همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران گفت: مشکل نرخ کرایه حمل و نقل عمومی با رایزنی‌هایی که روز گذشته با وزیر کشور و معاونان وی انجام شد برطرف شد و نرخ جدید حمل و نقل اعمال می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: فرمانداری تهران نامه‌ای برای ما ارسال کرد و پیشنهاداتی در خصوص مغایرت با افزایش قیمت‌ها داشت که به دستور العمل وزیر کشور برمی گشت که وی با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها، به افزایش نیافتن نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تاکید کرده بود تا نرخ کرایه ۲ بار افزایش نیابد که  شورای شهر تهران در پاسخ خود عنوان کرد که با توجه به عدم اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه‌ها در سال جاری افزایش نرخ کرایه‌ها را خواهیم داشت.

چمران افزود: با وزیر کشور، معاون عمرانی وی و ستاد هدفمند سازی یارانه‌ها جلسه داشتیم و توافق کردیم افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل اجرایی شود و سپس روز گذشته به مدیریت شهری اعلام کردیم که آن را به اجرا در آورد.

وی تاکید کرد: این مساله هیچ منع قانونی نداشته و از آن زمان تلاش کردیم به اجرا درآید.

وی در خصوص میزان افزایش نرخ کرایه‌ها گفت: طبق توافق انجام شده، نرخ بلیت مترو به جای ۱۲ درصد، ۱۰ درصد افزایش یافت. همچنین ۱۹ خط اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز بدون تغییر قیمت ماند و بقیه خطوط حداقل ۲۵ تومان افزایش قیمت داشت.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی نیز گفت: نرخ تاکسی براساس تورم ۶/۲۱ درصدی اعلام شده از سوی بانک مرکزی اعلام شد که براین اساس کرایه تاکسی‌ها ۱۵ تا ۲۱ درصد افزایش نرخ داشته که با توجه به افزایش نیافتن نرخ در برخی مسیر‌ها در سال گذشته اکنون موازنه بین آن‌ها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: افزایش نرخ‌ها با توجه به افزایش حقوق کارمندان و نرخ ویزیت پزشکان و... کمترین میزان افزایش را داشته است.

تغییر نرخ بلیتهای مترو

چمران با اشاره به اینکه افزایش ۱۰ درصدی بلیت مترو مربوط به بلیت‌های تک سفره نیست گفت: به دلیل صرف وقت، ایجاد صف‌های طولانی و... برای بلیت تک سفره اصرار به استفاده شهروندان از بلیت‌های اعتباری داریم و به همین دلیل نرخ بلیت تک سفره مترو از ۳۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان افزایش یافت. ۸۰ درصد مسافران مترو از بلیت‌های اعتباری استفاده می‌کنند که این بلیت‌ها تنها ۱۰ درصد افزایش داشته اشت.

وی با بیان اینکه بلیت مدت دار ۶ ماهه مترو نیز حذف شد گفت: سال گذشته استفاده از این بلیت‌ها چند دهم درصد بوده است اما بلیت اعتباری یک ساله همچنان وجود داشته و حذف نشده است. مدتی این بلیت‌های یک ساله عرضه نمی‌شد چرا که مسئولان مترو منتظر اعلام نرخ جدید بودند. این بلیت‌ها اکنون به مبلغ ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

نرخ کرایه اتوبوسها و وزارت کشور

رئیس شورای شهر در خصوص خروج اتوبوس‌های ۸ سال به بالا از ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: هزار و ۲۰۰ اتوبوس بالای ۸ سال باید از ناوگان خارج شود و هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیز به جز این تعداد باید به این مجموعه افزوده شود و نمی‌توان تمام اتوبوس‌ها را از رده خارج کرد.

وی در ادامه گفت: خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده ما را هم خوشحال می‌کند چرا که آلودگی هوا کمتر شده و کرامت مردم هم حفظ می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اتوبوس را وزارت کشور تامین می‌کند اظهار داشت: سال گذشته ۱۱۲ اتوبوس به تهران داده شد که امیدواریم امسال بودجه خوبی برای این کار در نظر گرفته باشند تا اتوبوس‌های بیشتری به تهران تعلق گیرد.

چمران بابیان اینکه تهران ۷ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و هرساله باید حدود هزار اتوبوس جدید جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود گفت: طبق طرح جامع ۷ هزار دستگاه اتوبوس تهران باید تا افق ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه افزایش یابد.

وی اظهار داشت: وزارت کشور ۵/۸۲ بهای اتوبوس را خودش پرداخت می‌کند و شرکت اتوبوسرانی ۵/۱۷ درصد آن را اما به دلیل کمبود اتوبوس شهرداری تهران مجبور شد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین را به طور مستقیم از خارج کشور خریداری کند که استاندارد بالا‌تر و امکانات بهتری دارد و هر کدام از این اتوبوس‌ها ۲۸۴ میلیون تومان قیمت دارد که در مقایسه با دیگر اتوبوس‌های قیمت بالاتری دارد که خرید همین تعداد اتوبوس دو کابین جدید نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 177816
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز