گروه ادب و هنر: پس از ماجراهای پرحاشیه سال گذشته، امسال ناشران ایرانی در نمایشگاه فرانکفورت حضور بهتری خواهند داشت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

 مدیرعامل جدید مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این‌باره گفت: سال‌های گذشته در حدود 80متر غرفه به ایران اختصاص داده می‌شد اما امسال 96متر غرفه در سالن طبقه بالا که مناسب‌تر است دریافت کرده‌ایم.

محمد عظیمی درباره برنامه‌های این مؤسسه برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: ثبت‌نام‌ها انجام و غرفه مناسبی هم تهیه شده است. همچنین اطراف غرفه ایران باز است و به لحاظ دسترسی از طبقات دیگر به این غرفه امکان راحت‌تری وجود دارد.آن طور که عظیمی می‌گوید، شرایط حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عالی است، از این‌رو وجوه لازم پرداخت شده تا بتوانیم فعالیت مطلوبی داشته باشیم؛ بخش‌های مختلف به لحاظ حوزه‌ای کار خود را آغاز کرده‌اند.با این وصف می‌توان امیدوار بود که ماجراهای سال گذشته حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دوباره تکرار نشود و با یک حضور مناسب و شایسته ‌شأن ایران، آنچه از گذشته در ذهن مانده است، پاک شود.

سال گذشته غرفه اصلی ایران به‌علت نبود صاحبان و متولیان آن، توسط مسئولان این نمایشگاه مسدود و دیواری نیز جلوی آن، در مقابل چشم انظار کشیده شد. این ماجرا سپس به بحث‌های دامنه‌داری میان سفیر ایران در آلمان، مشاور رئیس‌جمهور، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و در مراحل بعد حتی نمایندگان مجلس منجر شد که البته شاید فایده اصلی همه آن بحث‌ها، حضور مؤثرتر و بابرنامه‌تر امسال باشد.با این حال عظیمی درباره ناشران حاضر در نمایشگاه امسال می‌گوید: تعداد دقیق ناشران را نمی‌توان مطرح کرد چرا که برخی ناشران به‌صورت انفرادی ثبت‌نام کرده و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور می‌یابند و از این حیث هم مشکلی وجود ندارد اما قصد داریم جلسات هماهنگی ای با ناشران ثبت‌نام کرده داشته باشیم تا حضورمان معنادار و مؤثرتر باشد.

سال گذشته هم البته مثل هر سال، تعدادی از ناشران به‌صورت مستقل و انفرادی به فرانکفورت رفته بودند اما آنچه به‌عنوان غرفه رسمی ایران شناخته می‌شود، آنچنان ناامیدکننده عمل کرد که رسما تعطیل شد. جالب اینکه امسال هم آنچه عظیمی با اطمینان درباره‌اش سخن می‌گوید، فقط اندازه غرفه و جای مناسبش است. او علاوه بر اینکه از تعداد و ترکیب ناشران حاضر در فرانکفورت چیزی نمی‌داند بلکه حتی می‌توان از سخنانش دریافت برنامه‌های امسال هم چندان روشن نیست چنان که درباره برنامه‌های جنبی می‌گوید: برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم و البته اجرای این برنامه‌ها منوط به آن است که مدیران نمایشگاه فضایی را برایمان فراهم کنند و آن فضا برای انجام فعالیت‌های جانبی مناسب باشد.

به هر صورت، درخواست ایران ارائه و برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام شده اما باید به توافق لازم در این راستا برسیم.البته او ادامه می‌دهد: به‌طور قطع به یقین برگزاری نشست را خواهیم داشت و قرار شده سالن‌هایی را در ساعت‌های خواسته‌شده به کشورمان اختصاص دهند، سعی داریم در نشست‌های مختلف نسبت به معرفی نشر و توانمندی‌های نشر ایران کوشا باشیم.امسال علاوه بر اینها، باغ کتاب تهران هم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت حاضر خواهد بود. درواقع این مؤسسه، نخستین مؤسسه ایرانی است که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۲ ثبت نام کرده است. هدف باغ کتاب از حضور فعال در این نمایشگاه، تعامل با ناشران سایر کشورها برای تأمین منابع مورد نیاز داخلی و همچنین یافتن بازار جهانی برای منابع مرتبط با اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی، انقلاب اسلامی و زبان و ادب فارسی است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان از ۱۰ تا ۱۴ اکتبر (۱۸ تا ۲۲ مهر ۱۳۹۱) برگزار خواهد شد. میهمان ویژه امسال این نمایشگاه هم کشور نیوزیلند است.

کد خبر 177593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز