همشهری آنلاین: اتحادیه افریقا بدنبال تاسیس دادگاه جنایی قاره‌ای برای رسیدگی به جنایت‌های جنگی و موارد نقض حقوق بشر در قاره افریقا است.

اتحادیه افریقا بدنبال تشکیل دادگاه جنایی قاره ای

به گزارش ایرنا، آژانس خبری افریقای جنوبی روز یکشنبه به نقل از رییس دادگاه قضایی پان افریکن گزارش داد که این دادگاه ؛ جایگزین دیوان جنایی بین المللی لاهه در اروپا به منظور رسیدگی به موارد جنایی در قاره افریقا ؛ خواهد شد.

به گفته قاضی گرارد نیوگکو ؛ این دادگاه نسبت به دادگاه های اروپایی اشراف بیشتری بر فرهنگ ؛ مسایل اجتماعی و مفاهیم جنایی در قاره افریقا خواهد داشت .

در حال حاضر دادگاه حقوق مردم و حقوق انسانی افریقا که از زیرمجموعه های اتحادیه افریقا می باشد ؛ وظیفه رسیدگی به موارد جنایی چون نقض حقوق بشر و جنایت های جنگی را ندارد.

رییس دادگاه قضایی پان افریکن گفت که در نشست دو روزه سران اتحادیه افریقا که از روز یکشنبه در آدیس آبابا گشایش یافت ؛ ارتقای سطح وظایف این دادگاه برای رسیدگی به موارد جنایی (جنایات جنگی و نقض حقوق بشر) پیشنهاد خواهد شد.

وی در همین حال گفته است که در صورت تصویب این پیشنهاد ؛ باز هم نیاز است که اعضای این اتحادیه اجازه بدهند که دادگاه شروع به فعالیت کرده و در واقع صلاحیت قضایی آن را بپذیرند.

وی همچنین با بیان اینکه در صورت تشکیل این دادگاه هنوز ارتباط آن با دیوان جنایی بین المللی لاهه مشخص نیست ؛ تصریح کرد: به منظور ایجاد هماهنگی میان این دو ؛ لازم است آنها نشستها و مذاکراتی با هم بر روی جزییات داشته باشند.

گفته می شود ؛ هدف از تشکیل این دادگاه ؛ پاسخی به انتقادات زیادی است که در خصوص نحوه رسیدگی به موارد جنایی و نقض حقوق بشر در قاره افریقا توسط دیوان جنایی بین المللی لاهه صورت می گیرد.

به گفته معاون دادگاه حقوق مردم و حقوق انسانی افریقا؛ ازجمله انتقادات صورت گرفته ؛ نحوه جمع آوری مدارک و شهود از سوی دادگاه لاهه است.

دادگاه حقوق مردم و حقوق انسانی افریقا در سال 2004 میلادی تاسیس شده و مقر آن شهر 'اروشا' در تانزانیا می باشد.

پروتکل های آن تاکنون توسط 26کشور افریقایی به تصویب رسیده است.

ارکان اتحادیه آفریقا که دارای 54 عضو می باشد؛ در حال حاضر شامل اجلاس سران دولت‌ها و حکومت‌های عضو، شورای وزیران، کمیسیون آفریقا، کمیته دائم نمایندگان، شورای صلح و امنیت، پارلمان پان آفریقایی، شورای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دیوان دادگستری، و تعدادی کمیته‌های فنی و تخصصی و همچنین نهادهای مالی است.

کد خبر 177530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز