دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بسیاری از بیماریها و اختلالها نتیجه عوامل متفاوتی هستند، ترکیبی از ژنها تا غذاها و محیط، اما مواردی نیز وجود دارند که تنها و تنها موروثی هستند

بیماری موروثی

ریزش مو : اغلب گفته می‌شود ریزش مو از پدربزرگ مادری به ارث می‌رسد. این ارتباط به آن اندازه قوی نیست قابل اثبات باشد. دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا عده‌ای از مردها موی سر خود را از دست می‌دهند و عده‌ای دیگر از موهای زیادی برخوردارند. وراثت نقش مهمی در این پدیده به عهده دارد اما به نظر می‌آید ریزش‌مو در مردها به خاطر وجود چند ژن از هر دو طرف، پدر و مادر به وجود می‌آید.

کوررنگی: این اختلال در میان 10 درصد از مردها و تنها یک درصد از زنها رواج دارد. این بیماری کاملا موروثی است و دلیل رواج بیشتر آن در میان مردها این است که ژنهای گیرنده‌ رنگهای قرمز و سبز چشم بر روی کروموزوم X در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. مردها تنها یک کروموزوم X دارند که آن را از مادر به ارث می‌برند، زنها دو کروموزوم X دارند و معمولا ژن خوب ژن ناقص را پوشش می‌دهد. 99 درصد از افراد مبتلا به این بیماری برای تشخیص رنگ سبز و قرمز دچار مشکل هستند. کوررنگی کامل یا آکروماتوپسیا بیماری نادری است که در سرتاسر جهان تنها 30 هزار نفر به آن مبتلا هستند. نکته جالب درباره کوررنگی این است که افراد کوررنگ در خواب نیز همان‌رنگ‌هایی را می‌بینند که در زمان بیداری قادر به تشخیص آنها هستند.

نارسایی لاکتوزی: این بیماری عامل دردسر افرادی است که بدن آنها توانایی هضم قند شیر و دیگر انواع لبنیات را ندارد. احتمال ابتلا به این بیماری ارتباط مستقیمی به والدین و پیشینیان خانواده فرد دارد. میزان رواج این بیماری در میان اروپاییان شمال غرب کم بوده و بیشتر آسیایی‌ها و سرخپوستان به آن ابتلا دارند. ریشه این بیماری به حرفه دامداری در حدود 10 هزار سال پیش باز‌می‌گردد. در آن زمان افراد ساکن مناطق دامداری به گونه‌ای تکامل یافتند تا دربرابر لاکتوز مقاوم باشند،‌اما مردمان دیگر اقوام این مقاومت را ندارند.

آکنه: این اختلال یکی از آزاردهنده‌ترین اختلالات به ویژه در میان جوانان و نوجوانان است و دانشمندان نیز هنوز نتوانسته‌اند تمامی دلایل ایجاد جوش بر روی صورت را بیابند. عوامل احتمالی این اختلال؛ تولید بیش از اندازه چربی‌های طبیعی پوست و وجود باکتری‌ها است. استرس و اختلال‌های هورمونی نیز در بروز این مشکل تاثیر دارند. همچنین گفته می‌شود مصرف غذاهای چرب و شکلات نیز می‌تواند عامل ایجاد جوش بر روی پوست صورت و بدن باشد،‌با این‌همه متخصصان می‌گویند با وجود تمامی این عوامل شناخته شده، بی‌تردید اگر پدر و مادر فردی مبتلا به این اختلال باشند،‌فرزندان نیز به آن مبتلا خواهند شد.

بیماری قلبی: بدون شک عوامل محیطی زیادی در بروز بیماری‌های قلبی و سکته قلبی تاثیر‌گذارند. کارکردن برای مدت طولانی و در شرایط پر‌استرس،‌سیگار کشیدن،‌رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن همگی می‌توانند عامل بروز سکته قلبی باشند. با این‌همه وراثت نقشی بسیار قوی در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند و وجود سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی در خانواده می‌تواند یکی از مهمترین گزینه‌های تهدید‌کننده برای فرزندان یک خانواده به شمار بیاید.

کد خبر 177518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز