شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان انگلیسی از تحقق اولین کاشت رحم در انگلیس در دو سال آینده خبر دادند

نخستین کاشت رحم

به گزارش ایسنا، جراحان در لندن در آستانه تکمیل فرایندی قرار دارند که به زنان بدون فرزند اجازه خواهد داد تا فزرندان خود را داشته باشند.

ریچارد اسمیت که قصد دارد این عمل پیشگام را انجام دهد، اظهار کرده که این شیوه می‌تواند به ارائه یک بارقه نور برای 15 هزار زن جوان انگلیسی در سنین باروری باشد که بدون رحم متولد شده یا آن را به دلیل بیماری برداشته‌اند.

با این حال منتقدان این سوال را مطرح کرده‌اند که ارائه فرصت لذت از تجربه بارداری به یک زن، ارزش آزمایش بر روی یک کودک متولد نشده را دارد.

اسمیت که یک جراح مشاور زنان در بیمارستان لیستر در غرب لندن بوده، تقریبا 15 سال را صرف تحقیق بر روی این موضوع کرده و اکنون با افتتاح سازمان خیریه پیوند رحم انگلیس قصد دارد مبلغ 500 هزار پوند پول مورد نیاز برای انجام پنج عمل اول را تامین کند.

پیش از این در اوت سال گذشته در ترکیه یک رحم با موفقیت در بدن یک زن کاشته شده که هنوز دریافت کننده آن باردار نشده است.

اسمیت قرار است از بک شیوه مشابه جراحان ترک، برای این کاشت استفاده کند اما از تاخیر کار خود به دلیل کمبود بودجه سخن گفته است.

وی تا کنون موفق به انجام این عمل بر روی خرگوش‌ها شده که یکی از آنها باردار شده است. اگرچه در انتها این خرگوش جنین خود را سقط کرده بود؛ اما اسمیت از آزمایشات بیشتر بر روی خرگوشها و سپس بر روی گوسفندها خبر داده است.

این در صورت موفق بودن در کمتر از دو سال می‌تواند بر روی انسان اجرا شود.

تا کنون بیش از 50 زن برای این عمل درخواست کرده‌اند که در سنین 20 تا 40 سالگی قرار داشته و بدون رحم متولد شده یا آن را به دلیل بیماری برداشته‌اند.

در این عمل به زنانی که از تخمدان و قابلیت تولید تخمک برخوردارند طی یک عمل جراحی چهار ساعته یک رحم از یک اهداکننده مرده پیوند خواهد شد.

داروهای قوی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن باعث جلوگیری از رد شدن رحم جدید شده و طی شش ماه تا یک سال بعد، گیرنده رحم می‌تواند از شیوه لقاح خارج رحمی برای باردار شدن استفاده کند.

نوزاد تولید شده توسط این شیوه باید با عمل سزارین به دنیا بیاید چرا که بافت جدید تحمل زایمان طبیعی را نخواهد داشت.

همچنین گیرنده احتمالا در معرض خطر انبوهی از عوارض بارداری و همچنین امکان سقط جنین یا زایمان پیش از موعد قرار داشته باشد.

البته این تمام عوارض موجود در این شیوه نبوده، چرا که خطرهای طولانی‌مدت بیماری و عوارض جانبی ناشی از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی به این معنی است که رحم جدید پس از یک تا دو بارداری باید برداشته شود.

در حال حاضر چنین زنانی تنها از گزینه‌های محدود عقیم ماندن، قبول یک بچه به فرزندخواندگی یا رحم جایگزین برخوردارند.

البته شیوه رحم جایگزین در برخی کشورها ممنوع بوده و در دیگر کشورها نیز با جنجال‌های قانونی و اخلاقی روبرو است.

به گفته دکتر اسمیت، این شیوه تا سال 2020 به حد کافی عادی و ارزان شده که توسط سیستم ملی بهداشت مورد استفاده قرار بگیرد.

کد خبر 177303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز