جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

رئیس دانشکده پزشکی مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران از بررسی سطح سموم کشاورزی در خون افراد خبر داد و افزود: این طرح از سه‌ماه قبل در استان آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده ادامه یابد.

دکتر قاسم جان‌بابایی در جمع خبرنگاران، مصرف سموم کشاورزی و دفع آفات نباتی موجود در سبزیجات ومیوه جات را از دلایل عمده ابتلا به سرطان ذکر کرد و گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان بعد از عفونت‌ها، سموم کشاورزی عنوان شده است.این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان‌ها در روستاها و شهرهای استان شکل یکسانی دارند، خاطرنشان ساخت: در بیشتر مواقع تشخیص زودهنگام منجر به درمان سرطان‌ها می‌شود. وی میانگین بروز سرطان در ایران را یک دهه زودتر ذکر کرد و افزود: مهم‌ترین دلایل این امر جوان‌بودن جمعیت کشور، عوامل محیطی و تغذیه‌ای است.

دکتر جان بابایی ادامه داد: چنانچه سرطان از مراحل اولیه پیشرفته‌تر باشد از درمان‌های تکمیلی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی استفاده می‌شود. این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان‌های پستان، پروستات و دستگاه خون ساز و لنفوم از دیگر سرطان‌های شایع در مازندران است، گفت: تومور پستان شایع‌ترین نوع بیماری سرطان در بین خانم‌هاست. وی میانگین بروز سرطان پستان در مازندران را 10سال زودتر از سایر نقاط جهان عنوان و تصریح کرد:

میانگین سنی مبتلایان به این بیماری در جهان 50تا 60سال برآورد شده درحالی‌که میانگین سنی سرطان پستان در مازندران به 40تا 50سال رسیده است.دکتر جا‌ن‌بابایی یکی از دلایل کاهش سن ابتلا به سرطان پستان را جوان بودن جمعیت کشور دانست و افزود: شیوع این بیماری در زنان کمتر از 50سال در حال افزایش است.

رئیس دانشکده پزشکی ساری، ازدواج دیرهنگام، تأخیر در بچه‌دار شدن و نیز تمایل نداشتن مادران به شیردهی کامل کودکان را از دلایل عمده شیوع بیماری سرطان پستان در بین زنان عنوان کرد. وی با بیان اینکه زمینه‌های ارثی در ابتلا به این بیماری کمرنگ است، گفت: 90درصد از بیمارانی که در اثر ابتلا به تومور پستان به ما مراجعه می‌کنند، در بین خانواده آنان چنین بیماری‌ای وجود ندارد. دکتر جان‌بابایی توصیه کرد به‌منظور پیشگیری از سرطان پستان خانم‌ها بعد از 40سالگی به معاینات سالانه خود اهمیت دهند.

ساری- بتول سلطانی، خبرنگار همشهری

کد خبر 177257
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز