چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: تعرفه‌های درمان امسال سه روز پس از اعلام با مخالفت روبه‌رو شدند.

هنوز سه روز بیشتر از اعلام تعرفه‌های درمانی سال 91نگذشته که صدای مخالفان از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.
شهاب‌الدین صدر،‌رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، دیروز در حاشیه همایش مدیریت ایمنی، بحران و فناوری‌های بیمارستانی به خبرنگاران گفت: امیدواریم کارشناسی‌ها برای تعیین تعرفه‌های سال‌های آینده طوری پیش رود که تعرفه‌های واقعی اعلام شود.

او با تأکید بر اینکه افزایش تعرفه‌ها باید معادل نرخ تورم سالانه باشد، به خبرگزاری فارس توضیح داد: امسال تورم 5.22درصد را در بخش عمومی داشته‌ایم اما میزان تورم در بخش سلامت بیش از 40در صد بوده‌است. رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است که‌ هر چه افزایش تعرفه‌ها با هزینه‌های سربار تطبیق داشته باشد، به هماهنگی سیستم سلامت کمک می‌کند. اکنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت بیش از 55درصد است اما هر چه تعرفه‌های تشخیصی و درمانی واقعی‌تر شود، فشار از دوش مردم برداشته می‌شود.

او در توضیح پیشنهاد رقم افزایش تعرفه از سوی وزارت بهداشت و سازمان متبوعش گفت:با وجود پیشنهاد افزایش 25درصدی تعرفه‌ها از سوی وزارت بهداشت و 30درصدی سازمان نظام پزشکی برای تعرفه‌های درمان امسال اما در بیش از 95درصد کارشناسی‌ها، نظرات نظام پزشکی با وزارت بهداشت مشترک بود.

پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش 25درصدی تعرفه‌ها مورد تأیید سازمان نظام پزشکی هم بودچرا که هر چه تعرفه‌ها واقعی‌تر باشد به اصلاح وضعیت درمانی کشور و بخش‌های دولتی و غیردولتی‌کمک می‌کند. در حال حاضر سهم پرداختی هزینه درمان از جیب مردم 55درصد است که براساس برنامه پنجم می‌بایست به زیر 30درصد برسد.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در اهمیت واقعی شدن تعرفه‌ها در بخش دولتی توضیح داد:گردش اقتصادی و مالی بیمارستان‌های دولتی براساس تعرفه‌هاست و هر چه تعرفه‌ها غیرواقعی باشد، اعتبارات کمتری در ردیف‌های بودجه‌ای دولتی قرار می‌گیرد و به‌دنبال آن هزینه‌های تحمیلی به مردم در زمینه سلامت افزایش می‌یابد.

روی دیگر مخالفت

مخالف بعدی نرخ تعرفه‌های درمانی امسال رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی بود که افزایش تعرفه‌ها را بیشتر از توان بازنشستگان خوانده و اعلام کرد: بازنشستگان توانایی پرداخت افزایش 20درصدی ویزیت پزشکان را ندارند و نباید تعرفه‌ها در سال‌جاری اینقدر زیاد می‌شد.

درحالی‌که جامعه پزشکی میزان تعرفه‌ها را کمتر از حد انتظارشان عنوان کرده‌اند علی اکبر خبازها معتقد است که: در حال حاضر بیش از 80درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، به همین دلیل در پرداخت هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه هستند چه برسد به پرداخت هزینه ویزیت پزشک.

او به خبرگزاری مهر گفت: چگونه است که هیأت دولت حقوق بازنشستگان و کارمندان را در سال‌جاری 15درصد افزایش داده است آن‌وقت ویزیت پزشکان را 20درصد!رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در مورد اجرای طرح پزشک خانواده نیز تأکید کرد:

طرح پزشک خانواده هنوز در سراسر کشور و تمامی شهرها اجرایی نشده است که بازنشستگان و یا افراد کم بضاعت بتوانند رایگان از آن بهره‌مند شود. بنابراین در حال حاضر پرداخت هزینه زیاد ویزیت پزشکان از عهده بازنشستگان برنمی‌آید به همین دلیل دولت باید نسبت به کاهش تعرفه‌های درمانی و ویزیت پزشکان اقدام کند.

کد خبر 177139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز