همشهری‌آنلاین: منوچهر موتمنی طباطبایی در سال ۱۳۰۳در شهر تاریخی - فرهنگی تبریز در خانواده‌ای که هدایت آن را پدری فرهیخته و تحصیل کرده بر عهده داشت دیده به جهان گشود.

Dr Manouchehr Motameni

 تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر خود سپری کرده و در سال 1321 به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران راه یافت و در سال 1324 با ارائه رساله‌ای با موضوع "سیستم تمرکز و عدم تمرکز اداری" زیر نظر مرحوم دکتر سنجابی موفق به کسب درجه کارشناسی حقوق قضایی شد.

پس از دانش آموختگی درمقطع کارشناسی جهت تحصیل در مقطع دکتری عازم فرانسه شد و تحصیل را در دانشگاه سوربن پاریس پی گرفت.در سال 1330 پس از دفاع از پایان نامه خود با موضوع بررسی تاریخی حقوق عمومی ایران باستان از ابتدا تا اوایل دوره ساسانیان موفق به اخذ درجه دکتری شده و به ایران بازگشت.

دکتر موتمنی طباطبایی در سالهای تحصیل در فرانسه در زمینه تاریخ حقوق نیز مطالعاتی داشته و مدرک دیپلم این رشته را اخذ نمودند و پس از بازگشت به ایران با تصویب دانشگاه تهران، تدریس در رشته تاریخ ایران در دانشگاه تبریز را از سال 1331 آغاز کردند و در کنار آن نیز به وکالت و مشاوره حقوقی سازمان بهداشت استان آذربایجان اشتغال داشتند.

ایشان در سال 1333 ازدواج کرده که حاصل این پیوند یک فرزند دختر است.

دکتر موتمنی طباطبایی در سال 1336 با سمت دانشیاری تدریس در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران آغاز کردند و در سال 1359 با سی سال سابقه به بازنشستگی نائل آمدند اما پس از آن نیز علاقه وافر به تدریس و ترویج علم ایشان را بر آن داشت که به تدریس ادامه داده و به همین سبب همکاری خود را با دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه آزاد اسلامی آغاز نمودند.
دکترموتمنی طباطبایی مجموعا دارای30 سال سابقه تدریس در دانشگاه تهران و سال ها سابقه وکالت دادگستری مرکز می باشند و تالیفات و آثار با ارزشی نیز به قلم ایشان چاپ و منتشر شده است که از آن جمله است:

- تاریخ حقوق عمومی ایران باستان (به زبان فرانسه)
- حقوق اداری که ویرایش سوم آن تا کنون 18 بار توسط "انتشارات سمت"و 6 بار دردانشگاه تهران تجدید چاپ شده است.
- آزادی‌های عمومی و حقوق بشر که در انتشارات دانشگاه تهران به زیور طبع آراسته گردیده است.
- حقوق اساسی و رژیم های معاصر که تا سال 1390توسط "انتشارات میزان "14 بار تجدید چاپ شده است
- حقوق اداری تطبیقی که توسط"انتشارات میزان" منتشر شده است.

و نیز از جمله سمت‌های دکترموتمنی طباطبایی در سالهای متمادی و ارزشمند فعالیت ایشان می‌توان به مشاور حقوقی سازمان بهداشت آذربایجان، وکیل و مشاور حقوقی شرکت ملی نفت ایران از سال1334 به مدت سیزده سال، مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز 4 سال معاونت اداری و مالی این دانشکده اشاره کرد.

کد خبر 176712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز