شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت -آرش نهاوندی: یکی از کارشناسان با اشاره به اینکه تعرفه‌های بیمارستانی به‌طور یکسان دریافت نمی‌شود و نرخ تعرفه‌های درمانی در سال‌های اخیر افزایشی کم سابقه داشته، گفته است که با بالا رفتن نرخ تورم و عدم‌حمایت مالی و بودجه‌ای کافی از بیمه‌ها، تعرفه‌های درمان در سال‌جاری نیز افزایش می‌یابد و ناگزیر مردم باز هم باید بیشترین هزینه‌های درمان را از جیب خود پرداخت کنند.

دکتر مسعود مسلمی‌فرد، نایب‌رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور، در گفت‌وگو با روزنامه همشهری پیرامون واقعی شدن نرخ تعرفه‌ها و دلیل بروز مشکلات مالی برای بیمه‌ها در سال‌های اخیر، توضیحاتی ارائه کرد.مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • چگونه می‌توان سیستم اقتصادی سلامت را از این شرایط آشفته‌ای که دچار آن شده خارج کرد؟

تعرفه‌های بیمارستانی و پزشکی باید به‌صورت واقعی تعیین شود، به جهت اینکه تنها زمانی که تعرفه‌ها واقعی تعیین شود می‌توان سیستم اقتصادی نظام سلامت را مدیریت کرد. اما اکنون مدت‌ها ست که تعرفه‌های واقعی تعیین نشده است.

  • منظور از واقعی شدن تعرفه‌ها، افزایش و یکسان‌شدن آنهاست؟

مطرح‌شدن بحث واقعی‌شدن تعرفه‌ها به‌معنای یکسان‌سازی‌ آن است. زمانی تفاوت در تعرفه‌ها مشاهده می‌شود که افراد سلیقه‌ای عمل کنند. این تفاوت نیز به این دلیل وجود دارد که همچنان این تعرفه‌ها واقعی نشده‌اند و تغییر نرخ تعرفه‌ها بهنگام انجام نمی‌شود.

هر کاری زمان مشخصی برای انجام دارد و شما نمی‌توانید کاری را دیر‌تر انجام دهید. اگر کاری در زمان خود انجام نشود آشفتگی و هرج و مرج پدید می‌آید. اکنون نیز به‌دلیل اینکه تعرفه‌های پزشکی از سوی سیستم نظام سلامت اعلام نشده است دچار یک هرج و مرج در این زمینه هستیم.

بخش‌های نظارتی کماکان در حال نظارت بر عملکرد سیستم‌های بهداشتی و درمانی هستند، به‌ویژه ما به‌عنوان سیستم نظارت درمانی استان تهران، در حال نظارت دقیق بر تعرفه‌های بیمارستانی هستیم و تلاش می‌کنیم که هر بیمارستانی به‌صورت سلیقه‌ای تعرفه دریافت نکند. اما آنقدر گستردگی در این زمینه وجود دارد که شاید خیلی جاها از نگاه نظارتی ما خارج شود ولی هر زمان که گزارشی در زمینه تخلف در دریافت تعرفه‌ها دریافت شود در این زمینه اعمال قانون می‌شود.

  • اشاره شما به تعرفه‌های واقعی، هم در زمینه بیمارستانی و هم در زمینه پزشکی است؟

بله. این مبحث درمجموع تعرفه‌های بیمارستانی و خدمات درمانی را در بر می‌گیرد. طبق قانون پنجم توسعه، دولت موظف است که قبل از سال جدید تعرفه‌های واقعی را اعلام کند. اما اکنون با گذشت حدود چهار ‌ماه از سال91 هنوز تعرفه‌های واقعی اعلام نشده است. اکنون ما در بخش بهداشت و درمان حدود 40درصد تورم داریم. تورم بخش‌های عمومی با بخش‌های خصوصی کشور متفاوت است.

عددی که به‌صورت کلی برای تورم اعلام می‌شود، عدد معدل تورم است. اما به‌نظر کارشناسان در بخش بهداشت و درمان به‌دلیل مسائل خاصی که وجود دارد، عدد تورم آن بالاتر است. با بررسی‌های انجام‌شده اکنون تورم بخش بهداشت و درمان حدود 40درصد است. حال تصور کنیم که اگر تعرفه‌های بخش بهداشت و درمان افزایش پیدا نکند موجب خواهد شد که در برخی بخش‌های ما کیفیت خدمات افت کند یا در برخی از بخش‌ها برای اینکه کیفیت خدمات کاهش پیدا نکند بخواهند میزان تعرفه را بالا ببرند. این اتفاق که منجر به تعیین نرخ خودسرانه تعرفه می‌شود، هرج و مرج در این زمینه را در پی خواهد داشت.

  • چرا بیمه‌ها اکنون سهم کمی در پرداخت هزینه‌های درمان دارند؟

نکته مهم در مبحث اقتصاد درمان این است که بیمه‌ها برای جلوگیری از بروز مشکلات باید چتر حمایت خود از مردم را گسترش دهند. اکنون به‌دلیل اینکه بیمه‌ها از نظر بودجه و درآمدها وضعیت ضعیفی دارند نمی‌توانند نسبت به تعرفه‌های واقعی و تورم 40درصدی بخش بهداشت و درمان حمایت گسترده و مناسبی داشته باشند. در حال حاضر نزدیک به 55درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود. این به این معناست که اگر تورم به همین میزان ادامه داشته باشد و بیمه‌ها نپذیرند که سهم هزینه درمانی که اکنون بار پرداخت بخش عمده آن بر دوش مردم است را پرداخت کنند و تعرفه‌ها با قیمت واقعی ارائه نشود، قطعا هزینه‌های درمانی در سال1391 افزایش خواهد یافت.

  • چرا تعرفه‌های واقعی اعلام نمی‌شود و بودجه بیشتری برای بیمه‌ها جهت حل معضل پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی مردم تعیین نمی‌شود؟

اعلام نشدن تعرفه واقعی و اختصاص ندادن بودجه کافی برای بیمه‌ها معضلی است که مختص به الان نیست و در واقع این عقب‌ماندگی مربوط به سال‌های گذشته است. شیب رشد ما در سال‌های گذشته در نرخ گذاری تعرفه‌های بخش بهداشت و درمان بسیار کند بود.

در سال‌های قبل به‌دلیل اینکه ما در شرایط جنگ و سپس سازندگی به سر می‌بردیم، قرار بود با انجام اقداماتی ازجمله عدم‌افزایش زیاد تعرفه‌های بهداشت و درمان، از نظر هزینه‌ای فشار به مردم نیاید اما قضیه به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و درنهایت جامعه پزشکی و مردم بیشترین فشارهای مالی را متحمل شدند. اکنون نیز این فشارها به حداکثر خود رسیده است و می‌توان گفت که بخشی از جامعه پزشکی دچار بحران شده است. برای حل معضلات مالی در بخش بهداشت و درمان باید روند کند افزایش تعرفه‌ها در سال‌های گذشته را جبران کرد.

کد خبر 176527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز