همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با اشاره به الزامات اجرای پزشک خانواده در سطح آموزش، گفت: با پذیرش بدون آزمون 5 هزار نفر در تخصص پزشک خانواده مشوق هایی را برای ماندگاری پزشکان اجرایی خواهیم کرد.

دکتر مرضیه وحیددستجردی در پاسخ به مهر درباره چگونگی تحول آموزش پزشکی با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده افزود: بیش از 40 کشور توسعه یافته دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه نظام ارجاع را پیاده کنند و در اجرای آن نیز موفق بوده‌اند و ما هم به آن بلوغ دست پیدا کردیم که جز نظام ارجاع راه دیگری برای خروج از بن‌بست بهداشت و درمان نداریم.

وی گفت: این موضوع به صورت طبیعی برای ما اتفاق افتاده که نظام پزشک خانواده را اجرا کنیم و راهش این است که تمام برنامه های آموزشی را به همراه برنامه‌های بهداشتی و درمانی با برنامه‌ پزشک خانواده هماهنگ کنیم.

دستجردی اظهار داشت: در واقع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع یک برنامه محوری است که لازم است ارزش‌گذاری و وزن گذاری بیشتری بر روی آن صورت پذیرد و بیشترین ارزش به پزشک خانواده داده شود.

وی اضافه کرد: بنابراین کل ارجاعات با پزشک خانواده است و جزء آموزشهای دانشجویان پزشکی قرار داده شده تا تحول آموزش پزشکی به همراه داشته باشد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تعرفه ها باید به گونه ای باشند که معیشت کسانیکه تخصص پزشک خانواده و یا پزشک خانواده را انتخاب می کنند، تامین شود.

وی اظهار داشت: ما برای کمک به ماندگاری پزشکان، تخصص پزشک خانواده را طراحی کردیم که امیدواریم 5 هزار پزشک خانواده را وارد تخصص کنیم. البته این تعداد در طی زمان جذب می شوند و کسانی که در مناطق محروم کار کردند، رضایتمندی مردم را کسب کردند و سیستم بهداشت و درمان از آنها راضی بوده در اولویت این طرح هستند.

دستجردی گفت: اگر بتوانیم پرداخت های به روز و متناسب با کیفیت و مناطق دور افتاده را تامین کنیم به اجرای بهتر پزشک خانواده کمک می کند تا همه فارغ التحصیلان نخواهند وارد تخصص شوند و احساس کنند اگر به برنامه پزشک خانواده روی بیاورند برای آنها منفعت بیشتر مادی و معنوی به همراه خواهد داشت.

وزیر بهداشت یادآور شد: ورود پزشکان به دوره تخصصی پزشک خانواده بدون آزمون خواهد بود، MPH پزشکان خانواده را هم برای آنها طراحی کردیم و مشوق های دیگری هم برای آنها در نظر می گیریم.

کد خبر 176477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز