همشهری آنلاین: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل مجمع و لحاظ آن را در قانون اساسی، حکمت ماندگار امام خمینی (ره) دانستند.

ایشان تأکید کردند: مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهادی مهم، تعیین کننده، راهگشا و دارای جایگاهی رفیع، با حضور زبدگان از سلایق و گرایش های مختلف است که شأن آن مشورتی و وظیفه آن تشخیص مصلحت در چارچوب اصول نظام و ارزشهای اسلامی و زمینه سازی برای تحرک و پویایی بیش از پیش قوای سه گانه و دستگاههای نظام است.

ایشان با قدردانی از زحمات و تلاش‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه از مدیریت آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع خاطرنشان کردند: لازمه تحرک و پیشرفت این است که دوره جدید مجمع برتر از دوره قبل باشد، بنابراین باید در دوره جدید حتماً تصحیح و تکمیل روشها و کارها، و ارائه ابتکارات جدید مدنظر قرار گیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های کشور از جمله تحرک و پویایی جامعه و حرکت جهش‌وار برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و همچنین اصول و ارزشهای دینی مورد اعتقاد مردم افزودند: در چنین جامعه ای، نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر قوانین و مسائل کشور و چارچوب‌ها اِشراف دارد باید در مواقع لزوم، با ظرافت و دقت، مصلحت‌ها را به گونه‌ای تشخیص دهد که به اصول و ارزش‌ها خدشه وارد نشود و همچنین موانع خودساخته در مسیر حرکت پرشتاب جامعه به وجود نیاید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تشخیص مصلحت و فهم صحیح اهمّ و مهمّ و ترجیح اهمّ را وظیفه‌ای بسیار سنگین و مهم برای مجمع و نشان دهنده جایگاه والای این نهاد دانستند و تصریح کردند: برهمین اساس ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام مجموعه‌ای از نخبگان با گرایش‌های مختلف و پایبند به نظام اسلامی، و مسئولان سه قوه است که مجمع را مظهر انسجام و اتحاد نظام قرار داده‌است.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از نقاط قوت نظام اسلامی را انسجام درونی آن دانستند و با تأکید بر لزوم حفظ مظهریت انسجام نظام در قول و عمل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام افزودند: حضور افراد مجرّب و کارآزموده در طول سالهای انقلاب در کنار افراد تازه نفس و پایبند به مبانی، ترکیب بسیار خوب و جامعی در مجمع به وجود آورده است.

ایشان ضمن توصیه به مقدم بودن مصلحت ها بر گرایش ها در مجمع، فعال و به روز بودن اعضا، و بازنگری برخی اولویت‌ها در سیاست‌ها با توجه به شرایط و مسائل روز، خاطرنشان کردند: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ارتباط بیشتری با نخبگان و صاحبان فکر در دانشگاهها و حوزه ها برقرار و از دیدگاههای کارشناسانه آنان در مسائل مختلف استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین افزودند: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد، تدوین مستندات نتیجه‌گیری‌ها و سیاست‌های تصویبی است تا در آینده به عنوان مرجع حقوقی از آنها استفاده شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم توجه جدی دستگاهها به سیاست‌ها به عنوان مبنا و پایه برای برنامه‌ریزی‌ها، خاطرنشان کردند: کشور در شرایط بسیار خوب و در مسیر تحرکی فوق‌العاده در زمینه های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد و نشانه‌های تأثیر حرکت ملت ایران در جهان نیز مشهود است بنابراین در چنین شرایطی همه دستگاه‌ها باید با توکل بر خدا، تلاش و حرکت خود را مضاعف کنند.

در آغاز این دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشکر از رهبر انقلاب اسلامی به دلیل انتخاب ترکیب دوره جدید مجمع تأکید کرد: حضور افراد صاحب‌نظر و علاقه‌مند به نظام در مجمع، فضایی کارشناسانه و مناسب و به دور از گرایش‌های سیاسی در این نهاد مهم به وجود آورده‌است.

وی افزود: کمیسیون‌های دبیرخانه و اصلی مجمع با بررسی دقیق و کارشناسانه موضوعات مختلف، زمینه بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مفید را در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم می‌کنند و با چنین پشتوانه‌ای مصلحت نسبی مسائل کشور سنجیده می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از همکاری خوب دولت و مجلس شورای اسلامی با مجمع تشکر کرد.

کد خبر 17646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز