گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: دومین نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای که از ششم تیر‌ماه جاری با حضور 40شرکت داخلی در مصلای بزرگ امام خمینی‌ آغاز شده بود، دیروز به‌کار خود پایان داد.

در این دوره از نمایشگاه فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران آخرین تولیدات خود را در معرض دید اقشار مختلف مردم به‌ویژه خانواده‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی قرار دادند. گزارش همشهری حاکی است طی ایام برگزاری این نمایشگاه بیش از 100هزار نسخه از بازی‌های ایرانی دارای مجوز در گروه‌های سنی مختلف به فروش رسیده است.

این نمایشگاه علاوه بر نمایش توانمندی‌های شرکت‌ها و بازی‌سازان ایرانی، به محملی برای رایزنی و تبادل اطلاعات کارشناسان داخلی و خارجی در حوزه تولید، عرضه و تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شد و فعالان این عرصه با استفاده از فرصت ایجاد شده، توانستند تعامل مناسبی با دیگر هم‌صنفان خود در جریان نمایشگاه داشته باشند.

از سوی دیگر این نمایشگاه با اقبال مسئولان بلندپایه کشوری و دیگر تصمیم سازان روبه‌رو شد؛ اقبالی که نشان‌دهنده جایگاه این هنر - صنعت درنظر مسئولان و برنامه‌ریزان کشور و اهتمام آنان برای ارتقای این حوزه است.برپایی این نمایشگاه و استقبال گسترده مردم از آن نشان داد که از طریق برنامه‌ریزی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به غنی‌سازی‌ اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان اهتمام کرد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه بیش از 30 کارگاه آموزشی برای فعالان این عرصه برگزار شد و برنامه سازان ایرانی و خارجی در تعامل دوسویه راه‌های بهبود فرایند تولید بازی‌های رایانه‌ای را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.اعمال قانون کپی رایت، نهادینه‌سازی‌ نظام رده‌بندی سنی، برنامه‌ریزی برای اقبال هرچه بیشتر کودکان ایرانی به محصولات وطنی و پرهیز از تهیه بازی‌های مخرب از دیگر موضوعاتی است که می‌بایست دست‌اندرکاران عرصه بازی‌های رایانه‌ای برای آن برنامه‌ریزی کنند.دکتر بهروزمینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به خبرنگار همشهری گفت: امسال در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای، از 30بازی جدید رونمایی شد.

مینایی با بیان اینکه مؤسسات ایرانی تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای تاکنون حدود 200بازی رایانه‌ای ایرانی را تولید کرده‌اند افزود:از این تعداد بازی ایرانی، 15بازی در خارج از کشور منتشر شده است.وی استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای را خوب توصیف و تصریح کرد: تاکنون بین 600تا 800هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند که این تعداد بازدید‌کننده نسبت به سال گذشته، هشت برابر افزایش داشته است.

مینایی به برخی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه امسال مسابقه ای در حوزه ایده بازی‌های رایانه‌ای در زمینه بیداری اسلامی برگزار و فراخوان آن نیز برای علاقه‌مندان اعلام و مقرر شد که به بهترین ایده‌ها جوایزی نیز تعلق گیرد.رئیس نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای گفت: برپایی کارگاه‌های تخصصی گیم درحوزه بین‌المللی، همایش ایده‌های بازی‌سازی‌ قرآنی با تکیه بر سبک زندگی و برخی دیگر از نشست‌های تخصصی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است.

وی بابیان اینکه حضور شرکت‌ها و مؤسسات مختلف بازی‌سازی‌ در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل 80درصد افزایش داشته است خاطرنشان کرد که در نمایشگاه امسال، 130غرفه حضور فعال داشته‌اند.مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفت: قصه‌های قرآنی پتانسیل ساخت بازی‌های رایانه‌ای را دارد. دکتر مینایی با اشاره به بازیSecond Life یا زندگی دوم تأکید کرد: این بازی اثر مخربی روی نوجوانان دارد. آنها وقتی وارد محیط زندگی دوم می‌شوند، با منوها و گزینه‌هایی روبه‌رو می‌شوند که برای ساختن Avatar یا کاراکتر مجازی طراحی شده‌اند.

مینایی به‌کارگیری ایده‌های قرآنی در بازی‌های رایانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: بازی‌ها رسانه‌های حاکم بر همه جوامع هستند.وی گفت: در حال حاضر 20میلیون گیمر در دنیا وجود دارد که روزانه 40میلیون ساعت بازی می‌کنند.مینایی بودجه سال 90 بنیاد را سه میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد این بودجه در سال 91 به سه برابر افزایش یابد.

بازی های رایانه ای، نیاز مند سرمایه گذاری و برنامه ریزی بیشتر

نمایشگاه بین المللی بازی های رایانه ای بار دیگر نشان داد که این حوزه بیش از پیش نیازمند برنامه‌ریزی، فرهنگسازی و سرمایه‌گذاری متولیان عرصه فرهنگ و هنر کشور است و لازم است که تصمیم‌گیران بودجه در کشور به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه بیشتری برای حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان این عرصه داشته باشند.

کد خبر 175706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز