همشهری‌ آنلاین: پنجمین نشست سالانه انتشارات سخن، صبح جمعه (18 اسفند) با حضور جمع کثیری از اهل قلم و ناشران در هتل هما برگزار و از کتابهای فرهنگ ایران زمین، فرهنگ درست نویسی سخن و کتاب مختار نامه عطار با تصحیح دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین در ابتدای این نشست اصغر علمی مدیر انتشارات سخن ضمن خیر مقدم به حاضران و اهل قلم از انتشار غزلیات سعدی( به تصحیح مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی)،مجموعه 15 جلدی سالنامه «فرهنگ ایران زمین» ، فرهنگ درست نویسی و جیبی سخن به عنوان شاخص ترین کتابهای سال جاری این انتشاراتی یاد کرد و گفت:تمامی این کتابها حاصل تلاش پی گیر اهل فرهنگ است که ارمغانی است از سوی این انتشاراتی برای اهالی فرهنگ و هنر و آنهایی که ایران و ایرانی و بالندگی این فرهنگ را آرزو دارند.

در ادامه دکتر منوجهر ستوده استاد صاحب نام و مولف بیش از 65 کتاب به جایگاه آمدو درباره چگونگی آغاز به کار و انتشار سالنامه فرهنگ ایران زمین سخن گفت.

وی از مرحومان زریاب خویی،مصطفی مقربی، محمد تقی دانش‌پژوه و نیز خود و ایرج افشار به عنوان پایه گذاران اصلی مجموعه «فرهنگ ایران زمین »یاد کرد وگفت: چاپ و مسائل مالی این فرهنگ را هر کسی نمی توانست بر عهده بگیرد و آنچه به ذهن ما رسید این بود که به نزد آقای افشار برویم و ازوی بخواهیم که مسائل مالی را بر عهده بگیرد که ایشان گفتند: اگر شما مسائل معنوی و قلمی را تعهد کنید ، من مشکلات مالی کار راحل خواهم کرد.

البته آن زمان آقای افشار سردبیری نشریه ای به نام مهر را برعهده داشت که مدیر آن به دلایل آمیختن مسایل سیاسی با مسایل فرهنگی ، نارضایتی آقای افشار را سبب شده بودو ایشان هم مترصد فرصتی بودند که از این کار کنار بکشند.

وی سپس به برخی ویژگیها واهدافی که این نشریه برای ارتقای فرهنگ ایران زمین در تمامی حوزه ها ی فکری و فرهنگی بر عهده گرفته بود اشاره کرد .

در ادامه دکتر ایرج افشار از دست اندرکاران اصلی سالنامه « فرهنگ ایران زمین» با اشاره به انتشار این فرهنگ از سوی انتشارات سخن گفت: این مجموعه زاده همدلی و پاکدلی چهار یار گزین من بود که از سال 1332 مرابرای انتشار ان مجله به همکاری پذیرفتند و نامشان پشتوانه پژوهشی بودن این نشریه بوده و هست.

وی ادامه داد : ما پنج تن یک نگاه همسان به ضرورت گسترش تحقیقات مرتبط به فرهنگ ایران داشتیم و همدلی میان ما برای آن پیدا شد که فرهنگ درخشان ایران را به اندازه توان خود بشناسانیم.از آغاز نیک می دانستیم که این نشریه بنیاد استواری نمی تواند بیابد، مگر آنکه دانشمندان کشورمان_ نسل استادان_ زیر بال مارا بگیرند ویاری کنند آن منوط به آن بود که ما کار‌را اساسی و جدی پایه بگذاریم .

افشار از چهره‌های نامی چون سعید نفیسی، مجتبی مینوی، جلال همایی، مدرس رضوی، محمد امین ریاحی، دکتر محسن صبا، علی موید ثابتی، علی اصغر حکمت، حسین نخجوانی، احمد آرام، محمد علی جمالزاده، علی پاشاصالح، یحیی مهدوی، اصغر مهدوی و ... یاد کرد که در تمامی مراحل کار این نشریه آنها را با نوشته ها و مطالبشان مدد رسان بوده اند.

افشار همچنین از مراحل دیگر کار یادکرد ودرپایان افزود:مقدمه کوتاه بر این چاپ و نیز فهرستی از نام نویسندگانی که در پایان مجلد سی ام آمده است،گویای گامهای بسیار کوتاهی است که برای ماندگاری گوشه ای از فرهنگ بومی و پدر و مادری خود توانستیم برداریم و دوره آن را به سی‌امین سال پایان دادیم تامگر از حیث عدد مانندگی داشته باشد به آن شاه کتاب سترگی که هر ایرانی به روزگاران بدان خواهد بالید.

افشار در نهایت از اصغر علمی (مدیر انتشارات سخن) یاد کرد که موجد این چاپ جدید شد.

در ادامه دکتر حسن انوری سر ویراستار اصلی مجموعه فرهنگ سخن با اشاره به انتشار کتاب «فرهنگ درست نویسی سخن» که در این نشست از آن رونمایی شد گفت: زبان در حال تحول است، پیوسته گروهی از کلمات از زبان بیرون می روند و به بوته فراموشی سپرده می شوند و گروهی از کلمات جدید در زبان ظاهر می‌شوند و کلماتی که به موجودیت خود ادامه می دهند و از جهت آوایی و معنایی ودستوری دگرگونی می‌شوند.

وی سپس از تحولات زبانشناسانه یاد کردکه باعث می شود تلفظ برخی لغات اشتباه صورت گیردو در ادامه همین مسیرهم تلفظ اشتباه به معیاری تبدیل می شود که باید همان را تداوم داد.

دکتر انوری نحوه گرد آوری فرهنگ درست نویسی سخن را با ابتناء بر کتابها ونیز نوشته های چهره های نامی عرصه ادب و فرهنگ ارزیابی کرد و گفت که ما مقالات و نوشته های بزرگانی چون عبد الحسین زرین کوب، جلال همایی، احمد آرام، محمد قاضی و برخی دیگراز مترجمان نامی را استخراج کرده و در این فرهنگ به عنوان شاهد مثالی بربرخی از لغات و عبارات آوردیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین، به رغم آنکه روز بعد از این مراسم هم تعطیل رسمی بود (اربعین حسینی) اما اهل فرهنگ و هنری که در این مراسم شرکت کرده بودند، خیره کننده بود و تقریبا تمامی 350 صندلی سالن هتل هما با مدعوان پر شده بود.

- حضور دکتر حسین الهی قمشه‌ای سبب شد تا برخی از افراد به صرافت انداختن عکس یادگاری با وی بیفتند.

- برخی از دیدارها بسیار خاطره انگیز بود، از جمله مصافحه هوشنگ مرادی کرمانی با دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی، و یا ایرج افشار با برخی از اهالی فرهنگ.

- درمیانه های مراسم سرود کتاب و دانش که به سفارش رئیس کتابخانه ملی وقت(موسوی بجنوردی) و آهنگسازی فرهاد فخرالدینی ساخته شده بود ، پخش می‌شد. این سرود سال گذشته نیزدر همین برنامه پخش شد.

- اجرای برنامه با هاشمی بود که امسال نیز به مانند سالهای گذشته از عهده اجرا به خوبی برآمد ، اگر چه در پاپان فراموش کرد که از گروه پیش آهنگان دعوت به اجرای برنامه کند وسپس مهمانان را به سمت بخش پذیرایی هدایت نماید

کد خبر 17569

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز