همشهری آنلاین: خبرگزاری بین‌المللی زنان (وفا): زنان مسلمان در موقعیت‌های سیاسی، تجاری، تحصیلی و فرهنگی به موقعیت‌های بالایی در جامعه خود رسیده‌اند و این روند همچنان رو به پیشرفت است.

حجاب

چنانکه گفته شد غرب از بیم گسترش تفکر اسلامی و گفتمان های دینی در میان کشور های غربی اقداماتی همچون مبارزه با مظاهر اسلامی چون حجاب زنان مسلمان را بر مبنای دکترین "اقدام پیش دستانه " تدوین کرده است.
در شماره های پیشین به نمونه‌هایی از این حرکت هماهنگ اشاره شد هم اکنون نمونه‌های دیگری از آنچه در کشورهای غربی در جریان است را ذکر می کنیم.

هلند به سوی ممنوعیت کامل پوشش زنان پیش می رود
احتمالاً اولین کشور اروپایی که اقدام به ممنوعیت پوشیدن مقنعه و برقع توسط زنان، کرد، کشور هلند است.
به نقل از روزنامه گاردین "ائتلاف راست" شب گذشته اعلام کرد: به دنبال راهی برای ممنوعیت پوشش مقنعه مسلمانان است.
زمینه های ممنوعیت حجاب در این کشور، در شرایطی فراهم شد که دسامبر گذشته پارلمان به ممنوعیت پوشش صورت زنان، رأی مثبت داد.
"ریتا وردانک" وزیر مهاجرت به این مساله اشاره کرد که دولت اکنون به سوی ممنوعیت کامل پیش می رود اگر چه این اقدام برخلاف قوانین آزادی مذهب در هلند باشد.

بلژیک هم حجاب را در مدارس ممنوع کرد
یک مدرسه بلژیکی مانع ورود دختران دانش آموز مسلمان محجبه به داخل مدرسه شد و از آنها خواست یا حجاب را از سر برداشته و یا به خانه های خود بازگردند. مدارس شهر انتورب بلژیک در یک اقدام هماهنگ و نژاد پرستانه مانع ورود تمامی دختران محجبه به داخل مدرسه شدند.
براساس اطلاعات رسیده این اقدام مدارس بلژیک بدون اعلام قبلی صورت گرفته و دختران دانش آموز در پی این اقدام در مقابل مدارس خود تحصن کرده و از طریق موبایل اولیای خود را در جریان این مساله قرار دادند.
منابع غربی در این رابطه خبر دادند؛ در حالیکه مسئولین اقلیت مسلمان بلژیک این اقدام را به شدت محکوم کردند برخی از فعالان عرب تبار حقوق زنان ادعا کردند که حجاب دختران را از کار و تحصیل باز داشته و مانع دستیابی آنها به حقوق متعالی خویش می شود.
اشاره می شود مسئولین رسمی بلژیک حاضر به موضع گیری در این رابطه نشده و اعلام کردند مسئولیت اداره مدارس بر عهده مدیران است و دولت حق دخالت در چنین مسایلی را ندارد.

اسقف اعظم انگلستان بر "کشف حجاب" در این کشور تاکید کرد
اسقف اعظم انگلستان در گفت و گو با "دیلی میل" بر کشف حجاب زنان مسلمان در این کشور تاکید کرد.
به نقل از استاندارد ایونینگ "جان نستامو" اسقف اعظم انگلستان ضمن اهانت به زنان مسلمان، از آنان خواست تا از حجاب اسلامی خود صرفنظر کنند.
"نستامو" گفت: زنان مسلمان با داشتن حجاب مورد بی توجهی مردم جامعه قرار خواهند گرفت و این امر موجب رنجش خاطر آنان خواهد شد.
این اسقف اوگاندایی تبار ضمن تایید اظهارات اخیر "جک استراو" وزیر امور خارجه سابق انگلستان افزود: زنان مسلمان باید در اماکن عمومی و هنگام صحبت کردن برقع خود را بردارند.

ورود دانشجویان محجبه به یک دانشگاه جمهوری آذربایجان ممنوع شد
مسئولان دانشگاه دولتی شهر "سومقایت" واقع در 38 کیلومتری شمال شهر "باکو" ورود دانشجویان محجبه به این دانشگاه را ممنوع کردند. تشکل "دفاع از آزادی اعتقاد دینی جمهوری آذربایجان" اعلام کرد: " نادر قهرمانف " رئیس این دانشگاه؛ دستور جلوگیری از حضور دانشجویان محجبه در کلاس‌های درس را صادر کرده است.
براساس این گزارش گروهی از اعضای تشکل مذکور برای بررسی این مسأله به "سومقایت" اعزام شدند.
گروه نگهبانی این دانشگاه به گروه اعزامی اعلام کردند؛ رئیس دانشگاه به آنها دستور اکید داده که از ورود دانشجویان محجبه به کلاس‌های درس جلوگیری کنند. طبق این گزارش مسئولان دانشگاه "سومقایت" جمهوری آذربایجان از دانشجویان محجبه خواستند بدون حجاب در دانشگاه حاضر شوند.

اعتراض واتیکان به پوشیدن نقاب توسط زنان مسلمان در اروپا
مسئول بلند پایه واتیکان از پوشیدن نقاب توسط زنان مسلمان مهاجر در اروپا ابراز نگرانی کرد.
وی گفت : "پاپ فردریک" رهبر کاتولیک های جهان خواستار پایه ریزی قانونی برای ترکیب و ادغام مهاجران و پناهندگان در جوامع اروپایی شده است.
"مارتینو" افزود: مهاجران باید به سنت، فرهنگ و دین کشورهای مقصد احترام بگذارند و از قوانینی که آن ها را از پوشیدن حجاب و مقنعه منع می‌کند، پیروی کنند.
وی گفت: پیامد بعضی از سنت‌های دینی مسلمانان خوشایند نبوده و با فرهنگ جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند، همسویی ندارد.

وزیر مهاجرت هلند حجاب را ممنوع کرد
علی رغم عدم وجود قانون ممنوعیت حجاب در هلند، وزیر مهاجرت این کشور پوشش حجاب را ممنوع اعلام کرد.
به نقل از روزنامه عربستانی "الوطن" ، "ریتا ویردونک" وزیر مهاجرت هلند، با حضور در پارلمان هلند گفت‌: با اینکه هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب وجود ندارد، ولی درصدد وضع قانون ممنوعیت حجاب و تعیین جریمه برای عدم مجریان آن در این کشور هستیم.
وزیر مهاجرت هلند در ادامه تصریح کرد: پوشش حجاب در هلند موجب سوء تفاهم و بروز مشکلاتی در آموزش می شود و به همین دلیل درصدد وضع قانون منع حجاب برآمدیم.

وی گفت : بانوان محجبه در هلند با مشکلاتی نظیر برقراری ارتباط با شهروندان هلندی و همچنین پذیرش در جامعه مواجه خواهند شد.
یادآوری می شود در روزهای گذشته بحران حجاب دامنگیر بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای اسلامی شده است.

افزایش نگرانی دولت های غربی از پیشرفت زنان مسلمان جهان
دولت های غربی از پیشرفت زنان مسلمان در تمام نقاط جهان ابراز نگرانی کرده و درصدد چاره جویی برآمدند.
به نقل از خبرگزاری رویتر پیشرفت زنان مسلمان در تمام نقاط جهان به ویژه آمریکا و انگلیس دولت‌های غربی را به حدی نگران کرده که آنان به فکر چاره جویی افتاده‌اند.
بنابراین گزارش، زنان مسلمان در موقعیت‌های سیاسی، تجاری، تحصیلی و فرهنگی به موقعیت‌های بالایی در جامعه خود رسیده‌اند و این روند همچنان رو به پیشرفت است.
در همین راستا 120 اندیشمند از زنان مسلمان در همایش نیویورک به بحث و بررسی درباره عملکرد زنان در کشورهای مختلف پرداختند.

اظهارنظر منصفانه رئیس جمهور آلمان درباره حجاب
"هورست کوهلر" رئیس جمهور آلمان مخالفت خود را با این نظریه که حجاب عاملی برای عدم هماهنگی و انطباق گروه های مختلف در جامعه آلمان است، اعلام کرد.
به نقل از هفته نامه زمان ترکیه، "کوهلر" رئیس جمهور آلمان در مصاحبه با روزنامه "رندزشوا"
(Rands Chan) فرانکفورت با بیان این مطلب گفت : زنان مسلمان به عنوان سرمایه های واقعی برای کشور آلمان هستند.
وی با اشاره به برپایی جلسه ای با حضور زنان مسلمان "دویسبورگ" گفت : بسیاری از این زنان محجبه دارای تحصیلات عالیه بوده و به عنوان سرمایه ای برای کشور آلمان محسوب می شوند، به همین دلیل ما به آنها نیازمندیم.
"کوهلر" ادامه داد: بسیاری از زنان مسلمان، همت بلندی برای دستیابی به موقعیت های عالی در جامعه آلمان دارند.
وی تاکید کرد: هر کسی که قصد زندگی پایدار و همیشگی در جامعه آلمان را دارد، کافی است تا خودش را متعلق به این کشور بداند.

انتقاد نیوزویک از ممنوعیت حجاب در کشورهای غربی
هفته نامه نیوزویک امریکا در شماره اخیر خود از ممنوعیت حجاب در کشورهای غربی انتقاد کرده و ان را نامناسب دانست.
به نقل از هفته نامه زمان ترکیه، هفته نامه نیوزویک شماره اخیر خود را به مقوله حجاب و ممنوعیت آن در کشورهای اروپایی اختصاص داد و نوشت : ممنوعیت حجاب در کشورهای غربی که ادعای وجود آزادی های فردی را دارند، قابل قبول نیست.
در ادامه این مقاله آمده است بسیاری از کشورهایی اروپایی از جمله ترکیه در کشمکش با موضوع حجاب و ممنوعیت یا عدم ممنوعیت آن هستند.

غیرقابل قبول دانستن حجاب توسط وزیر امور دینی تونس!
ممنوعیت حجاب در خیابان های تونس سخنان غیرمنتظره وزیر امور دینی این کشور را به دنبال داشت.
به گزارش العربیه وزیر امور دینی تونس «ابوبکر الاخزوری» در مصاحبه با روزنامه تونسی "الصباح" در مورد پدیده حجاب، آن را پدیده‌ای غیرقابل قبول و منسوخ دانست.
وی گفت: اگر ما می گوییم حجاب غیرقابل قبول است، این سخن را براساس منابع موثقی ارائه می‌دهیم.
"الاخزوری" در هجوم به حجاب افزود: حجاب پدیده ای بیگانه و پوششی طایفه ای و سنتی است.
وزیر امور دینی تونس در سخنان غیرمنتظره خود تاکید کرد: هر گونه پوشش طایفه ای، داشتن حجاب و ریش بلند را به دلیل گرایش به جماعتی خاص رد می کنیم.
وی ضمن اینکه حکومت تونس را حکومتی مدرن عنوان کرد، افزود: مردم تونس با دیدی باز به امور می‌نگرند.
"ابوبکر الاخزوری" در این باره گفت: فتواهای ما فتواهایی است که براساس خواسته هایی مشخص صادر می‌شود و جا دارد این احکام صادره با احکام اصلی اسلامی مطابقت داده شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : نیروهای امنیتی تونس حق دارند ماده 108 قانون سال 1981 را مبنی بر ممنوعیت حجاب در مدارس و کلیه مؤسسات عمومی اجرا کنند.

کد خبر 175441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز