به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، سامانه بانک اطلاعاتی مسکن از ششم تیر 91 آماده ارائه خدمات به مردم است.

 بر این اساس بلوک‌بندی قیمت مسکن در تهران و کرج از امروز و بلوک‌بندی اجاره‌بها از هفته آینده اجرا خواهد شد.
به همین منظور سایتی به آدرسhmi.mrud.ir از امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. برای اطلاع از نحوه استفاده مردم از این سامانه با محمدقلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • متقاضیان چگونه می‌توانند از خدمات این سایت استفاده کنند؟

از امروز افرادی که قصد خرید و فروش یا اجاره مسکن را داشته باشند می‌توانند با مراجعه به سایت از آخرین قیمت‌های معامله شده در مناطق مورد نظرشان طی سه ماه گذشته اطلاع پیدا کنند. بنابراین انتظار داریم که با راه‌اندازی این پایگاه اطلاعات شفاف تری در اختیار مردم قرار بگیرد تا از این پس افرادی با انگیزه‌های سودجویی یا به واسطه انتظارات تورمی موجود در بازار، قیمت‌های به‌اصطلاح پرت اعلام نکنند.

  • مکانیسم اعلام قیمت‌ها در سامانه اطلاعات املاک چگونه است؟

در این سایت افراد می‌توانند منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنند و پس از انتخاب منطقه، محل و خیابان و کوچه را هم اعلام کنند. به این ترتیب آخرین قیمت‌هایی که طی سه ماه گذشته در این نقطه خاص ثبت شده اعلام خواهد شد.

  • چه ضمانت اجرایی برای استناد به قیمت‌های اعلام شده در این سایت وجود دارد؟

این سایت صرفا به‌منظور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌ بازار راه‌اندازی شده و البته می‌تواند تأثیرات مثبتی هم بر روند قیمت‌ها در بازار داشته باشد. اما اینکه انتظار داشته باشیم حتما همان قیمت‌های اعلام شده در این سایت ملاک عمل قرار گیرد، اینگونه نیست؛ چرا که مالکیت در اسلام محترم است و کسی حق تعرض به آن را ندارد. در قانون اساسی هم این مسئله منع شده است.

  • با وجود این فکر می‌کنید می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها کاهش بیابد؟

با راه‌اندازی سامانه اطلاعات املاک در واقع قدرت چانه‌زنی افراد بالا خواهد رفت. از سوی دیگر با اجرای طرح تعزیراتی در بازار مسکن از دهم تیرماه و ممنوعیت افزایش بیش از 13 تا 15 درصدی اجاره بها، این امکان در اختیار مستأجران خواهد بود تا درصورت مشاهده هرگونه تخلفی مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نیز اتحادیه املاک اعلام کنند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.

البته در هر شرایطی ممکن است افرادی انگیزه سودجویی داشته باشند و منافعشان در این باشد که قیمت‌ها بالا برود. اما باید به چند نکته توجه داشته باشیم. اول اینکه با اعلام قیمت‌ها توسط این سامانه، مشاوران املاک قدرت بیشتری برای ایجاد توافق بین خریدار و فروشنده یا موجر و مستأجر دارند.

به‌هرحال این به نفع مشاوران است که معاملات زودتر به سرانجام برسد. از طرف دیگر چنین تجربه‌ای در بسیاری از کشورهای پیشرفته جواب داده و اثرات مثبت آن در بازار مسکن به‌خوبی قابل مشاهده است. چون اطلاعات حرف اول را در بازارهای اقتصادی می‌زند و زمانی که بازاری شفاف شد قیمت‌ها هم واقعی خواهد شد.

  • با تصمیماتی که دولت اتخاذ کرده اوضاع بازار در فصل نقل و انتقالات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حرفه مشاوران املاک، خردادماه فصل نقل و انتقالات است و در سه ماه بعدی یعنی تیر، مرداد و شهریور تقاضا به‌تدریج فروکش می‌کند که این نیز خود عاملی برای منطقی‌تر شدن قیمت‌ها خواهد شد اما نکته اصلی اینجاست که با تداوم سیاست‌های فعلی و نیز افتتاح واحدهای مسکونی مهر اطراف استان تهران، تکمیل پروژه‌های بافت‌های فرسوده و تکمیل پروژه‌های مسکن ویژه در پایتخت، از سال آینده حتی انتظار برای کاهش قیمت‌ها هم دور از ذهن نخواهد بود.

کد خبر 175205
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز