شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات می‌گوید: افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ی بهره می‌برند کمتر دچار آسیب عروق مغزی می‌شوند.

رژیم مدیترانه‌ای

نتیجه تحقیقات تازه‌ای در Archives of Neurology منتشر گردیده است، نشان می‌دهد افرادی که غذاهای سنتی می‌خورند نسبت به افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند و غذاهایی با چربی فراوان میل می‌کنند، دچار آسیب‌های مغزی کمتری می‌شوند. این افراد که بیشتر در ایتالیا، یونان و اسپانیا زندگی می‌کنند، دارای عروق مغزی سالم‌تری نسبت به افراد مقیم آمریکا هستند و این سلامتی خود را مدیون رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند.

تحقیقات انجام شده بر روی 966 فرد بزرگسال که توسط دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میامی انجام شد، نشان می‌دهد که افرادی که از گوشت قرمز، چربی اشباع شده و گندم بدون سبوس استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از رژیمی نزدیک به رژیم مدیترانه بهره می‌برند، بیشتر دچار آسیب عروق مغزی می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا راندمان مغز آنها در طی گذر زمان به مرور کاهش بیابد.

رژیم مدیترانه‌ای

محققان که هر کدام از افراد را تحت بررسی MRI قرار دادند، متوجه نقاط سفید رنگ ریزی بر روی نتیجه MRI شدند که نشان دهنده آسیب به عروق کوچک مغز بوده است، این موضوع وضع خطرناکی را به بار نخواهد آورد ولی به مرور زمان موجب کندی مغز و افول قدرت شناختی آن خواهد شد.

محققان می‌گویند با این حال وجود چربی‌های اشباع نشده‌ای همچون روغن زیتون، آووکادو و آجیل می‌تواند کمک به سزایی در بهبود کارکرد مغز داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که این موضوع تنها یک تحقیق اولیه راجع به تاثیر رژیم غذایی بر سلامت مغز و عارضه "white matter hyperintensities" است و به اثبات رسیدن کامل آن نیازمند صرف زمان بیشتر بر روی افراد مورد تحقیق خواهد بود.

با این حال تا می‌توانید رژیم غذاییتان را به سمت رژیم مدیترانه ای سوق دهید؛ در این صورت مطمئنا فرد سالم‌تری خواهید بود.

http://www.huffingtonpost.com

کد خبر 174207
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز