گروه اجتماعی: سهمیه سوخت 27 ماه گذشته معلولان قابل پرداخت نیست؛ ضمن اینکه دادن سهمیه سوخت به معلولان وظیفه سازمان بهزیستی نیست.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی ، دیروز در نشست خبری خود با اعلام این خبرها گفت: دادن سهمیه سوخت به معلولان تکلیف سازمان بهزیستی نیست، بلکه سازمان بهزیستی متولی فراهم کردن زمینه‌های ورود معلولان در عرصه‌های اجتماعی است، اما از آنجایی که آیین‌نامه سهمیه سوخت معلولان قابلیت اجرا ندارد، بدین‌منظور سازمان بهزیستی تصمیم گرفت تا مابه‌التفاوت سوخت معلولان را به‌صورت ماهانه در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش ایسنا، هاشمی در ادامه با اشاره به واریز مابه‌التفاوت 15 هزار تومانی سهمیه سوخت معلولان کشور از ابتدای تیرماه عنوان کرد: پرداخت سهمیه سوخت معلولان طی 27 ماه گذشته تکلیف بهزیستی نیست و وقتی که می‌توان با پرداخت 15 هزار تومان مابه‌التفاوت سوخت، خدمات‌ بیشتری به معلولان ارائه داد، چرا اصرار به نظام‌های قدیمی می‌شود.

برای تعیین سهمیه سوخت معلولان در سال 87 یک کارگروه ویژه از طرف ریاست‌جمهوری تشکیل شد که این کارگروه سهمیه روزانه 50 هزار لیتر بنزین را برای معلولان تصویب کرد. سهمیه درنظر گرفته شده دو سال پیاپی 87 و 88 به‌صورت کارت‌های سوخت در اختیار بهزیستی و به تبع آن معلولان قرار گرفت و در واقع دو سال هم کار به همین روال طی شد اما با وجود اینکه مصوبه‌های این کارگروه هنوز لغو نشده و به قوت خویش باقی است در سال 89 و 90 و سه ماهه نخست 91 معلولان کشور از دریافت سهمیه سوخت بازمانده‌اند. مسئولان بهزیستی اگر چه هر بار توضیح داده‌اند که برای حل این مشکل تلاش زیادی داشته‌اند اما این تلاش‌ها تا‌کنون به نتیجه نرسیده است.

افزایش 15 درصدی مستمری

وی با بیان اینکه بودجه سازمان بهزیستی امسال قریب به 30 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: مستمری معلـولان در سال‌جاری بیش از15 درصد رشد خواهد داشت. تمام تلاش ما این است که مستمری معلولان را طبق قانون حمایت از حقوق معلولان به رقم40 درصدی حداقل حقوق کارگران طبق قانون کار برسانیم.

اشتغال سه هزار معتاد بهبود یافته

هاشمی گفت:در سال گذشته از سهمیه اشتغال سازمان بهزیستی سه هزار شغل به معتادان بهبود یافته تعلق یافت و این سهمیه امسال افزایش پیدا کرد و در اختیار مرکز پیشگیری سازمان قرار داده شد و اعتبارات لازم برای تحقق آن درنظر گرفته شده است. نباید در بحث درمان اعتیاد تعلل کرد و باید به نقطه‌ای برسیم که درمان هیچ معتادی به خاطر دسترسی نداشتن به خدمات درمانی عقب نیفتد. او درباره عقب افتادن پرداخت حق بیمه کارفرمایانی که معلولان را استخدام می‌کنند، توضیح داد:از آنجایی که روند اشتغال‌زایی، ‌ سرعت بیشتری از اختصاص اعتبارات دارد، این عقب‌ماندگی اتفاق افتاد. در بودجه امسال رقم بیشتری به این امر تعلق می‌گیرد.

لایحه اورژانس اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تقویت خط اورژانس اجتماعی (123) توضیح داد:در این راستا تعدادی خودرو خریداری شده است که به‌زودی توزیع می‌شود، همچنین لایحه قانونمند کردن اورژانس اجتماعی در حال حاضر در دولت به سر می‌برد و به مجلس می‌رود تا اورژانس اجتماعی، خط اعتباری ویژه‌ای پیدا کند. همچنین با تمام کارمندان اورژانس اجتماعی قرارداد کار معین منعقد خواهد شد.

بنیاد پیشگیری

هاشمی با اعلام راه‌اندازی نخستین بنیاد پیشگیری در مشهد اعلام کرد: نباید بگذاریم در جامعه معلولی متولد شود و باید از تولد معتادان مادرزادی جلوگیری کرد و بدین‌منظور بنیادهای پیشگیری سازمان بهزیستی شامل آزمایشگاه و مشاوره، ‌ با حمایت‌های لازم در پنج شهر کشور از جمله تبریز، یزد، مشهد، شیراز و تهران ایجاد می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی جمع‌آوری معتادان از سطح خیابان‌ها وظیفه سازمان بهزیستی نیست و نیروی انتظامی در این زمینه با سازمان بهزیستی همکاری مناسبی دارد؛ ضمن اینکه سازمان بهزیستی نمی‌تواند به افراد انگ معتاد بودن را وارد کند و جمع‌آوری معتادان از سطح شهر باید روال قانونی و قضایی خود را طی کند.

کد خبر 173754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز