همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در زمینه پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها هیچ مقررات و دستورالعمل جدیدی ارائه نشده است، گفت: در هر زمانی دانشگاه‌ها مکلف به اجرای آیین‌نامه‌های عفاف و حجاب هستند و این مساله به زمان خاصی محدود نمی‌شود.

غلامرضا خواجه‌سروی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات اخیر قائم‌مقام وزیر کشور مبنی بر اجرای دستورالعمل پوشش دانشجویان از مهرماه جاری، گفت: در مورد پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها هیچ‌گونه مقررات جدیدی نداریم و تمامی مقررات و آیین‌نامه‌ها از گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، دانشگاه‌ها در حد توان خود نسبت به اجرایی شدن آیین‌نامه عفاف و حجاب اقدام کرده‌اند، افزود: دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند در حد مقدورات خود و فضای موجود این آیین‌نامه را اجرا کنند.

خواجه‌سروی با بیان اینکه دستورالعمل پوشش، دستورالعمل خاصی نیست، اظهار کرد: بخش‌نامه‌هایی که مربوط به پوشش دانشجویان است، ضمن مقررات اداره دانشگاه‌ها عنوان شده و دانشگاه‌ها در حال حاضر مکلف هستند تا در تمامی ماه‌ها و فصول این آیین‌نامه را اجرا کنند.

اجرای ضوابط پوشش دانشجویی مربوط به فصل خاصی نیست

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه اجرای ضوابط پوشش دانشجویی مربوط به فصل خاصی نیست، افزود: دانشگاه‌ها می‌دانند که باید این ضوابط را در طول سال نیز اجرا کنند.

وی با اشاره به تاکید وزارت علوم بر تبیین آیین‌نامه عفاف و حجاب برای دانشجویان جدیدالورود و بخصوص در مقطع کارشناسی گفت: به علت ناآشنا بودن این دانشجویان با آیین‌نامه‌های جدید، دانشگاه‌ها باید بنا به مقررات حاکم بر دانشگاه‌ها، ساز و کارهای زندگی دانشگاهی و خوابگاهی را برای دانشجویان جدید تبیین کنند.

وی تاکید کرد: همچنین یکی از موارد تاکید شده برای دانشجویان جدیدالورود، مقررات پوشش و عفاف و حجاب است که باید از سوی دانشگاه‌ها تفهیم موضوع شود.

در مورد دانشجویان دکتری مورد بد پوششی نداریم

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد به اندازه کافی با مقررات پوشش آشنایی دارند، افزود: در مورد دانشجویان دکتری اصلا مورد خاصی برای بدپوششی آنان نداریم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید در تابستان امکانات لازم برای برگزاری مناسب الگوهای دانشجویان جدیدالورود را فراهم کنند، تا بتوانند در این نشست‌ها به میزان لازم به این مساله بپردازند و مقررات دانشگاه را برای دانشجویان تبیین کنند.

خواجه‌سروی با اعلام انتشار کلیه مقررات مربوط به زندگی دانشجویی و آیین‌نامه‌های جدید مانند کرسی‌های آزاداندیشی، ضوابط زندگی دانشجویی، جشن فارغ‌التحصیلان و ... در تابستان سال جاری، گفت:‌ حتی این آیین‌نامه‌ها باید در بسته‌های فرهنگی به دانشجویان جدیدالورود داده شود.

وی ادامه داد: اگر مقررات مربوط به پوشش دانشجویان هر سال برای آنان و دانشگاه‌ها تفهیم شود، قطعا اثرات مثبت خود را خواهد گذاشت.

چیزی به نام لباس متحدالشکل دانشجویی نداریم

وی با بیان اینکه بر اساس مقررات حاکم بر دانشگاه‌ها و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیزی به نام لباس متحدالشکل دانشجویی نداریم، گفت: قطعا برای اول مهر نیز لباس متحدالشکل نخواهیم داشت.

خواجه‌سروی با اشاره به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پوشش در عین تنوع، گفت: اگر دانشجویان و دانشگاه‌ها لباس متحدالشکل را انتخاب کردند، از نظر ما ممنوعیتی برای اجرای آن در دانشگاه‌ها وجود ندارد، اما لباس متحدالشکل جزو مقررات دانشگاه‌‌ها نیست.

وی با بیان اینکه حتی برای حجاب نیز در دانشگاه‌ها سلسله‌ مراتب قائل هستیم، افزود: حجاب عالی حتما چادر است، منتهی حجاب مراتب پایین‌تری نیز دارد که هم در آقایان و هم در بین خانم‌ها باید در حد عرف جامعه رعایت شود که این مسئله طبق مقررات دانشگاه پذیرفته شده است.

داشتن چادر در دانشگاه‌ها اجباری نیست

معاون فرهنگی وزیر علوم در خاتمه با بیان اینکه داشتن چادر در دانشگاه‌ها اجباری نیست، گفت: ما باید در آموزش عالی خود را با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وفق دهیم.

افشار قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی پیش از این، اعلام کرد که از مهر ماه امسال دانشجویان سراسر ایران باید مطابق دستورالعمل ابلاغ شده از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی لباس بپوشند.

کد خبر 173680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز