شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت : آبگیری دریاچه‌ چیتگر به‌ زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش تهران سما، دکتر مازیار حسینی افزود: سد دریاچه ‌چیتگر به‌ طور‌ کامل ساخته شده ‌است و با‌ توجه به‌اینکه آبگیری این دریاچه موضوع‌ مهمی است آن را با‌ دقت‌ عمل پیش خواهیم برد.

وی افزود: در شرایط‌ حاضر و با تکمیل مقدمات‌ کار، کلیه برنامه‌ریزی‌های لازم جهت‌ امکان ‌شروع‌آبگیری صورت‌ پذیرفته و به‌ این ترتیب، آبگیری دریاچه‌ چیتگر به‌ طور‌ تدریجی از ابتدای‌ تابستان آغاز خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری پیشرفت‌ فیزیکی پروژه دریاچه‌ چیتگر را 66 درصد اعلام‌ کرد و گفت: بعد ‌از اتمام عملیات‌ خاکبرداری و اجرای پوشش خاک ‌سیمان درسال گذشته، عملیات آب‌ بندی دریاچه‌ مصنوعی چیتگر با سرعت نسبتاً مناسبی ادامه ‌دارد و تاکنون بیش‌ از 40 هکتار از بستر این دریاچه زیر پوشش‌های عایقی ژئوتکستایل و ژئوممبران رفته است.

حسینی در‌ ادامه گفت: همچنین عملیات بتن ‌ریزی بند انحرافی روی رودخانه ‌کن پایان ‌یافته و نصب‌ قطعات هیدرومکانیکال در بـدنـه بنـد‌ انحرافـی نیز به ‌زودی پایان می‌یابد.

بر‌اساس این گزارش کلنگ پروژه دریاچه‌ چیتگر، مهر ماه سال 89 با حضور شهردار‌ تهران در فضایی به‌ وسعت حدود 133 هکتار واقع در شمال پارک‌ جنگلی چیتگر در شمال‌ غرب تهران به‌ زمین زده‌ شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر‌ شد در مدت‌ زمان 30 ماه احداث آن به‌ اتمام‌ رسیده و در ابتدای سال 92 بهره‌برداری شود.

گنجایش این دریاچه 5/6 میلیون متر‌مکعب آب است که به‌ عنوان یک گستره‌ آبی به‌ همراه فضاهای‌ تفرجگاهی پیرامونی، در آینده‌ نزدیک از مهمترین مکان‌های مورد استفاده شهروندان، منبعی برای تلطیف‌ هوا در حوزه غرب‌ تـهران بـه‌ شمار خواهد رفت.

محل‌ اصلی تأمین‌ آب این دریاچه، آورده فصلی رود‌کن است و این رودخانه در فصل‌ بهار بیشترین میزان آب را دارد، به همین دلیل با تصمیم شهردار تهران مقرر‌شد که در اجرای آن تسریع‌ شده تا در بهار سال 91 بتوان دریاچه را آبگیری کرد.

حدود 80 درصد آب دریاچه‌ چیتگر از محل رودخانه‌ کن و مابقی از روان‌ آب‌های حوزه‌ میانی و سطحی منطقه تأمین‌ می‌شود. طی توافق انجام‌ شده با شرکت آب منطقه‌ای تهران، سهمیه این دریاچه از آب رود‌ کن، سالانه پنج میلیون مترمکعب خواهد بود.

کد خبر 173451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز