شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به تولید نوعی پلاکت مصنوعی شده‌‌اند که می‌تواند مانند پلاکت‌های طبیعی، روند خونریزی در محل زخم را متوقف کند

پلاکت‌های مصنوعی

به گزارش ایسنا، در طول یک قرن گذشته تلاش‌های زیادی برای ساخت پلاکت مصنوعی با قابلیت تقلید از شکل و کارکرد پلاکت طبیعی صورت گرفته است که چندان نتیجه‌بخش نبوده‌اند.

اما پلاکت مصنوعی ساخت محققان موسسه بیوتکنولوژی دانشگاه کالیفرنیادارای سلول‌های کوچک و حلقوی شکلی است که می‌تواند با تقلید عملکرد پلاکت‌های طبیعی، باعث لخته شدن خون در محل زخم و توقف خونریزی شود.

اندازه پلاکت‌های مصنوعی تولیدی دو تا چهار میکرومتر یعنی 50 بار کوچک‌تر از موی انسان است.

نیشیت دوشی، مهندس شیمی و از محققان دانشگاه کالیفرنیا خاطر نشان می‌کند: به منظور تقلید اندازه، شکل و قابلیت‌های پلاکت‌های طبیعی، ذرات پلیمری بسیار مناسب هستند؛ اما این ذرات به نسبت پلاکت‌های طبیعی سخت‌ترند.

محققان در نخستین گام از هسته پلیمری به عنوان پایه‌ای برای ساخت لایه‌های پروتئینی و دیگر اجزای پلاکت مصنوعی استفاده کردند. پس از شکل گیری ذرات بصورت پلاکت‌های دیسک شکل، هسته سفت ذوب شد تا حالت انعطاف پذیری برای پلاکت ایجاد شود.

فرانک دویل، مدیر موسسه بیوتکنولوژی تأکید می‌کند: پلاکت‌های مصنوعی می‌تواند تحول عظیمی در بهبود تروما و زخم‌های ناشی از جراحات جنگی و اعمال جراحی ایجاد کند.

پلاکت‌های مصنوعی در آینده می‌تواند برای کمک به مجروحان جنگی و همچنین افرادی که دچار ریسک بالای خونریزی به دلیل تعداد کم پلاکت‌های خونی هستند، مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین می‌توان از این سلول‌های کوچک برای حمل داروهای لخته کننده خون به محل مورد نظر استفاده کرد.

پلاکت مصنوعی به آزمایشات بیشتری نیاز دارد و پس از طی کردن این مراحل می‌تواند وارد فاز آزمایش انسانی شود.

کد خبر 173367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز