مهدی قنبر: تولید مجموعه فیلم‌های تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد در سال‌87 آغاز شد که تا امروز به‌طور متناوب و ناپیوسته از شبکه تهران پخش می‌شود.

سریال شاید برای شما هم اتفاق بیافتد

 این سریال در سال‌های نخست به جهت نگاه‌های اخلاق‌گرایانه‌اش صرفا در ایام مختلف مذهبی مانند ماه رمضان و محرم پخش می‌شد.

کلید اسرار، الگو و ایده اصلی بود

مفاهیم و محتوای «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» برای مخاطب تداعی‌کننده سریال «کلید اسرار» ساخته کشور ترکیه است. کلید اسرار که بیش از10‌سال است که از این شبکه پخش می‌شود الگوی اصلی ساخت این مجموعه فیلم‌ها بود. موضوعات اصلی این نوع از سریال‌ها بیان مکافات عمل است. این موضوع‌ها در ساخت مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد به همان شکلی که در سریال ترکیه‌ای بود تکرار می‌شود. مخاطب نیز همانگونه که با داستان‌های ترکیه‌ای آن همراه شده بود شکل ایرانیزه‌شده این داستان‌ها را پذیرفت و آن را پیگیری کرد.

ایرانیزه شده اما سمبلیک

شکل ایرانی‌شده داستان‌ها در ساخت و شیوه بیان، از این نگاه کلی تبعیت می‌کرد اما به مرور از آن شکل مرسوم خارج و به فضای فیلم‌های جنایی نزدیک شد. البته این الگوبرداری از قالب کلی سریال‌های ترکیه‌ای مانند کلید اسرار دست سازندگان را برای خروج از آن چارچوب بست زیرا بیان مکافات عمل شکلی سمبلیک و در مواردی شعاری را به کار می‌دهد. از این‌رو مخاطب تنها به‌عنوان یک امر بدیهی به آن نگاه می‌کند؛ یعنی می‌داند اگر کاری غیراخلاقی از کسی سر بزند نتایج آن به شخص بازمی‌گردد پس هیچ‌گاه عمیق به آن داستان نگاه نمی‌کند و مشکل اصلی اینجاست که چون داستان سریال را واقعی نمی‌داند، هیچ‌گاه فضای کار برایش باورپذیر نمی‌شود. البته تفاوت‌هایی در ساختار مجموعه فیلم‌های شاید برای شما هم اتفاق بیفتد نسبت به نمونه ترکیه‌ای آن وجود دارد. این تفاوت‌ها بسیار ملموس و حائز اهمیت هستند؛ تفاوت‌هایی که بیانگر سطح کیفی این مجموعه به نسبت سریال کلید اسرار و دیگر نمونه‌های ترکیه‌ای آن هستند. علت اصلی آن را باید در استفاده از کارگردان‌ها و نویسنده‌های متفاوت جست‌وجو کرد زیرا هر کارگردان و نویسنده‌ای نگاه و شیوه خود را درباره فضایل اخلاقی دارد و همین مسئله، تنوع را در ساخت و نگرش آثار ایجاد کرده است.

در پی روایتی ملموس و باورپذیر

البته این تفاوت در ساختار، می‌توانست در محتوا نیز دیده شود. در بسیاری از داستان‌های این مجموعه در روایت و شخصیت‌پردازی بسیار غلوشده عمل شده است؛ یعنی داستان‌های این مجموعه به شکل غلو‌آمیزی به نقش و دست تقدیر اشاره می‌کنند. این در حالی است که پذیرش مکافات عمل در تمام موارد و با این سرعت برای مخاطب باور‌پذیر نیست. این ضعفی است که در بسیاری از قسمت‌های شاید برای شما هم اتفاق بیفتد به تبع هدف و نگاه اصلی و چارچوب الگوی ترکیه‌ای آن می‌توان دید. این حالت نوعی شعار‌زدگی را برای مخاطب به همراه می‌آورد. روایت رئال داستان، اگرچه در مواردی ممکن است تداعی‌کننده داستان‌های جنایی باشد اما راهکاری است که با استفاده از آن می‌توان فضای سریال را از یکدستی رها کرد.

پرداختن به فضا یا داستان رئال باعث می‌شود که داستان‌های واقعی مطرح شوند و بیشتر بر مخاطب تاثیر بگذارند؛ اگرچه باید پایان داستان‌ها به‌گونه‌ای ساخته شود تا کار به هدف اصلی داستان که تأکید بر مکافات عمل یا نتیجه کردار و رفتار انسان‌هاست، برسد اما با توجه به اینکه داستان‌ها برگرفته از زندگی روزمره مردم جامعه است و به‌عبارت دیگر از آنجا که این روایت‌ها در ذات خود به سمت‌و‌سوی سمبلیک‌بودن میل دارند، می‌توان با درگیرکردن مخاطب با دنیای واقعی و روابط حقیقی اطرافش آن را امری ملموس‌تر کرد.

کد خبر 173115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز