همشهری‌آنلاین: اعضای جنبش تسخیر وال استریت آمریکا برای اعلام همبستگی با دانشجویان معترض کانادا در خیابان‌های نیویورک راهپیمایی کردند.

canada

canada - University students protest

هزاران نفر از تظاهرکنندگان جنبش تسخیر (وال استریت) روز سی ام ماه مه در حالیکه تابه و قابلمه به دست داشتند، به خیابان‌های محله منهتن نیویورک ریختند تا با قیام دانشجویانِ کبک کانادا در اعتراض به افزایش شهریه دانشگاه‌ها، اعلام همبستگی کنند.

more  اعتراض‌های دانشجویی در کانادا ادامه دارد

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، زولتان گورک، فعال و دانشجوی دکترا می‌گوید ما به تازگی از مونترال کانادا به آمریکا بازگشته‌ایم. در آنجا به همراه فعالان دانشجویی در تظاهرات شبانه شرکت می‌کردیم. تا حدود ده روز پیش، این راهپیمایی دانشجویان در اعتراض به افزایش شهریه‌ها برگزار می‌شد.

در ضمن، اعتصاب دانشجویی نیز اکنون صد و ده روز است که در کانادا ادامه دارد. با وجود این، دولت محلی به تازگی قانون ویژه‌ای را با عنوان بند هفتاد و هشت به اجرا درآورده است که بر اساس آن اجتماع بیش از پنجاه نفر، یا برگزاری هر گونه راهپیمایی و تظاهرات بدون هماهنگی قبلی با پلیس غیرقانونی است. این اقدام منجر به تحریک اعضای جنبش تسخیر شد و اکنون جنبش اعتراض از محدوده دانشجویان فراتر رفته و بسیاری از مردم نیز به جمع تظاهرکنندگان پیوسته‌اند.

یکی دیگر از دانشجویان آمریکایی می گوید نکته حیرت آور درباره راهپیمایی‌های اخیر در محله‌های نیویورک آن است که چگونه همه ساکنان محله در حالیکه قابلمه و تابه به دست دارند، در یکی از تقاطع‌های اصلی جمع می‌شوند. آنها با این اقدام می‌خواهند بگویند ما واقعاً تظاهرات نکرده‌ایم و فقط داریم از خیابان عبور می‌کنیم. در این راهپیمایی نیز همه اقشار مردم از خانواده ها تا دانشجویان شرکت دارند.

زولتان می‌گوید اگر مقامات کانادا در سرکوب جنبش دانشجویی و صدها هزار هوادار آن موفق شوند، آنگاه به نظرم از تاکتیک مشابهی برای اعتراض‌ها در اینجا استفاده خواهد شد. به همین علت، واقعاً مهم است که با دانشجویان کانادایی اعلام همبستگی کنیم و به شیوه‌هایی که نیروهای امنیتی برای مهار تظاهرات به کار می‌گیرند، توجه جدی داشته باشیم.

این دانشجوی آمریکایی افزود نکته حیرت آور این است که این تظاهرات چگونه از محدوده دانشجویان خارج شده است. جنبش تسخیر نیز نمونه عالی اینگونه همبستگی است، این جنبش محلی است که در آن بسیاری از نارضایتی‌ها و مشکلات توانست در قالب یک فریاد اعتراض یا همان جنبش 99 درصدی خود را نشان دهد. شرکت های مالی و وال استریت نیز دشمنان جهانی جنبش هستند.

این دانشجو به بقیه شهروندان آمریکایی پیشنهاد کرد هر کجا که هستید، قابلمه و تابه‌ها را بردارید. با دوستان خود در گوشه‌‌ای از خیابان بایستید و با جنبش دانشجویان در کبک و سایر نقاط دنیا اعلام همبستگی کنید.

کد خبر 172904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز