جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان ایتالیایی جان یک نوزاد پسر 16 ماهه را با قرار دادن کوچکترین قلب مصنوعی جهان برای زنده نگهداشتن او تا هنگام یافت شدن قلب اهدایی برای پیوند، نجات دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پزشکان در بیمارستان "بامینو جسو" در رم  گفتند این عمل در ماه گذشته انجام شده است. این نوزاد که هویتش افشا نشده است، پیش از پیوند قلب با این قلب مصنوعی 13 روز زنده نگهداشته شد و اکنون حال عمومی‌اش خوب است.

این نوزاد دچار کاردیومیوپاتی اتساعی، یک بیماری عضله قلب که در به طور طبیعی باعث کشیدگی و طولانی‌شدن رشته‌های عضلانی قلب می‌شود. این بیماری به تدریج باعث ضعف قلب می‌شود، و توانایی آن برای تلمبه کردن موثر قلب را از بین می‌برد.

جراح آنتونیو آمودئو در مصاحبه‌ای در این باره گفت: "استفاده از این قلب مصنوعی نقطه عطفی به حساب می‌آید." و افرود با وجود اینکه این وسیله در حال حاضر به طور موقت تا زمان پیوند قلب به کار می‌رود، در آینده ممکن است مورد استفاده دائمی قرار گیرد."

پیش از کاشتن این قلب مصنوعی، کودک که دچار عفونت وخیم در اطراف یک پمپ مکانیکی بود که پیش از آن برای حمایت از کارکرد قلب طبیعی‌اش به بدن او متصل شده بود.

آمودئو گفت: "از دیدگاه جراحی، نصب این قلی مصنوعی خیلی مشکل نبود. تنها مشکلی که با آن روبرو بودیم این بود که این کودک چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفته بود."

این پمپ کوچک تیتانیومی تنها 11 گرم وزن دارد و می‌توان جریان خونی در حد 1.5 لیتر در دقیقه را ایجاد کند. قلب مصنوعی بزرگسالان حدود 900 گرن وزن دارد.

آمودئو گفت این نوزاد که از یک ماهگی در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بستری بود، به صورتی از عضوی از خانواده او و گروهش درآمده بود و آنان می‌خواستند هرکاری برای کمک به او انجام دهند.

پزشکان می‌گویند این وسیله که بوسیله دکتر آمریکایی رابرت جارویک اختراع شده است، پیش از این تنها بر روی حیوانات آزمایش شده بود.

بیمارستان برای کارگذاری این قلب مصنوعی نیاز به اجازه مخصوص جارویک و وزارت بهداشت ایتالیا داشت.

کد خبر 172773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز