همشهری آنلاین: اولین اجلاس کمیته مشترک همکاریهای بازرگانی ایران و عراق روز سه شنبه 15 اسفندماه در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، ریاست هیات ایرانی این اجلاس را دکتر سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی کشورمان و ریاست هیأت عراقی را دکتر عبدالفلاح حسن‏السودانی وزیر تجارت  عراق برعهده دارند.

در این اجلاس که تا روز چارشنبه 16 اسفند ادامه خواهد یافت مذاکراتی درخصوص چگونگی افزایش حجم مبادلات بازرگانی، سرمایه‏‎گذاری، حمل و نقل، ارتباطات بانکی و گمرکی صورت می‏گیرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، دکتر میرکاظمی وزیر بازرگانی در مراسم آغاز بکار کمیته مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه‏مند است تا در بازسازی جمهوری عراق، حضور و نقش سازنده و مؤثر داشته و به برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه و رشد و اعتلای اقتصادی دو کشور کمک نماید،گفت: توسعه روابط اقتصادی باعث تحکیم صلح و دوستی بیشتر میان دو کشور می‏شود.

دکتر میرکاظمی با اشاره به دستیابی ایران به توانمندیهای علمی و فن‏آوری، تصریح کرد: بخش‏های خصوصی و دولتی آمادگی دارند تا در تأمین کالاهای مورد نیاز خصوصاً کالاهای اساسی از هیچگونه کمکی دریغ نکنند.

وزیر بازرگانی آشنایی بخش‏های خصوصی دو کشور، اعزام هیأتهای تجاری، برگزاری نمایشگاه و همایش‏های مشترک را در شناخت توانمندی‏های طرفین مؤثر دانست و ایجاد ارتباطات بانکی، گمرکی، حمل و نقل، مؤسسات استاندارد و طرح مسایل و مشکلات و رفع موانع تجار و سایر عوامل زیرساختی را در تسهیل و روانسازی تجارت مهم ارزیابی کرد.

دکتر میرکاظمی در سخنانی وجود علایق، مشترکات فرهنگی، دینی و اجتماعی و نیز داشتن مرز طولانی مشترک را از دلایل علاقه دو کشور به توسعه روابط اقتصادی عنوان و تشکیل کارگروه‏هایی برای بررسی موانع موجود در استفاده از منابع و توانمندیهای ایران، اجرایی شدن توافقات انجام شده، انجام خدمات فنی و مهندسی، فراهم شدن زمینه فعالیت موسسات استاندارد و پشتیبانی تجاری از بانکها را لازم دانست.

عبدالفلاح حسن‏السودانی وزیر تجارت عراق نیز در این مراسم ضمن ابراز علاقه‏مندی کشورش به ایجاد و گسترش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، برقراری روابط اقتصادی را از پارامترهای مهم و تقویت‏کننده مناسبات دانست.

وی از رقم 3 میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان دو کشور در طول سه سال اخیر خبر داد و خواستار اتخاذ تدابیری در جهت گسترش همکاریهای اقتصادی و بازرگانی و تداوم مذاکرات در زمینه‏های مختلف تجاری شد.

وزیر تجارت عراق استفاده از تجارب ایران در زمینه‏های برق، صنایع نفتی، ساخت و ساز و احداث موسسات بهداشتی را مهم و این موارد را از مشکلات عمده عراق پس از تغییر رژیم عنوان کرد.

وی تشکیل کمیته‏هایی‌ در زمینه‏های تجاری و مالی،اقتصادی،علمی، فنی و پرورشی و نیز همکاری در امور روابط خارجی،مسایل حقوق بشر، بررسی مشکلات مهاجران و رانده شدگان را از موارد قابل بحث و تبادل‏نظر در اینگونه نشست‏ها عنوان کرد.

لازم به ذکر است که در جلسه اختتامیه اولین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های مشترک بازرگانی که روز چهارشنبه 16 اسفندماه سالجاری برگزار می‏شود، یادداشت تفاهم همکاریهای تجاری فی‏مابین با حضور وزرای بازرگانی و تجارت ایران و عراق به امضا خواهد رسید.

کد خبر 17266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز