گروه ادب و هنر: چهارمین جشنواره طنز طهران شامگاه یکشنبه با تجلیل از 8 نام‌آور و پیشکسوت عرصه طنز مکتوب، سینمایی و انیمیشن در برج میلاد تهران به کار خود پایان داد.

جشنواره طنز طهران

در این مراسم که همه مدیران ارشد شهرداری تهران در آن دیده می‌شدند، از داریوش مهرجویی، رضا کیانیان، شمسی فضل‌اللهی، احمد عربانی، سعید توکل، محمد صابری آرام، حسین بهزادی اندوهجردی و علی درخشی تقدیر شد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و مسئولان شهری در این مراسم حاضر بودند. البته جشنواره طنز طهران بیش از اینکه به تقدیر و تجلیل از بزرگان عرصه طنز مربوط باشد، به جوانان و شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف ربط دارد که به برج میلاد آمده بودند تا جوایزشان را دریافت کنند.

در این دوره، در بخش شعر سیدامیر سادات موسوی از تهران به‌عنوان نفر اول معرفی شد و عباس احمدی از قم برنده حوزه ویژه بخش شعر شد. اما حوزه ویژه بخش ترانه، برگزیده‌ای نداشت و محمد جاوید از شیراز به‌عنوان نفر اول بخش ترانه معرفی شد. نفر اول بخش داستان، نرگس خرقانی از تهران بود و فرزین پورمحبی هم به‌عنوان برنده حوزه ویژه بخش داستان معرفی شد. سید علی حسینی ملک‌آباد و سمانه فیاضی هم به‌ترتیب به‌عنوان برگزیدگان بخش ویژه و اول بخش نثر جشنواره معرفی شدند.
آنچه گذشت...

اما مراسم نهایی چهارمین جشنواره طنز طهران که آرام آرام به جشنواره‌ای بزرگ و معروف تبدیل می‌شود، با برنامه‌های جورواجور خنده‌داری نیز همراه بود؛ از جمله شوخی با ترانه «همه چی آرومه» و اجرای ترانه طنزی مشابه با این ترانه معروف و اجرای نمایش توسط گروه نمایش کاکتوس به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر. پس از اینها، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری سخنرانی کرد. امیر خوراکیان گفت: سخنانم را کوتاه بیان می‌کنم چون در جایی که عقاب طنز پر بریزد، از مسئولان لاغری چون بنده، چیزی بر نمی‌آید و توانی نداریم. کوتاه بگویم که رویکرد ما به طنز به‌عنوان یک قالب ارزشمند هنری که ظرفیت پرداختن به معضلات و مشکلات را دارد، جدی است. طنز به خاطر ظرافت و لطافتی که دارد، می‌تواند بیشتر از قالب‌های دیگر در این زمینه‌ها نقش ایفا کند. ما باید به‌عنوان مسئول در این زمینه فعال باشیم و به کمک و یاری فعالان هم نیازمندیم.

وی افزود: نکته دیگر، درباره جشنواره پنجم است که موضوع آن انتخاب شد و قرار بر این شد که در دوره بعدی جشنواره، در کنار موضوعات زیست شهری، مسئله تجملات و تجمل‌گرایی به‌عنوان حوزه ویژه مورد نظر باشد چون این مسئله امروز یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه‌های مختلف زندگی، گریبانگیر ماست و حتی در مسائل تربیتی هم به چشم می‌آید. پرداختن به تجمل‌گرایی را موضوع جشنواره پنجم قرار بدهیم و آرزو کنیم جشنواره پنجم باشکوه‌تر و با آثار فراوان‌تر و با کیفیت‌تر برگزار شود و قابلیت بهر‌ه‌برداری در تمام مراکز و فرهنگسراها را داشته باشد. ما هم با شما به انتظار می‌نشینیم، با همراهی شما و فعالان طنز.

در ادامه این برنامه گروه آوازی تهران به اجرای برنامه پرداخت که با شوخی‌های رضا رفیع و علیرضا خمسه، مجریان برنامه ادامه پیدا کرد تا برنامه نقالی مدرن. در این نقالی که خود طنز جذابی داشت، تصاویر دیجیتال مختلف از شهر و مسائل اجتماعی پخش شد و مرشد ورمزیار روی آنها نقالی کرد.

به جای سخنرانی

قالیباف شهردار تهران به‌دلیل کمبود وقت و حضور در برنامه‌ای دیگر، از سخنرانی در این مراسم انصراف داد و فقط پس از تقدیر از نام‌آوران طنز گفت: همین که حرف نزنیم، مردم راضی‌ترند. رونمایی از کاریکاتورهای امیر خوراکیان، محمدهادی ایازی و محمدباقر قالیباف از جمله آخرین بخش‌های برنامه بود و اجرای زنده برنامه رادیویی صبح جمعه ایرانی چهارمین جشنواره طنز طهران را به پایان برد.

کد خبر 172359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز