همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد قصد دارد هدف جدیدی برای کاهش دادن 25 درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی تا سال 2025 برنامه جدیدی را به تصویب برساند.

diabetes

بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و اختلالات مزمن تنفسی که در اصطلاح پزشکی به آنها "بیماری‌های غیرواگیردار" (NCDs) می‌گویند بزرگترین عامل مرگ در جهان هستند و 63 درصد مرگ و میرها ناشی از آنهاست.حدود یک چهارم این قربانیان به طور زودرس در بین سنین 30 تا 70 فوت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد دولت‌های عضو این سازمان پنجشنبه 24 مه در اجلاسی در ژنو در تصمیمی "تاریخ‌ساز" بر سر هدف کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیردار در جهان به توافق رسیدند.

در سال‌های اخیر بیماری‌های غیرواگیردار در کشورهای در حال توسعه نیز به شدت افزایش پیدا کرده‌اند، به طوری که در حال حاضر حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

داگلاس بچر از واحد بیماری‌های مزمن سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: "کانون توجه جامعه جهانی دارد به بزرگترین عامل مرگ و میر انسان‌ها جلب می‌شود. در حال حاضر زیربنای لازم برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در مقابله با بیماری‌های غیرواگیردار و عوامل زمینه‌ساز آنها وجود دارد."

بیماری‌های غیرواگیردار بار مالی عظیمی را ایجاد می‌کنند. یک بررسی اخیر در دانشگاه هاروارد نشان داد که اگر اقدامی برای مقابله با این بیماری‌ها انجام نشود، کاهش بهره‌وری ناشی از آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط تا سال 2025 به رقم 7 تریلیون دلار خواهد رسید.

بچر می‌گوید: "در زمانه جهانی‌شدن و بحران مداوم مالی چنین وضعیتی اثراتی عمده بر کل جهان خواهد داشت."

در قطعنامه پیشنهادی اعضای سازمان جهانی بهداشت دولت‌ها همچنین از انجام اقدامات بیشتر برای مقابل با عوامل زمینه‌ساز برای بیماری‌های غیرواگیردار مانند مصرف دخانیات، سوءمصرف الکل، رژیم غذایی ناسالم و بی‌حرکتی جسمی نیز حمایت شده است.

کد خبر 172035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز