دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزگرد بررسی موانع اجرایی اصل 44 قانون اساسی روز یکشنبه 13 اسفند 85 با حضور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری کرد زنگنه رییس سازمان خصوصی‌سازی در این میزگرد امنیت در سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار داد و افزود: یکی از علل انقباض یک بخش و هجوم به سایر بخش‌ها امنیت است زمانی که امنیت حاکم باشد سرمایه‌ها به آن سمت سوق پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به برخی مشکلات در کشور و اینکه سیستم بانکی ایران سیستمی‌ نیست که سرمایه‌گذاری را تشویق کند گفت: مساله تورم و نرخ سود مساله مرغ و تخم‌مرغ در کشور است مشکلات نرخ مواد اولیه بالا و رانت‌های دولتی رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرد.

کردزنگنه به مقاومت برخی از مدیران دولتی در مقابل واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنند که اگر دولت نباشد فساد در جامعه ایجاد می‌شود، عدم حمایت‌های پولی، مالی، ارزی و مالیاتی از بخش‌های خصوصی‌سازی و تعاونی نیز حاکم است.

وی یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاری نکردن در کشور را پایین بودن درآمد سرانه در کشور عنوان کرد و افزود: مردم سرمایه ندارند و همین امر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری نکنند، هم‌چنین 85 درصد بورس در اختیار دولتی‌ها است و ساختار دولتی بورس باعث می‌شود که خصوصی‌سازی نتواند در بورس فعال باشد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت اقتصادی کشور باید ارزش بازار سرمایه 500 میلیارد دلار باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر که سهام مس عرضه شده به ظرفیت بورس دو میلیارد دلار اضافه شده است که در مجموع این ارزش به 37 میلیارد دلار رسیده است و همین ارقام نشان می‌دهد که دارای بازار سرمایه ضعیفی هستیم.

وی به لایحه خصوصی‌سازی و این‌که هیات دولت تاکنون 52 ماده از 74 ماده لایحه سیاست‌های اصل 44 و خصوصی‌سازی را تصویب کرده است، گفت: مجلس شورای اسلامی‌ به شدت در حال پیگیری است که به صورت طرح در مجلس عنوان شود که امیدواریم تا پایان سال تصویب این لایحه را داشته باشیم.

او درباره محقق شدن درآمد‌های خصوصی‌سازی در بودجه 86 گفت: با توجه به اینکه سهام شرکت مس عرضه شده، سهام مپنا و فولاد مبارکه را نیز عرضه آن را در روزهای آینده خواهیم داشت و عرضه 33 شرکت مخابراتی و 107 شرکت وزارت نفت را نیز در سال 86 خواهیم داشت با تمام این واگذاری‌ها فکر نمی‌کنیم تحقق سه هزار میلیارد تومان کار چندان سختی باشد.

به گفته وی اگر مسائل خارجی به نحوی در بازار سرمایه اثرگذار نباشد، تحقق این درآمد غیر ممکن نیست.

کردزنگنه عنوان کرد: ما در حال حاضر بیش از 100 میلیارد تومان یعنی پنج درصد سهام مس را فروخته، 70 میلیارد تومان سهام هپکو و 240 میلیارد تومان نیز اقساط وصولی سال‌های قبل را داشته‌ایم، هم‌چنین در حال حاضر با سهام مپنا به بیش از هزار میلیارد تومان و سهام فولاد مبارکه که سه هزار میلیارد تومان است به غیر از سهام عدالت یه رقم 700 میلیارد تومان خصوصی‌سازی‌ می‌رسیم.

رییس سازمان خصوصی‌سازی به منطقی فروشی از سوی سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: ما نه ارزان فروشی و نه گران فروشی می‌کنیم بلکه منطقی فروشی خواهیم کرد.

کد خبر 17154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز