دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند ممکن است این نظر رایج که بالاتر بودن کلسترول "خوب" به طور خودکار باعث بهبود سلامت قلبی- عروقی می‌شود، درست نباشد.

cholestrol

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در بررسی که نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده است، نشان دادند که هیچ شاهدی وجود ندارد که میزان‌های بالاتر لیپوپروتئین با تراکم بالا (HDL) (کلسترول خوب) به خودی خود خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

در مقابل آنان دریافتند میزان‌های پایین کلسترول "بد" (لیپوپروتئین با تراکم کم یا LDL) یک شاخص مهم در کاهش خطر انسداد شریان‌ها و بیماری قلبی است.

این بررسی که بر روی گروهی از افراد انجام شد که به علت زمینه ژنتیکی دارای میزان بالاتر HDL بودند. بر مبنای باور رایج این افراد باید خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی را داشته باشند. اما این بررسی که بر روی 12500 فرد دارای سابقه حمله قلبی و 41000 نفر افراد مشابه سالم انجام شد، نشان داد که این باور حقیقت ندارد.

این نتایج به خصوص از لحاظ تجویز داروها برای بالا بردن میزان HDL اهمیت دارد که گاهی اثرات جانبی معارض با هم دارند.

به گفته این پژوهشگران این نتایج نشان می‌دهد که بالا بردن میزان HDL ممکن است تاثیری در کاهش موارد حمله قلبی نداشته باشد، بر عکس میزان کلسترول "بد" شاخص دقیق‌تری از خطر دچار شدن به بیماری قلبی است.

یک بررسی دیگر که نتایج آن در همین شماره لنست منتشر شده است، منافع داروهای استاتینی کاهش دهنده میزان LDL را در حفاظت از افرادی که سابقه بیماری قلبی-عروقی نداشته‌اند، را ثابت می‌کند.