شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدیدترین مطالعات محققان دانشگاه ایلی نیویز نشان می‌دهد که شیر مادر دارای ترکیب مهمی است که از نوزاد محافظت می‌کند

نوزاد شیرخوار

به گزارش ایرنا، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماده 'اولیگوساکارید' در شیر مادر (HMO) اسیدهای چربی تولید می‌کند که به تغذیه و سکونت باکتری‌های مفید در سیستم گوارش نوزاد کمک می‌کند.

ماده HMO نه تنها در کوتاه مدت از نوزاد در برابر باکتری‌های مضر حفاظت می‌کند بلکه سیستم ایمنی او را به گونه‌ای تقویت می‌کند تا بتواند در برابر مشکلات مزمن مانند آلرژی غذایی و آسم مقاومت داشته باشد.

استاد تغذیه دانشگاه ایلی نویز و مجری این تحقیقات گفت: HMO به عنوان فیبر شیر انسان شناخته می‌شود چرا که انسان آنزیمی برای تجزیه این ترکیبات ندارد. HMO وارد روده بزرگ می‌شود تا باکتری‌ها، آنها را هضم کنند.

به گفته پژوهشگران این طرح، نقش این ماده در رشد باکتری‌های روده نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، دانشمندان را به انجام این مطالعه تحریک کرد چرا که این باکتری‌ها در سیستم گوارش نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می‌شوند، متفاوت‌اند.

دانشمندان در حال انجام این مطالعه از شیر مادران نوزادان نارس در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو نمونه گرفتند و HMO ها را مورد کشت و بررسی قرار دادند.

محققان مشاهده کردند HMO موجب شد باکتری‌ها، اسیدهای چربی کوتاه زنجیره‌ای تولید کنند. این زنجیره‌ها در برخی از موارد در سطوح بالاتری از دیگر پریبیوتیک‌های مورد استفاده در شیرخشک نوزادان، تولید شدند.

این اسیدهای چرب کوتاه زنجیره، می‌توانند به عنوان یک منبع برای باکتری‌های مفید استفاده شوند و رشد و توسعه گوارشی و pH را در روده تحت تاثیر قرار دهند که این امر تعداد پاتوژن‌های بیماری زا را کاهش می‌دهد.

این بررسی  برای نخستین بار نشان می‌دهد که HMO الگویی را برای تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه ارایه می‌کند که با رشد نوزاد تغییر می‌کند.

کد خبر 171028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز