شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان با مطالعات جدیدی نشان دادند که سلول‌های بنیادی جنینی انسان را می‌توان برای تولید بافت استخوانی پیوندی (گرافت)‌ رشد داد و از این بافت‌های پیوندی در فعالیت‌های درمانی و تحقیقی استفاده کرد

بافت استخوان از سلول‌های بنیادی انسان تولید شد

به گزارش ایرنا، این تحقیق نخستین نمونه استفاده از سلول تکامل یافته استخوان به دست آمده از سلول‌های جنینی انسان است که بافت استخوانی فشرده را در مقدار زیاد که قابل استفاده در ترمیم آسیب‌هایی با مقیاس سانتی‌متری است، رشد می‌دهد.

زمانی که این بافت استخوانی به بدن موش پیوند زده و در طول زمان مطالعه شد، محققان دریافتند این بافت پیوندی امکان رشد رگ‌های خونی را فراهم کرده و رشد طبیعی ساختار استخوان ادامه یافته است، بدون آن که نشانه‌ای از بروز تومور را در پی داشته باشد.

دکتر داریا مارلوت محقق بنیاد آزمایشگاهی سلول‌های بنیادی نیویورک، این طرح تحقیقاتی را با همکاری دانشگاه کالیفرنیا اجرا کرده است.

محققان این مطالعه را گام مهمی به سوی استفاده از سلول‌های بنیادی شبه جنینی برای ترمیم و جایگزینی بافت استخوان در بیماران می‌دانند.

قابلیت درمان‌های جایگزین استخوان در بیماری‌های مختلف از جمله نیروهای نظامی زخمی و بیماران دچار نقص‌های مادرزادی نسبی است.

سلول‌های پرتوان القایی مشابه سلول‌های بنیادی جنینی هستند که می‌توانند به هر نوع سلول در بدن تبدیل شوند، اما سلول‌های پرتوان القایی از سلول‌های بالغ به دست می‌آیند و برای هر بیمار شخصی شده هستند.

مارلوت امیدوار است با استفاده از سلول‌های پرتوان القایی، بافت گرافت‌های استخوانی شخصی شده‌ای ایجاد شود تا از واکنش ایمنی بدن ممانعت کند.

کد خبر 171002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز