همشهری آنلاین – شهره فرجی: میوه و سبزی‌جات دارای مواد مغذی،‌ آنتی‌اکسیدان و فیبر رژیمی هستند که همگی آن‌ها برای داشتن فکر و جسم سالم،‌ اهمیت به سزایی دارند.

این گروه از مواد غذایی برای کودکان و نوجوانانی که به طور دائم درگیر مسایل جسمی و ذهنی هستند و نیز بدنشان در حال رشد و تغییر است، اهمیت خاصی دارد.

متخصصان تغذیه،‌ مصرف روزانه سه تا پنج وعده میوه و سبزی را برای سلامت این گروه سنی توصیه می‌کنند.

وزن مناسب

میوه و سبزی‌جات از آن‌جا که حاوی کالری پایین و فیبر بالایی هستند، سیر کننده‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی منجر به رسیدن  به وزن سالم شده که برای دانش‌آموزانی که در سن رشد به سر می‌برند حائز اهمیت است.

پیروی از یک برنامه نادرست غذایی که مملو از غذاهای چرب و گوشت‌های فرآوری شده است از دلایل اصلی ابتلای کودک به چاقی است که علاوه بر بیماری‌هایی که به دنبال دارد موجب از دست دادن اعتماد به نفس کودک و به دنبال آن ضعف و تنبلی در انجام تکالیف مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه‌اش خواهد شد.

فعالیت مدرسه

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تمرکز و توجه بیشتری داشته باشند که این امر می‌تواند به افزایش انگیزه و نیز کسب نمرات بهتر منجر شود.

دانش‌آموزانی که غذاهای مغذی می‌خورند کمتر بیمار شده و تعداد حضورشان در کلاس بیشتر خواهد شد.

اهمیت میوه و سبزی برای دانش‌آموزان

افزایش انرژی

دانش‌آموزانی که میوه و سبزی فراوانی می‌خورند بدن آن‌ها مقدار بیشتری ویتامین C, A و E دریافت می‌کند که همگی این ویتامین‌ها منجر به افزایش انرژی خواهند شد.

آن‌ها با مصرف این گروه غذایی مقدار مناسبی مواد معدنی مانند پتاسیم و روی که بیشتر در موز و اسفناج وجود دارد را دریافت می‌کنند.

دانش‌آموزانی که مقدار بیشتری انرژی دارند از تناسب اندام بهتری برخوردار بوده و در فعالیت‌های ورزشی نیز موفق‌تر از دیگران هستند و در فعالیت‌های فوق برنامه نیز حضور بیشتری داشته، به این ترتیب پس از مدرسه احساس خستگی کمتری خواهند داشت.

رشد بدن

برای دانش‌آموزانی که در سن رشد و نوجوانی (راهنمایی و دبیرستان) به سر می‌برند مصرف فراوان این گروه غذایی اهمیت اساسی دارد. مصرف این غذاها می‌تواند به تعادل هورمونی طی دوره بلوغ - زمانی که کنترل هورمون‌ها مشکل است- کمک کند.

http://www.ehow.com

کد خبر 170725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز