یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

عباس ثابتی راد: بوی بهار که بیاید، دوباره فکر سفر به ذهنت می‌زند. دوباره دیدن جاهایی که می‌تواند تو را با خود همراه کند و خستگی یک ساله را از تنت درآورد، در تو جان می‌گیرد.

بوی بهار که بیاید به راه می‌افتی و به تمام شهرهایی که هرگز ندیده‌‌ای فکر می‌کنی. مقصد کجاست؟ شمال، شیراز، اصفهان، تبریز. میدان ساعت دوباره جان می‌گیرد روبه‌رویت و یا به یاد الگُلی می‌افتی.[آشنایی با ایران]

یا میدان نقش جهان را از پاشنه در می‌کنی و حتی ممکن است سر از آرامگاه سعدی و حافظ در آوری در شیراز، یا صدای دریا را از چند متری بشنوی و پرواز دوردست مرغان دریایی را در کنار دریای خزر یا خلیج فارس ببینی. اما این بار مقصد کجاست؟

هر سال و با نزدیکی به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز اشتیاق سفر دوباره همه ما را به جاده‌ها  می‌کشاند و راهها تن از سکوت می‌کشند و‌ های‌وهوی مسافران در رگان یخ زده‌شان طنین می‌اندازد و تمام جاده پر می‌شود از صدای گامهای مسافران نوروزی. تقریباً نیمی ‌از ما در این روزهای آغاز سال به شهرها و روستاها و اماکن دیدنی می‌رویم و روزهای تعطیل خود را می‌گذرانیم.

امسال نیز با نزدیکی به نوروز شور سفر دوباره جانی دوباره می‌گیرد و ما برای تکاندن خستگی یک ساله راهها و جاده‌ها را از پاشنه در می‌کنیم تا به جایی برسیم و در آن تعطیلات خاطره انگیزی را تجربه کنیم.

بر اساس آمار‌های منتشر شده در نوروز سال 85 در حدود 25 میلیون ایرانی به مسافرت نوروزی رفتند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این رقم در تعطیلات سال 86 به رقمی ‌در حدود 30 میلیون خواهد رسید. مسلماً این تعداد مسافر در شهرهای توریست‌پذیر امکانات ویژه‌ای را طلب می‌کند.

 از این رو هرساله و با آغاز تعطیلات نوروزی استان‌های مسافرپذیر تدارک ویژه‌ای را برای گردشگران و مسافران نوروزی می‌بینند و با طرح‌های گوناگون سعی دارند تا روزهای آغازین سال برای گردشگران خاطره انگیز و به دور از مشکلات باشد.

مشهد؛ زیارتگاه

یکی از مهم‌ترین شهرهایی که هر ساله به عنوان مهمترین مرکز گردشگری قلمداد می‌شود و مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است، شهر مشهد است. شاید بسیار عجیب باشد اگر بگوییم در تعطیلات نوروز هر سال مشهد در حدود 4 میلیون مسافر را در خود جای می‌دهد.

بنابراین بدیهی است که شهرداری این شهر، اقداماتی ویژه  برای سامان بخشیدن به حضور این تعداد مهمان در افکنده باشد.

مشهد با داشتن مراکز اقامتی متعدد از جمله 98 هتل، 600 مهمانپذیر، 250 هتل آپارتمان هنوز نتوانسته است در حل اسکان مسافران نوروزی موفق باشد. از این رو مدیران این شهر هر ساله با اختصاص مدارس و مراکز آموزشی بسیاری برای مسافران زمینه اسکان  را فراهم می‌آوردند.

در واقع این شهر با داشتن  حدود 25 هزار تخت در هتل‌ها و 150 هزار تخت در مهمانپذیر‌ها در حدود 30 هزار تخت نیز در واحد‌های آموزشی تدارک دیده است تا مسافران نوروزی این شهر امکانات بهتری را داشته باشند. در کنار این مراکز رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) نیز همچنان ماوای بسیاری از مسافران نوروزی است.

بوی طراوت

شمال. مهم نیست کجا؟ نمک‌آبرود یا عباس آباد، رامسر [ جاذبه‌های گردشگری رامسر ]
یا لاهیجان، چمخاله یا انزلی. شمال همواره با آن طبیعت شگفت انگیزش در ابتدای فصل بهار همیشه جذاب بوده است.

هر چند باران‌های نابهنگامش می‌تواند روزهای تعطیلی را خیس کند و خاطری باران گرفته از آغاز سال 86 به همراه داشته باشد.

سفر به شمال به خاطر دسترسی آسان و راحت و نزدیکی به آن، چه برای پایتخت‌نشینان و چه آنانی که در نیمه شمالی کشور زندگی می‌کنند همیشه به عنوان یکی از گزینه‌های مهم است.

دیدن مناظر کوه‌های سر سبز و پرسه زدن در کنار ساحل آرام و رویایی شهرهای شمالی می‌تواند دل انگیز باشد و تعطیلات هر کسی را زیبا کند. بی تردید بسیاری از ما بارها به آنجا سفر  کرده‌ایم تن به آرامش افسون کننده سواحل شگفت‌انگیز دریا داده‌ایم و سرخوشانه خاطره  روزهای زیبایی را به خود به همراه آورده‌ایم، هر ساله در حدود 5 میلیون از مسافران نوروزی به شمال کشور پناه می‌برند و در کنار مناظر بدیع و سرسبز آن روزهای بسیاری را سپری می‌کنند. این آمار می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

بسیاری از شهرهای شمال نیز با نزدیک شدن به روزهای نوروز خود را آماده پذیرایی از میهمانانی می‌کنند که هرساله به آنجا می‌روند تا اوقات به یاد ماندنی و خوبی داشته باشند.

خوشا شیراز و ...

شیراز. بزرگترین پایگاه گردشگری جنوب کشور. این شهر علاوه بر جذب گردشگران مختلف از شهرهای ایران در روزهای نوروز میزبان گردشگران خارجی نیز هست.

شاید یکی از مهمترین مراکز گردشگری کشور این شهر باشد که هرساله با جذب تعداد 2 میلیون مسافر در میان شهرهای پر جاذبه قرار گیرد. شاید به همین دلیل است که شهرداری این شهر با راه‌اندازی بانک جامع اطلاعاتی  خود را آماده میزبانی از مسافران نوروزی می‌کند.

در واقع شهرداری این شهر با ایجاد این بانک قصد دارد تا اطلاعاتی در مورد شهر شیراز و معرفی و شناسایی توانمندی‌ها و جاذبه‌های این شهر در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی و به ویژه سیاحتی و زیارتی و گردشگری به مسافران نوروزی خدمات بهتر و مناسب‌تری بدهد. همچنین مسئولان شهری شیراز با به خدمت گرفتن تمام امکانات و ایجاد مراکز مختلف برای اسکان مسافران نوروزی در ارائه هر چه بهتر خدمات به گردشگران تلاش در خوری کرده‌اند.

این شاید یکی از اقدامات انجام گرفته برای سفر به این شهر قدیمی‌ و دارای زیبایی‌های ویژه  باشد.

نیمی‌ از جهان

شهری که به راستی پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی‌ شده است. نصف جهان. می‌توان فارغ از همه جنجال‌های ناهنجار ماجرای مترو و چهار باغ  یا برج جهان نما به این شهر رفت و شکوه معمارانه خارق‌العاده میدان نقش جهان را ستود و از عظمت آن متحیر شد.

می‌توان ساعات طولانی به زاینده‌رود و سی‌و سه پل یا پل خواجو چشم دوخت و سبک سرانه در آرامش آن فرو رفت و لذت برد. اصفهان بی‌نظیر در روزهای آغاز بهار، جادوی رنگهای تازه است که طبیعت به انسان ارزانی می‌کند.

مسئولان  این شهر نیز برای بهره‌مندی بیشتر مسافران نوروزی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌اند. از آنجا که هرساله در حدود سه و نیم تا چهار میلیون مسافر به این شهر پر جاذبه سفر می‌کنند بیش از پنج هزار کلاس را برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص داده‌اند.

همچنین در این شهر در حدود 350 نفر از جوانان در قالب گروه‌های هلال‌احمر با طی دوره‌های آموزشی برای همکاری با کارشناسان گردشگری آماده شده‌اند تا اطلاعات بهتر و راحت‌تری در اختیار مسافران قرار دهند.

مسئولان این شهر اعلام کرده‌اند که با چاپ و توزیع بیش از 200 هزار نقشه و بروشور اطلاعاتی میان گردشگران امکان بهره‌مندی مسافران از اطلاعات اماکن گردشگری و خدماتی شهر بیشتر شده است.

همچنین برای راحت‌تر کردن خدمات اطلاع‌رسانی و راهنمایی گردشگران دفاتر متعدد اطلاع‌رسانی بسیاری در سطح شهر به ویژه در میدان امام‌خمینی  راه‌اندازی شده است. از سویی از آنجا که اصفهان در مسیر تردد بسیاری از مسافران نوروزی قرار دارد این شهر با ایجاد کمپ‌های موقت اقامتی جهت اسکان مسافران عبوری در مجموعه پارک‌های شمالی و جنوبی شهر اصفهان زمینه‌ای مناسب  برای سرویس‌دهی به مسافران را فراهم آورده است.

دوردست آبی

چشم دوختن به آبهای بیکران دریای عمان شاید افسون‌کننده باشد. لنچ‌های معلق بر روی آبهای ناآرام هر روزه از کنار سواحل دریا به سمت نامتناهی دریا پیش می‌روند و در حالی که رنگی از خاطرات روزگاران دور در ذهنت جان می‌گیرد می‌توانی در بیکران این آبهای زیبا چشم بچرخانی و لذت ببری.

هرساله در حدود 5/2 میلیون مسافر به کناره دریای عمان و خلیج فارس به استان هرمزگان می‌روند و گرمای بهار را خیلی زودتر از مناطق شمالی کشور حس می‌کنند.

امسال نیز مانند سال‌های پیش کلیه دستگاه‌های دولتی با صنعت گردشگری این استان در قالب کمیته‌های مشخص شده اعم از اطلاع‌رسانی، امنیت، اسکان، بهداشت، نقلیه، نظارت و بازرسی و... خدمات خود را به گردشگران ارائه می‌کنند تا مسافران نوروزی از این استان خاطره خوشی به همراه بیاورند.

اما عروس خلیج فارس. جزیره کیش. این جزیره  خود را برای پذیرایی از 150 هزار نفر آماده می‌کند.

انتظار مسئولان محلی بر این است که این جزیره در حدود 90 هزار مسافر را از طریق خطوط هوایی پذیرا باشد و در حدود 60 هزار مسافر دیگر نیز از طریق دریا و با استفاده از کشتی به این جزیره که رفته رفته اسرار آمیز می‌نماید مسافرت کنند.

تمام هتل‌های این جزیره برای اسکان مهمانان آماده است و برای اسکان موقت مسافران نیز اماکنی در نظر گرفته شده که با بر پا کردن چادر مسافران می‌توانند در آن اقامت موقت داشته باشند.

پایان راه

همه آماده‌اند. بوی عید که بیاید همه آماده می‌شوند تا دوباره شوق رفتن را در جاده‌ها بدمند و راههایی را که شاید هیچ گاه ندیده‌اند تجربه کنند. سفر ما را به کجا می‌برد؟ کجا نشان قدم، ناتمام می‌ماند؟

کد خبر 17069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز