همشهری آنلاین: کتاب تحلیل تجربی تورم و قاعده سیاستگذاری پولی در ایران »توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

این کتاب شامل مروری بر مباحث اساسی سیاستگذاری پولی، روند تحولات برخی از متغیرهای کلان اقتصادی در بخش های واقعی، خارجی، پول، قیمت ها، مالیه و بودجه، مفهوم و دلایل پایداری تورم و معیار اندازه گیری آن، تحولات قیمت دارایی ها و تورم با تشریح مبانی نظری ارتباط میان تورم و قیمت دارایی ها و همچنین بررسی سهم نوسانات قیمت دارایی ها در تغییرات تورم، همچنین امکان سنجی سازگاری میان اهداف رشد اقتصادی، تورم و نقدینگی می باشد.

از دیگر مطالب خواندنی این کتاب می توان به مطالبی چون وضعیت تورم در ایران و جهان با مروری بر مشخصات آماری تورم در ایران، پیش بینی تورم، رشد اقتصادی و نقدینگی، آثار سیاست های پولی انقباضی بر تورم و رشد اقتصادی و طراحی و برآورد قاعده سیاستگذاری پولی اشاره نمود.

دکتر اکبر کمیجانی،معاون اقتصادی بانک مرکزی در پیشگفتار نوشته است"بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول تنظیم و اجرای سیاست های پولی و اعتباری کشور، با توجه به تحولات صورت گرفته در عرصه سیاستگذاری پولی و نیز با تاکید بر هدف ایجاد و حفظ ثبات اقتصاد کلان، مطالعاتی را حول محور تورم و سیاستگذاری پولی طی سالهای اخیر آغاز نموده و بنا دارد این فرایند را با جدیت تداوم بخشد.

به دنبال انتشار کتاب"تورم، مطالعات نظری و تجربی در زمینه اقتصاد ایران" به منظور کاربردی نمودن مطالعات در این خصوص، از سال 1383 مجموعه ای مطالعاتی با هدف تهیه و انتشار منظم"گزارش تورم"در اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی آغاز گردید. ترویج دانش نوین ادبیات پولی و کارکرد آن در اقتصاد ایران و نیز معطوف نمودن توجه سیاستگذاران اقتصادی به لزوم کنترل تورم و در نهایت ارتقای اعتبار و مقبولیت سیاستهای پولی در ایران از مهمترین اهداف این مطالعه بوده است. . ."

 در انتهای مطالب نیز توصیه های سیاستی آمده است

کد خبر 17018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز