چهارشنبه 10 تیر 1394 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 - 09:23:22 | کد مطلب: 170163 چاپ

حرکت قطار تهران - کرمان روی ریل مشکلات

سفر > ریلی - استان کرمان پر‌جمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. حجم حمل‌ونقل مسافر و کالا در این استان طبق آمار، کرمان را به مرکز ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کرده است.

 اما در این میان امکانات حمل‌ونقل، به‌خصوص در بخش ریلی هیچ تناسبی با نیازها از لحاظ کمی و کیفی ندارد.

افزایش قیمت بلیت و سقوط کیفیت خدمات

روزگاری نه چندان دور، نرخ بلیت قطار کرمان - تهران کمتر از 10هزار تومان بود و به راحتی اقشار مختلف مردم می‌توانستند از این امکان سفر راحت و کم خطر و ارزان استفاده کنند اما یکباره نرخ بلیت این قطار سیر صعودی خود را آغاز کرد و چند برابر شد و توجیه مسئولان این بود که برای جبران هزینه‌های بخش خصوصی در این مسیر و ثابت نگه‌داشتن کیفیت حمل‌ونقل ریلی و در کنار آن افزایش خدمات باید نرخ بلیت را افزایش داد و در کنار این توجیه برخی از مسئولان وقت کرمان نیز با اعتراض به افزایش قیمت‌ها قول پیگیری و حل مشکل را دادند که هنوز پس از سال‌ها عملی نشده است. چند ماه بعد از افزایش قیمت‌ها که عملا موجب شد عده‌ای از مسافران ریلی به مسافران جاده‌ها تبدیل شوند، متأسفانه خدمات دهی در قطار کرمان - تهران با افت مشهودی مواجه شد.

در آن زمان خدمات در 2خط ویژه و درجه یک ارائه می‌شد که درنهایت خط ویژه کاملا حذف و خدمات درجه یک ادامه یافت و امروز نیز پس از سال‌ها از آن دوران هنوز همان قطار و همان واگن‌ها و همان خدمات در دسترس مردم کرمان قرار دارد.

افزایش کار واگن‌های فرسوده

اما داستان به همین‌جا ختم نشد، پس از افتتاح خط آهن زاهدان- کرمان به ناگاه مردم کرمان با این مسئله مواجه شدند که قطار کرمان- تهران به قطار زاهدان- تهران تبدیل شده است و در حقیقت همان واگن‌های فرسوده‌ای که خدمات درجه یک را سال‌ها به مردم کرمان ارائه می‌دادند حال باید خدمات را به مسافران 2 استان عرضه می‌کردند.

در حالی واگن‌های فرسوده قطار کرمان - تهران هم‌اکنون کل بار حمل‌ونقل مسافر شرق کشور را به‌عهده دارند که پیش از این نیز مردم کرمان بارها نسبت به کیفیت بسیار پایین و مستهلک شدن این واگن‌ها اعتراض کرده‌اند. انتظار می‌رفت برای حل این مشکلات مسئولان چاره‌ای بیندیشند اما در کمال تعجب نه‌تنها اینگونه نشده است بلکه با افزایش تعداد مسافران و مسافتی که لوکوموتیو‌ها باید طی کنند، این روزها با افت شدید کیفیت واگن‌ها و خدمات مواجه هستیم.

تنها در نوروز امسال طبق آمار غیررسمی رقمی بالغ بر 32هزار نفر از 24اسفند ماه تا 15فروردین‌ماه از خطوط مختلف راه آهن کرمان استفاده کرده‌اند و این در شرایطی است که قطار بی‌کیفیت کرمان - تهران با 11واگن و در هر سالن 10کوپه و در هر کوپه 6نفر، به مسافران خدمات می‌دهد. اما اوضاع در قطار کرمان - مشهد بهتر است و هنوز کیفیت این قطار و واگن‌هایش در سطح قابل‌قبولی است و با امکانات مناسب‌تر و 10واگن و در هر سالن 10 کوپه و در هر کوپه 4نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند و قطار‌کرمان- زاهدان نیز که درواقع همان قطار کرمان - تهران است.

ریل‌هایی که بیش از 40 سال قدمت دارند

اما نکته جالب‌توجه اینکه در کنار فرسودگی شدید واگن‌ها در خطوط ریلی کرمان- تهران مشکل دیگری نیز در مسیر حرکت قطارهای این استان خودنمایی می‌کند و آن نیز وجود ریل‌های قطار با قدمت بیش از 40 سال در مسیر کرمان - یزد است. وجود این ریل‌ها سرعت قطار را در طول مسیر به‌شدت کاهش می‌دهد و به‌دلیل گذر از میان شنزارها به‌طور معمول واگن‌های فرسوده مملو از خاک می‌شوند.

تعویض بخش عمده خطوط ریلی کرمان - یزد یکی از ضروریات بخش حمل‌ونقل ریلی در استان کرمان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت با قطار در استان کرمان وجود همین ریل‌ها و بی‌کیفیتی آنهاست، به‌طوری که سرعت قطار را از حداقل 120کیلومتر در ساعت به حداکثر 80کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

سخن مسئولان

اما در این میان مسئولان راه آهن استان کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده مشکل قطار کرمان- تهران برطرف شود. نباید از این مسئله گذشت که تبدیل قطار کرمان - یزد از قطار محلی و بسیار فرسوده با صندلی‌های اتوبوسی به قطار دوطبقه با کیفیت خدمات مطلوب نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حل مشکلات است اما مسئولان شرکت رجاء باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که کیفیت خدمات در این مسیر، خواسته اصلی هزاران مشتری‌ای است که از خدمات آنها استفاده می‌کنند و سال‌هاست نه تنها بهبود کیفیت را ندیده‌اند بلکه باید ساعت‌ها پشت گیشه‌های فروش بلیت قطار منتظر بمانند و درصورتی که شانس بیاورند و بتوانند حداقل از 10 روز قبل بلیت را تهیه کنند، تازه با مشکل فرسودگی واگن‌ها و خطوط ریلی مواجه می‌شوند.

انتخاب سردبیر

خیابان ایران به سراسر کشور می‌رود

همشهری آنلاین: تهیه کننده برنامه «خیابان ایران» که از رادیو ایران روی آنتن می رود، بیان کرد که در این برنامه خاطرات خانواده شهدا ثبت و ضبط می‌شود.

نگذاریم نگارگران فراموش شوند؛ سالگرد درگذشت استاد زاویه

همشهری آنلاین: رییس انجمن نگارگری معتقد است، گمنامی هنرمندان بزرگی مانند «محمدعلی زاویه» نه تقصیر تواضع خودش بود، نه تقصیر کسانی که او را نمی‌شناسند، بلکه وظیفه نهادهای مرتبط است که جامعه را با این هنرمندان و هنرشان آشنا کنند.

افزایش نرخ اجاره‌بهای خوابگاه و غذای دانشجویی اعلام شد

همشهری آنلاین: صندوق رفاه دانشجویان میزان افزایش نرخ اجاره‌بهای خوابگاه و غذای دانشجویی را اعلام کرد.

نمایش مجموعه آثار جکسون پولاک پس از سی سال

همشهری آنلاین: بعد از حدود سی سال اولین نمایشگاه از آثار اخیر پولاک در لیورپول برگزار می‌شود.

فرصتی برای دیدن آثار نامداران هنر ایران

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از آثار هنرمندان بنام معاصر در یک نمایشگاه گروهی به‌ نمایش گذاشته شده است.

طاعون داستان ترس‌ها و تصمیم‌ها

آزاده نجفیان: زندگی پر از اتفاقات خوب و بد است. اتفاقاتی که درست وقتی انتظارش را نداریم، آرام و آهسته سُر می‌خورند و وارد زندگی ما می‌شوند.

آرزو

آخرین نارون گفت: در زمین فرصت زندگی نیست

در انتظار یک تابستان کارتونی

تابستان، فرصت خوبی برای فیلم‌دیدن و سینما‌رفتن است و شرکت‌های انیمیشن‌سازی جهان این موضوع را خیلی خوب می‌دانند و همیشه با دست پر فصل تابستان را شروع می‌کنند.

غاز گــــردن دراز

سارا منصوری: کنار ما می‌نشست. با همان مانتو و همان مقنعه و همان کیف و کتاب و دفتر. ولی چیزی درباره‌ی «سورا» فرق داشت.

تنها آمار است که می‌ماند!

علی مولوی: تمام شد!

این افتخار را برای خودم نگه‌ داشتم!

محمد سرابی: ابوطالب، عموی پیامبر را همیشه به شکل مردی میانسال یا پیر مجسم می‌کنیم، اما بازیگر نقش او در فیلم محمد‌(ص) (اگر چه مو‌های جو گندمی دارد) ولی پیر نیست.

روزت را بساز!

درست‌کردن یک جدول برنامه‌ی روزانه، چیزی حدود یک ربع یا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد، اما به‌جایش کلی وقت در طول روز صرفه‌جویی می‌شود و مهم‌تر از آن، به کارهای مهمی هم می‌رسی که باید انجام شوند.

محله‌ی کودک در میلاد

در ماه مبارک رمضان برج میلاد برنامه‌های متنوعی برای شهروندان تدارک دیده است.

«رودی باور» و «کن کاتو» در موزه‌ی هنرهای معاصر

ما با نشانه‌های گرافیکی زندگی می‌کنیم.

هشت روز هفته

شعر طنز> سعیده موسوی‌زاده: خوش به حال گنجشک

پیکر پدر پنج شهید و جانباز در قزوین تشییع شد

همشهری آنلاین: پیکر علی‌اکبر کبیری، پدر دو شهید و سه جانباز، بر روی دستان مردم استان قزوین تشییع و در مزار والدین شهدا به خاک سپرده شد.

بیست و یکمین جلسه هم‌اندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش برگزار شد

همشهری آنلاین: بیست و یکمین جلسه هم‌اندیشی پیشکسوتان دفاع مقدس ارتش با موضوع نقش معنویت در دفاع مقدس برگزار شد.

فرمانده هوانیروز: این نیرو تلاشهای زیادی برای مبارزه با اشرار داشته است

همشهری آنلاین: فرمانده هوانیروز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این نیرو تلاش زیادی برای مبارزه با اشرار داشته و در این راه ۱۰ هزار ساعت پرواز عملیات ثبت کرده است.