چهارشنبه 9 مهر 1393 | به روز شده: 11 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 - 08:23:22 | کد مطلب: 170163 چاپ

حرکت قطار تهران - کرمان روی ریل مشکلات

سفر > ریلی - استان کرمان پر‌جمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. حجم حمل‌ونقل مسافر و کالا در این استان طبق آمار، کرمان را به مرکز ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کرده است.

 اما در این میان امکانات حمل‌ونقل، به‌خصوص در بخش ریلی هیچ تناسبی با نیازها از لحاظ کمی و کیفی ندارد.

افزایش قیمت بلیت و سقوط کیفیت خدمات

روزگاری نه چندان دور، نرخ بلیت قطار کرمان - تهران کمتر از 10هزار تومان بود و به راحتی اقشار مختلف مردم می‌توانستند از این امکان سفر راحت و کم خطر و ارزان استفاده کنند اما یکباره نرخ بلیت این قطار سیر صعودی خود را آغاز کرد و چند برابر شد و توجیه مسئولان این بود که برای جبران هزینه‌های بخش خصوصی در این مسیر و ثابت نگه‌داشتن کیفیت حمل‌ونقل ریلی و در کنار آن افزایش خدمات باید نرخ بلیت را افزایش داد و در کنار این توجیه برخی از مسئولان وقت کرمان نیز با اعتراض به افزایش قیمت‌ها قول پیگیری و حل مشکل را دادند که هنوز پس از سال‌ها عملی نشده است. چند ماه بعد از افزایش قیمت‌ها که عملا موجب شد عده‌ای از مسافران ریلی به مسافران جاده‌ها تبدیل شوند، متأسفانه خدمات دهی در قطار کرمان - تهران با افت مشهودی مواجه شد.

در آن زمان خدمات در 2خط ویژه و درجه یک ارائه می‌شد که درنهایت خط ویژه کاملا حذف و خدمات درجه یک ادامه یافت و امروز نیز پس از سال‌ها از آن دوران هنوز همان قطار و همان واگن‌ها و همان خدمات در دسترس مردم کرمان قرار دارد.

افزایش کار واگن‌های فرسوده

اما داستان به همین‌جا ختم نشد، پس از افتتاح خط آهن زاهدان- کرمان به ناگاه مردم کرمان با این مسئله مواجه شدند که قطار کرمان- تهران به قطار زاهدان- تهران تبدیل شده است و در حقیقت همان واگن‌های فرسوده‌ای که خدمات درجه یک را سال‌ها به مردم کرمان ارائه می‌دادند حال باید خدمات را به مسافران 2 استان عرضه می‌کردند.

در حالی واگن‌های فرسوده قطار کرمان - تهران هم‌اکنون کل بار حمل‌ونقل مسافر شرق کشور را به‌عهده دارند که پیش از این نیز مردم کرمان بارها نسبت به کیفیت بسیار پایین و مستهلک شدن این واگن‌ها اعتراض کرده‌اند. انتظار می‌رفت برای حل این مشکلات مسئولان چاره‌ای بیندیشند اما در کمال تعجب نه‌تنها اینگونه نشده است بلکه با افزایش تعداد مسافران و مسافتی که لوکوموتیو‌ها باید طی کنند، این روزها با افت شدید کیفیت واگن‌ها و خدمات مواجه هستیم.

تنها در نوروز امسال طبق آمار غیررسمی رقمی بالغ بر 32هزار نفر از 24اسفند ماه تا 15فروردین‌ماه از خطوط مختلف راه آهن کرمان استفاده کرده‌اند و این در شرایطی است که قطار بی‌کیفیت کرمان - تهران با 11واگن و در هر سالن 10کوپه و در هر کوپه 6نفر، به مسافران خدمات می‌دهد. اما اوضاع در قطار کرمان - مشهد بهتر است و هنوز کیفیت این قطار و واگن‌هایش در سطح قابل‌قبولی است و با امکانات مناسب‌تر و 10واگن و در هر سالن 10 کوپه و در هر کوپه 4نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند و قطار‌کرمان- زاهدان نیز که درواقع همان قطار کرمان - تهران است.

ریل‌هایی که بیش از 40 سال قدمت دارند

اما نکته جالب‌توجه اینکه در کنار فرسودگی شدید واگن‌ها در خطوط ریلی کرمان- تهران مشکل دیگری نیز در مسیر حرکت قطارهای این استان خودنمایی می‌کند و آن نیز وجود ریل‌های قطار با قدمت بیش از 40 سال در مسیر کرمان - یزد است. وجود این ریل‌ها سرعت قطار را در طول مسیر به‌شدت کاهش می‌دهد و به‌دلیل گذر از میان شنزارها به‌طور معمول واگن‌های فرسوده مملو از خاک می‌شوند.

تعویض بخش عمده خطوط ریلی کرمان - یزد یکی از ضروریات بخش حمل‌ونقل ریلی در استان کرمان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت با قطار در استان کرمان وجود همین ریل‌ها و بی‌کیفیتی آنهاست، به‌طوری که سرعت قطار را از حداقل 120کیلومتر در ساعت به حداکثر 80کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

سخن مسئولان

اما در این میان مسئولان راه آهن استان کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده مشکل قطار کرمان- تهران برطرف شود. نباید از این مسئله گذشت که تبدیل قطار کرمان - یزد از قطار محلی و بسیار فرسوده با صندلی‌های اتوبوسی به قطار دوطبقه با کیفیت خدمات مطلوب نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حل مشکلات است اما مسئولان شرکت رجاء باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که کیفیت خدمات در این مسیر، خواسته اصلی هزاران مشتری‌ای است که از خدمات آنها استفاده می‌کنند و سال‌هاست نه تنها بهبود کیفیت را ندیده‌اند بلکه باید ساعت‌ها پشت گیشه‌های فروش بلیت قطار منتظر بمانند و درصورتی که شانس بیاورند و بتوانند حداقل از 10 روز قبل بلیت را تهیه کنند، تازه با مشکل فرسودگی واگن‌ها و خطوط ریلی مواجه می‌شوند.

انتخاب سردبیر

اوختاپوس تحقیقاتی

شیکــاگـو> دانـشمـنـدان با بهره‌بردن از حرکات واقعی اختاپوس‌ها گونه روباتیک و سیلیکونی آن‌را ساخته‌اند.

شاخص بورس رشد کرد

شاخص کل بورس تهران در مبادلات با ۰.۶ واحد افزایش به ۷۱ هزارو ۶۷۵ واحد رسید.

معامله سهام در بورس تهران آسان می‌شود

خبر حذف کارگزار ناظر مدتی قبل از سوی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام شد.

عرضه سیمان در بورس‌کالا قطعی شد

دولت، بورس کالا وانجمن صنفی صنعت سیمان بالاخره به توافق رسیدند.

یداللهی خواننده شد؛ آلبوم‌های همایون شجریان و محمدرضا فروتن؛ بزودی

همشهری آنلاین: اگرچه افشین یداللهی این روزها قصد دارد اولین آلبوم رسمی خود را منتشر کند؛ اما سه آلبوم جدید از همایون شجریان، فردین خلعتبری و محمدرضا فروتن با ترانه‌های یداللهی به زودی منتشر می‌شود.

توسعه فضاهای فرهنگی و سبز در پایتخت

بوستان‌های تهران این روزها دیگر سیمای بوستانی صرف با فضاهای تفرجگاهی نیست.

زندگی شهری متضمن شهری زنده

محمدمهدی تندگویان: گسترش شهرها در دنیای امروز و به تبع آن افزایش جمعیت، مدیریت شهری را ملزم به تأمین نیازهای ساکنین شهر ساخته است.

آغاز بررسی اصلاحیه قانون مالیات ارزش افزوده

معاون سازمان امور مالیاتی از آغاز بررسی اصلاحیه قانون مالیات ارزش افزوده خبر داد.

انتقال وام مسکن امکان‌پذیر است

محمد عدلی: بانک مسکن در ۱۸شهریورماه بخشنامه‌ای به شعب ابلاغ کرده است که براساس آن انتقال وام مسکن هنگام فروش خانه به خریدار جدید، متوقف شده است.

تکاپوی بانک‌ها برای حفظ سود کارتخوان‌ها

اکثر مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی ایران درخصوص پیشنهاد بانک مرکزی مبنی بر اخذ کارمزد از تراکنش‌های خرید پایانه‌های فروش سکوت کرده‌اند، سکوتی معنادار و مبهم که مشخص نیست آیا آنها با چنین پیشنهادی موافق هستند یا مخالف؟

۵ محور توافقنامه امنیتی افغانستان با آمریکا و ناتو

تنها یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری افغانستان مقام‌های کابل و واشنگتن توافقنامه همکاری امنیتی میان دوطرف را به امضا رساندند تا آمریکایی‌ها پس از ماه‌ها امتناع حامد کرزی از قبول این توافق به هدف خود برسند و بتوانند همچنان نظامیان خود را در این کشور باقی نگه دارند.

مرگ دختر جوان ۲۰ روز پیش از عروسی

خانواده دختر جوانی که ۲۰ روز پیش از مراسم عروسی‌اش جانش را از دست داد، از دکتر جراح به اتهام قصور پزشکی شکایت کردند. آنها می‌گویند کوتاهی این پزشک باعث مرگ دخترشان شد.

سرقت تلفن همراه دانش‌آموزان، جلوی مدرسه

هوشیاری افسر کلانتری، جوان سابقه داری که تلفن همراه پسران دانش‌آموز را سرقت می‌کرد به دام انداخت.

ناپدری سبحان کوچولو به حبس محکوم شد

ناپدری بی‌رحمی که فرزندخوانده ۸ ساله‌اش را با ضربات لوله جاروبرقی به قتل رسانده بود با گذشت اولیای دم از قصاص گریخت و به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.