چهارشنبه 26 شهریور 1393 | به روز شده: 12 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 - 09:23:22 | کد مطلب: 170163 چاپ

حرکت قطار تهران - کرمان روی ریل مشکلات

سفر > ریلی - استان کرمان پر‌جمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. حجم حمل‌ونقل مسافر و کالا در این استان طبق آمار، کرمان را به مرکز ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کرده است.

 اما در این میان امکانات حمل‌ونقل، به‌خصوص در بخش ریلی هیچ تناسبی با نیازها از لحاظ کمی و کیفی ندارد.

افزایش قیمت بلیت و سقوط کیفیت خدمات

روزگاری نه چندان دور، نرخ بلیت قطار کرمان - تهران کمتر از 10هزار تومان بود و به راحتی اقشار مختلف مردم می‌توانستند از این امکان سفر راحت و کم خطر و ارزان استفاده کنند اما یکباره نرخ بلیت این قطار سیر صعودی خود را آغاز کرد و چند برابر شد و توجیه مسئولان این بود که برای جبران هزینه‌های بخش خصوصی در این مسیر و ثابت نگه‌داشتن کیفیت حمل‌ونقل ریلی و در کنار آن افزایش خدمات باید نرخ بلیت را افزایش داد و در کنار این توجیه برخی از مسئولان وقت کرمان نیز با اعتراض به افزایش قیمت‌ها قول پیگیری و حل مشکل را دادند که هنوز پس از سال‌ها عملی نشده است. چند ماه بعد از افزایش قیمت‌ها که عملا موجب شد عده‌ای از مسافران ریلی به مسافران جاده‌ها تبدیل شوند، متأسفانه خدمات دهی در قطار کرمان - تهران با افت مشهودی مواجه شد.

در آن زمان خدمات در 2خط ویژه و درجه یک ارائه می‌شد که درنهایت خط ویژه کاملا حذف و خدمات درجه یک ادامه یافت و امروز نیز پس از سال‌ها از آن دوران هنوز همان قطار و همان واگن‌ها و همان خدمات در دسترس مردم کرمان قرار دارد.

افزایش کار واگن‌های فرسوده

اما داستان به همین‌جا ختم نشد، پس از افتتاح خط آهن زاهدان- کرمان به ناگاه مردم کرمان با این مسئله مواجه شدند که قطار کرمان- تهران به قطار زاهدان- تهران تبدیل شده است و در حقیقت همان واگن‌های فرسوده‌ای که خدمات درجه یک را سال‌ها به مردم کرمان ارائه می‌دادند حال باید خدمات را به مسافران 2 استان عرضه می‌کردند.

در حالی واگن‌های فرسوده قطار کرمان - تهران هم‌اکنون کل بار حمل‌ونقل مسافر شرق کشور را به‌عهده دارند که پیش از این نیز مردم کرمان بارها نسبت به کیفیت بسیار پایین و مستهلک شدن این واگن‌ها اعتراض کرده‌اند. انتظار می‌رفت برای حل این مشکلات مسئولان چاره‌ای بیندیشند اما در کمال تعجب نه‌تنها اینگونه نشده است بلکه با افزایش تعداد مسافران و مسافتی که لوکوموتیو‌ها باید طی کنند، این روزها با افت شدید کیفیت واگن‌ها و خدمات مواجه هستیم.

تنها در نوروز امسال طبق آمار غیررسمی رقمی بالغ بر 32هزار نفر از 24اسفند ماه تا 15فروردین‌ماه از خطوط مختلف راه آهن کرمان استفاده کرده‌اند و این در شرایطی است که قطار بی‌کیفیت کرمان - تهران با 11واگن و در هر سالن 10کوپه و در هر کوپه 6نفر، به مسافران خدمات می‌دهد. اما اوضاع در قطار کرمان - مشهد بهتر است و هنوز کیفیت این قطار و واگن‌هایش در سطح قابل‌قبولی است و با امکانات مناسب‌تر و 10واگن و در هر سالن 10 کوپه و در هر کوپه 4نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند و قطار‌کرمان- زاهدان نیز که درواقع همان قطار کرمان - تهران است.

ریل‌هایی که بیش از 40 سال قدمت دارند

اما نکته جالب‌توجه اینکه در کنار فرسودگی شدید واگن‌ها در خطوط ریلی کرمان- تهران مشکل دیگری نیز در مسیر حرکت قطارهای این استان خودنمایی می‌کند و آن نیز وجود ریل‌های قطار با قدمت بیش از 40 سال در مسیر کرمان - یزد است. وجود این ریل‌ها سرعت قطار را در طول مسیر به‌شدت کاهش می‌دهد و به‌دلیل گذر از میان شنزارها به‌طور معمول واگن‌های فرسوده مملو از خاک می‌شوند.

تعویض بخش عمده خطوط ریلی کرمان - یزد یکی از ضروریات بخش حمل‌ونقل ریلی در استان کرمان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت با قطار در استان کرمان وجود همین ریل‌ها و بی‌کیفیتی آنهاست، به‌طوری که سرعت قطار را از حداقل 120کیلومتر در ساعت به حداکثر 80کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

سخن مسئولان

اما در این میان مسئولان راه آهن استان کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده مشکل قطار کرمان- تهران برطرف شود. نباید از این مسئله گذشت که تبدیل قطار کرمان - یزد از قطار محلی و بسیار فرسوده با صندلی‌های اتوبوسی به قطار دوطبقه با کیفیت خدمات مطلوب نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حل مشکلات است اما مسئولان شرکت رجاء باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که کیفیت خدمات در این مسیر، خواسته اصلی هزاران مشتری‌ای است که از خدمات آنها استفاده می‌کنند و سال‌هاست نه تنها بهبود کیفیت را ندیده‌اند بلکه باید ساعت‌ها پشت گیشه‌های فروش بلیت قطار منتظر بمانند و درصورتی که شانس بیاورند و بتوانند حداقل از 10 روز قبل بلیت را تهیه کنند، تازه با مشکل فرسودگی واگن‌ها و خطوط ریلی مواجه می‌شوند.

انتخاب سردبیر

۴ علامتی که نشان می‌دهند کمبود فیبر دارید

همشهری آنلاین: در این مطلب علائمی که نشان می‌دهد بدن شما به فیبر بیشتری نیاز دارد را عنوان می‌کنیم.

‌ لی‌لی‌پوتی‌ها جلوی پیشرفت فوتبال ایران ‌ را گرفته‌اند

امیرحسین اعظمی: امیر حاج‌رضایی، مربی اسبق تیم ملی و کارشناس باسابقه فوتبال ایران معتقد است که فضای فعلی فوتبال ایران تحت‌تأثیر دروغ و زشتی‌ها قرار دارد.

خوشی‌ها و حسرت‌های آکواریوم‌داری

«در جست‌وجوی نیمو» به‌عنوان یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های هزاره سوم آنقدر در گیشه خوب فروش کرد که کمپانی سازنده‌اش دنباله‌هایی نیز برای آن تدارک دید.

چند نکته درباره یک خبر ۳۷۳۴ کلمه‌ای

مهدی فروتن: زنگ آغاز فعالیت رسمی دبیرخانه سی و سومین جشنواره فیلم فجر روز دوشنبه با ارسال یک متن ۳۷۳۴ کلمه‌ای از سخنان دبیر جشنواره به رسانه‌ها به صدا درآمد؛ متنی که اگر گشاده‌دستی تنظیم‌کنندگان آن نبود، می‌شد مهم‌ترین نکته‌هایش را در قالب یک خبر مختصر و مفید در اختیار رسانه‌ها قرار داد. فارغ از شکل این خبر، ذکر چند نکته درباره محتوای آن خالی از لطف نیست، آن هم صرفا از باب «ان الذکری تنفع المومنین».

پروازهای پر تأخیرمسافران را زمینگیر‌کرد

محمد عدلی: شهریورماه به‌عنوان‌ماه پرسفر سال برای مسافران هوایی خوش‌یمن نبود چراکه تأخیر در پروازها همچنان در این‌ماه در بالاترین سطح خود قرار دارد تا مسافران همچنان حسرت پرواز بدون دردسر را داشته باشند.

رشد مثبت اقتصادی؛ واقعی یا ساختگی؟

علیرضا سلطانی: مقامات اقتصادی دولت در روزهای اخیر از مثبت‌شدن رشد اقتصادی کشور خبر داده و اعلام کرده‌اند که نرخ رشد اقتصادی در فصل نخست سال‌جاری با احتساب نفت به ۲.۵ درصد و بدون احتساب بخش نفت ۱.۸ درصد رسیده است.

موضوع بحث

فرشاد مهدی‌پور: آدم‌ها بیشتر درباره چیزهایی که خریده‌اند یا می‌خواهند بخرند با هم حرف می‌زنند و گهگاهی هم درباره مشکلات، گرفتاری‌ها و دشواری‌های زندگی. در اولی «پول» محور اول و آخر و تعیین‌کننده است و هر که مصرف‌اش بیشتر، حرف‌اش بیشتر و در دومی گاهی طریق درددل پیموده می‌شود و بعضا راهی به راه‌حل.

وزیر ورزش: بی‌قانونی‌های گذشته عامل انتقاد امروز به ماست

همشهری آنلاین: وزیر ورزش با بیان اینکه در گذشته ورزش "سکه‌ای" بود و قفل‌های موجود با هیچ کلیدی باز نمی‌شود،گفت: بی‌قانونی‌هایی که در گذشته وجود داشت عامل انتقاد‌هایی است که امروز به ما می‌شود.

جزئیات تازه از روند افزایش قیمت وام مسکن

روز دوشنبه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس برای نخستین‌بار به بیش از ۱۰۰هزار تومان رسید.

رشد ۶ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات ۶ واحد افزایش یافت و به ۷۱ هزارو ۴۰۸ تومان رسید.

پلی که زنده است

چراپونجی> مردمان دهکده‌ای در هند هر روز از روی پلی تردد می‌کنند که از ریشه‌های درخت فیکوس تشکیل شده و زنده است.

گجتی برای صحبت‌کردن با بینی

بمبئی> پسر ۱۶ساله هندی گجتی ساخته که با تبدیل بازدم کاربر به امواج صوتی، وی را قادر به صحبت کردن می‌کند.

سلمانی شتر‌ها

راجستان> شتر‌ها پیش از شرکت در جشنواره‌ای که هر ساله در هند برگزار می‌شود، به سلمانی می‌روند.

فرش قرمزی از ۱۲۰ میلیون خرچنگ

جزیره کریسمس> هر‌ساله در جزیره کریسمس استرالیا بیش از ۱۲۰میلیون خرچنگ راهی سواحل اقیانوس هند می‌شوند.

ایمن‌سازی‌ شهر برای دانش‌آموزان

معصومه آباد: بار دیگر در آستانه فصل بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی با صدای زنگ مدارس لرزه­‌ای بر مصوبات خاک خورده شهرمان طنین‌انداز شد؛ مصوباتی که همچنان در اجرای آن از سوی مدیران شهری با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

بزرگترین یخچال طبیعی ایران تَرَک برداشت/ کلاردشت در معرض سیل

همشهری آنلاین: شکاف‌های ایجاد شده در سمت راست بزرگترین یخچال طبیعی ایران نگرانی را برای حاشیه نشینان و دامنه نشینان آن در کلاردشت ایجاد کرده است.

مذاهب اسلامی نیازمند توافق بر الگوی فقهی همزیستی مشترک هستند

همشهری آنلاین: رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه مذاهب اسلامی نیازمند توافق بر الگوی فقهی همزیستی مشترک هستند، گفت:

حزب حاکم روسیه در انتخابات کریمه به پیروزی رسید

همشهری آنلاین: حزب حاکم در روسیه در انتخابات منطقه‌ای در کریمه، شبه‌ جزیره اوکراینی که ماه مارس به فدراسیون روسیه پیوست، پیروز شد.