سه شنبه 11 شهریور 1393 | به روز شده: 6 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 - 09:23:22 | کد مطلب: 170163 چاپ

حرکت قطار تهران - کرمان روی ریل مشکلات

سفر > ریلی - استان کرمان پر‌جمعیت‌ترین و استراتژیک‌ترین مرکز جمعیتی جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. حجم حمل‌ونقل مسافر و کالا در این استان طبق آمار، کرمان را به مرکز ترانزیت کالا و مسافر تبدیل کرده است.

 اما در این میان امکانات حمل‌ونقل، به‌خصوص در بخش ریلی هیچ تناسبی با نیازها از لحاظ کمی و کیفی ندارد.

افزایش قیمت بلیت و سقوط کیفیت خدمات

روزگاری نه چندان دور، نرخ بلیت قطار کرمان - تهران کمتر از 10هزار تومان بود و به راحتی اقشار مختلف مردم می‌توانستند از این امکان سفر راحت و کم خطر و ارزان استفاده کنند اما یکباره نرخ بلیت این قطار سیر صعودی خود را آغاز کرد و چند برابر شد و توجیه مسئولان این بود که برای جبران هزینه‌های بخش خصوصی در این مسیر و ثابت نگه‌داشتن کیفیت حمل‌ونقل ریلی و در کنار آن افزایش خدمات باید نرخ بلیت را افزایش داد و در کنار این توجیه برخی از مسئولان وقت کرمان نیز با اعتراض به افزایش قیمت‌ها قول پیگیری و حل مشکل را دادند که هنوز پس از سال‌ها عملی نشده است. چند ماه بعد از افزایش قیمت‌ها که عملا موجب شد عده‌ای از مسافران ریلی به مسافران جاده‌ها تبدیل شوند، متأسفانه خدمات دهی در قطار کرمان - تهران با افت مشهودی مواجه شد.

در آن زمان خدمات در 2خط ویژه و درجه یک ارائه می‌شد که درنهایت خط ویژه کاملا حذف و خدمات درجه یک ادامه یافت و امروز نیز پس از سال‌ها از آن دوران هنوز همان قطار و همان واگن‌ها و همان خدمات در دسترس مردم کرمان قرار دارد.

افزایش کار واگن‌های فرسوده

اما داستان به همین‌جا ختم نشد، پس از افتتاح خط آهن زاهدان- کرمان به ناگاه مردم کرمان با این مسئله مواجه شدند که قطار کرمان- تهران به قطار زاهدان- تهران تبدیل شده است و در حقیقت همان واگن‌های فرسوده‌ای که خدمات درجه یک را سال‌ها به مردم کرمان ارائه می‌دادند حال باید خدمات را به مسافران 2 استان عرضه می‌کردند.

در حالی واگن‌های فرسوده قطار کرمان - تهران هم‌اکنون کل بار حمل‌ونقل مسافر شرق کشور را به‌عهده دارند که پیش از این نیز مردم کرمان بارها نسبت به کیفیت بسیار پایین و مستهلک شدن این واگن‌ها اعتراض کرده‌اند. انتظار می‌رفت برای حل این مشکلات مسئولان چاره‌ای بیندیشند اما در کمال تعجب نه‌تنها اینگونه نشده است بلکه با افزایش تعداد مسافران و مسافتی که لوکوموتیو‌ها باید طی کنند، این روزها با افت شدید کیفیت واگن‌ها و خدمات مواجه هستیم.

تنها در نوروز امسال طبق آمار غیررسمی رقمی بالغ بر 32هزار نفر از 24اسفند ماه تا 15فروردین‌ماه از خطوط مختلف راه آهن کرمان استفاده کرده‌اند و این در شرایطی است که قطار بی‌کیفیت کرمان - تهران با 11واگن و در هر سالن 10کوپه و در هر کوپه 6نفر، به مسافران خدمات می‌دهد. اما اوضاع در قطار کرمان - مشهد بهتر است و هنوز کیفیت این قطار و واگن‌هایش در سطح قابل‌قبولی است و با امکانات مناسب‌تر و 10واگن و در هر سالن 10 کوپه و در هر کوپه 4نفر ظرفیت، فعالیت می‌کند و قطار‌کرمان- زاهدان نیز که درواقع همان قطار کرمان - تهران است.

ریل‌هایی که بیش از 40 سال قدمت دارند

اما نکته جالب‌توجه اینکه در کنار فرسودگی شدید واگن‌ها در خطوط ریلی کرمان- تهران مشکل دیگری نیز در مسیر حرکت قطارهای این استان خودنمایی می‌کند و آن نیز وجود ریل‌های قطار با قدمت بیش از 40 سال در مسیر کرمان - یزد است. وجود این ریل‌ها سرعت قطار را در طول مسیر به‌شدت کاهش می‌دهد و به‌دلیل گذر از میان شنزارها به‌طور معمول واگن‌های فرسوده مملو از خاک می‌شوند.

تعویض بخش عمده خطوط ریلی کرمان - یزد یکی از ضروریات بخش حمل‌ونقل ریلی در استان کرمان محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان دلیل عمده طولانی شدن مسافرت با قطار در استان کرمان وجود همین ریل‌ها و بی‌کیفیتی آنهاست، به‌طوری که سرعت قطار را از حداقل 120کیلومتر در ساعت به حداکثر 80کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

سخن مسئولان

اما در این میان مسئولان راه آهن استان کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که در آینده مشکل قطار کرمان- تهران برطرف شود. نباید از این مسئله گذشت که تبدیل قطار کرمان - یزد از قطار محلی و بسیار فرسوده با صندلی‌های اتوبوسی به قطار دوطبقه با کیفیت خدمات مطلوب نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حل مشکلات است اما مسئولان شرکت رجاء باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که کیفیت خدمات در این مسیر، خواسته اصلی هزاران مشتری‌ای است که از خدمات آنها استفاده می‌کنند و سال‌هاست نه تنها بهبود کیفیت را ندیده‌اند بلکه باید ساعت‌ها پشت گیشه‌های فروش بلیت قطار منتظر بمانند و درصورتی که شانس بیاورند و بتوانند حداقل از 10 روز قبل بلیت را تهیه کنند، تازه با مشکل فرسودگی واگن‌ها و خطوط ریلی مواجه می‌شوند.

انتخاب سردبیر

نزول ۴۳۸ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات ۴۳۸ واحد کاهش یافت و به ۷۲ هزارو ۳۳۹ واحد رسید.

ارزش دادوستدهای ۵ماهه بازارسرمایه به ۲۴ میلیارد دلار رسید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش عملکرد ۵ ماهه بازار سرمایه را ارائه کرد. براساس این آمار در ۵ ماهه نخست امسال ۷۵ هزار میلیارد تومان دارایی در قالب سهام، کالا و اوراق مالی معادل ۲۴میلیار دلار در بازار سرمایه دادوستد شده است.

۴ مرگ عجیب در ۴ حادثه غیر منتظره

در ۴ حادثه جداگانه ۴نفر از شهروندان به دلایل عجیب و نادری جان خود را از دست دادند. یکی از آنها به‌دلیل نیش زنبور جان باخت.

مدیریت استراتژیک فرهنگی در رسانه ها بسیار مهم است

همشهری‌آنلاین: مدرس دانشگاه ارتباطات و بازرس انجمن روابط عمومی کشور گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک فرهنگی و تاثیر آن در عرصه‌های ارتباطات، رسانه، روابط عمومی و... بسیار حایز اهمیت است و در شرایط کنونی این نیاز بسیار بیشتر از قبل احساس می‌شود.

جنگنده‌های پایگاه شکاری شهید نوژه در شرایط عملیاتی قرار دارند

همشهری آنلاین: فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید نوژه گفت: به برکت خون شهدا هیچ یک از جنگنده‌های شکاری این پایگاه زمین‌گیر نیست و همه در شرایط عملیاتی قرار دارند.

هم زیارت هم سیاحت

سپیده آذرنوش: برای خیلی از مردم شهریورماه آخرین فرصت برای سفر به مشهد پیش از پایان تعطیلات تابستانی است.

با فرهنگ‌های دیگر غریبه نباشیم

من از نوجوانی به کتاب های صادق هدایت بسیار علاقه داشتم و آنها را می خواندم. او در داستان های کوتاهی که می نوشت از فرهنگ مردم که هم شامل تعبیرات و اصطلاحات و کنایات و هم آداب و رسوم می شد، خیلی استفاده می کرد و همین موضوع هم بود که برای من گیرایی داشت. او «اوسانه» راکه همان افسانه است ، در سال ۱۳۱۰ نوشت. این کتاب مجموعه‌ای از ترانه های عامیانه بود. «نیرنگستان» هم که تمام الگوهای رفتاری مردم و باورها و اعتقادات شان را در بر می گرفت اثر دیگری بود که به آن هم علاقه زیادی داشتم.

اعلام جزئیات «بیمه دانش»؛ بیمه حوادث برای دانشجویان اجباری شد

همشهری آنلاین: صندوق رفاه دانشجویان وزارت با اعلام جزئیات «بیمه دانش»، تأکید کرد: پوشش بیمه حوادث برای تمام دانشجویان مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی جدید اجباری و پوشش بیمه تکمیلی اختیاری اعلام شد.

صدور ۱.۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور

همشهری آنلاین: رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیشتازی ایران در اهدای عضو بین کشورهای منطقه، از صدور یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارت اهدای عضو در کشور خبر داد.

مؤسسات قرآنی کشور شناسنامه‌دار می‌شوند

همشهری آنلاین: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی و مردمی کشور از صدور شناسنامه جامع با عنوان «آشنایی با اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور» در ۶۰۰ صفحه خبر داد و گفت: این اقدام باعث تصمیم‌گیری بهتر در ادغام دو اتحادیه قرآنی می‌شود.

رصد تحرکات دشمن در فراسوی مرزهای کشور/ نتایج تجاوز به آسمان ایران بسیار گزاف و شکننده است

همشهری آنلاین: جانشین فرمانده کل ارتش با بیان اینکه هرگونه فعالیت ها و حرکات دشمن در فراسوی مرزهای کشور توسط رادارهای راهبردی امکان رصد دارد، گفت: نتیجه تجاوز به آسمان ایران بسیار گزاف و شکننده است.

مباحث وایبری در مورد راه‌های افزایش اعتماد مخاطبان به رسانه‌های جمعی مکتوب شد

همشهری‌آنلاین: در پنجاهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات (شهریور ۹۳) که بر روی کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع شده است، برای نخستین‌بار مباحث یک گروه تخصصی در وایبر به‌صورت کامل چاپ شده است.

اهتزاز پرچم حرم امام رضا (ع) بر فراز گنبد آسمان برج میلاد

همشهری آنلاین: پرچم حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت و در شب میلاد امام هشتم از سوی خادمان حرم آن حضرت به همراه مراسم ویژه نقاره زنی در بلندترین نقطه پایتخت و بر فراز برج میلاد تهران به اهتزاز درمی آید.

سند اقتصاد مقاومتی دانشگاه‌ها تدوین شد

همشهری آنلاین: رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت از تدوین سند اقتصاد مقاومتی دانشگاه‌های سراسر کشور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و گفت: این سند در اجلاس روسای دانشگاه‌ها در مشهد ابلاغ می‌شود.

آزمون‌های دانشگاه پیام‌نور اینترنتی می‌شوند

همشهری آنلاین: معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور از برگزاری آزمون‌های پیام‌نور به شکل آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی در دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد.