شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: در آیین پایانی بیست‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح روز شنبه 23 اردیبهشت، در محل مصلی تهران برگزار شد،ناشران و غرفه‌های برگزیده معرفی شدند که در میان آنها نشر هرمس و نی عنوان ناشران تقدیری در بخش خصوص را به خود اختصاص دادند.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور،محمدرضارحیمی ، برگزار شد،هیئت داوران ضمن خواندن بیانیه‌ای درباره نقاط قوت و ضعف کارها نکاتی را ارائه کردند و سپس بر اساس معیارهای برشمرده شده بالا  ناشران زیر به عنوان ناشران و غرفه های برگزیده معرفی شدند.

الف)حوزه ناشران بزرگسال

1- بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر سال ندانست؛ ولی مشترکا انتشارات «هرمس» و «نشر نی» را به دلیل داشتن تعداد عناوین چاپ اول، تنوع آثار، کیفیت کتاب‌ها از حیث رعایت اصول فنی چاپ و نشر و داشتن آثار برتر شایسته تقدیر می‌داند.

2- بخش خصوصی شهرستان‌ها: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه ویژه به فرهنگ دینی و نیز تبیین هویت دینی، نگاه ارزشی به سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی، تنوع و تعدد آثار، تعداد عناوین چاپ اول تالیفی، توجه به نیاز مخاطبان، ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، کیفیت آثار از حیث رعایت آرایه‌های ظاهری و اصول فنی چاپ و نشر و توجه شایسته به مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران «انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث» را به عنوان ناشر برگزیده سال 90 معرفی می‌‌کند.

3- بخش عمومی و دولتی: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه ویژه به آثار ارزشمند ادبیات پایداری، ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نگاه ارزش گرایانه به موضوعات مهم متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی، عنایت ویژه به فرهنگ دینی، ملی، مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ و نشر، توجه به نیاز مخاطبان جامعه و داشتن آثار چاپ اول انتشارات «سوره مهر» را به عنوان ناشر برگزیده سال 90 معرفی می‌‌کند.

ضمنا هیات داوران «انتشارات بوستان کتاب» و سمت را به دلیل توجه ویژه به فرهنگ دینی و ملی و نیز تبیین هویت دینی و ملی و داشتن آثار چاپ اول، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ و داشتن آثار برتر شایسته تقدیر می‌داند.

ب) حوزه ناشران کودک و نوجوان

1- بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر برگزیده سال 90 نمی‌داند ولی «انتشارات محراب قلم» را به دلیل توجه به فرهنگ دینی، بومی و ملی و چاپ و انتشار آثار مرجع  شایسته تقدیر دانست.

2- بخش خصوصی شهرستان: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر برگزیده سال 90 نمی‌داند؛ ولی «انتشارات عروج اندیشه» را به دلیل توجه به فرهنگ دینی، بومی و ملی و تعداد عناوین چاپ اول تالیفی در این حوزه شایسته تقدیر است.

بخش عمومی و دولتی: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مخاطبان، توچه به مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران، ترویج فرهنگ دینی و ملی، حسن شهرت در بین مولفان و مترجمان، تعداد عناوین تالیفی چاپ اول، داشتن آثار برتر و نگاه ارزشی به موضوعات مهم متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی متشرکا «انتشارات موسسه فرهنگی مدرسه برهان» و «شرکت به نشر وابسته به آستان قدس رضوی» را به عنوان ناشران برگزیده سال 90 معرفی می‌‌کند.

 ناشران برتر حوزه بین‌الملل بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران


1- بخش بازار جهانی کتاب‌های لاتین ایران - موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره) به دلیل بیش‌ترین ترجمه از آثار امام خمینی (ره) به زبان‌های خارجی.

2- بخش بازار‌هانی کتاب‌های عربی ایران - بنیاد دایرة المعارف اسلامی،به دلیل ترجمه متقن آثار مرجع ایران به زبان عربی.

3- بخش ناشران الکترونیک ایران- موسسه خدمات کامپیوتر علوم اسلامی نور ،به دلیل بهره‌گیری از آخرین متدهای روز جهانی در تبدیل کتاب‌های فرهنگ و تمدن اسلامی به صورت EBOOK (کتاب الکترونیک) و عرضه نرم افزارهای قرآنی رایگان در نمایشگاه.

4- بخش کشورها - اتحادیه ناشران افغانستان،به دلیل نخستین حضور چشم‌گیر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران.

5- بخش کتب ارزی - شرکت انتشارات جان وایلی،به دلیل عرضه کتاب با مضووعات متنوع به صورت کیفی و کمی و نیز مباحث بین رشته‌‌یی و علوم خاص

6- بخش کتب لاتین (عرضه مستقیم) - انتشارات خدمات دانش کتیبه،به دلیل تنوع زبانی آثار عرضه شده با قیمت‌های مناسب

7- بخش کتاب‌های عربی (عرضه مستقمی) - شرکت انتشاراتی آوند دانش،به دلیل ارائه عناوین جدید در حوزه فقه، حقوق و تاریخ تمدن اسلامی

 
برترین غرفه‌ها در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

هیات داوران در بیانیه خود آورده است« به منظور ارج نهادن به زحمات ناشران حاضر در نمایشگاه با بررسی و ارزیابی معیارهایی همچون: نگاه ارزشی به موضوعات مهم متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلام، ترویج فرهنگ دینی، بومی و ملی، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه،‌فضاسازی و تزئین غرفه، فروش کتاب با قیمت مناسب و همکاری و مشارکت با مدیران بخش اجرایی نمایشگاه و چاپ و نشر آثار علمی تخصصی متناسب با سطوح مختلف جامعه غرفه‌های برتر بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در بخش ناشران داخلی به شرح زیر معرفی می‌‌کند.

1- بخش خصوصی، حوزه ناشران عمومی: در این بخش غرفه‌های «انتشارات حکمت از تهران و انتشارات اسرا از قم» به دلیل فضاسازی مناسب و مطلوب، نگاه ارزشی به آثار منتشرشده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام و رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه به عنوان غرفه‌های برتر در این حوزه معرفی می‌‌کند.

2- بخش خصوصی، حوزه ناشران دانشگاهی: در این بخش «غرفه انتشارات جامعه نگر» به دلیل تعداد عناوین قابل توجه، فضاسازی مناسب و مطلوب، توجه به نیاز تخصصی مخاطبان در سطوح مختلف جامعه و رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه به عنوان غرفه برتر این حوزه معرفی می‌‌کند.

3- بخش خصوصی، حوزه ناشران کودک و نوجوان: در این بخش «غرفه‌های انتشارات حوا از تهران و مشترکا انتشارات جمال و انتشارات حدیث نینوا» به دلیل نگاه ارزشی به آثار منتشرشده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام، ترویج فرهنگ دینی، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، فروش کتاب با قیمت مناسب و همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه و فضاسازی مناسب و مطلوب به عنوان غرفه‌های برتر این حوزه معرفی می‌‌کند.

4- بخش خصوصی، حوزه ناشران آموزشی: در این بخش «غرفه انتشارات تخته سیاه» به دلیل فضاسازی مناسب و مطلوب، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه، فروش کتاب به قیمت مناسب و نشر آثار علمی تخصصی مناسب به عنوان غرفه برتر در این حوزه معرفی می‌‌کند.

5- بخش ناشران عمومی ودولتی: در این بخش غرفه «انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به دلیل چاپ و نشر آثار منتشر شده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی، ترویج فرهنگ دینی و ملی، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، فضاسازی مناسب و مطلوب، فروش کتاب با قیمت مناسب، اطلاع رسانی مطلوب و همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه به عنوان غرفه برتر در این بخش معرفی می‌‌کند.

ضمنا هیات داوران «انتشارات امیرکبیر» را به دلیل توجه به نیاز مخاطبان و عنایت ویژه به تبیین فرهنگ دینی و ملی و همچنین غرفه‌آرایی مطلوب شایسته تقدیر دانست.»

 در این مراسم محمدرضا رحیمی،معاون اول ریئس جمهور در سخنانی با تاکید بر انجام تسهیلاتی چون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان،در اختیار قرار دادن ارز دولتی برای یک کارخانه کاغذ و برپایی نمایشگاه‌های استانی با شدت و حدت تمام، به احداث یک نمایشگاه کتاب دائمی اشاره کرد و گفت که به زودی کلنگ این نمایشگاه بر زمین خواهد خورد.

کد خبر 170084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز