پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد با تاکید بر اینکه سلامت نسل آینده باید جزو اولویت‌های اصلی نظام سلامت قرار گیرد؛ گفت: 70 درصد معلولیت‌های نوزادان قابل پیشگیری است

نوزاد

به گزارش ایرنا، سعید رضا غفاری در مراسم افتتاحیه مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد افزود: این مجتمع حاصل نیاز بخش نظام سلامت است که به رغم تمام پیشرفت‌های پزشکی به دلیل یکپارچه نبودن ارائه خدمات به مادر و جنین راه اندازی شده است.

رییس مجتمع کنترل اختلالات رشد با بیان اینکه ایجاد یکپارچگی برای ارائه خدمات به مادر و جنین بسیار ضروری است ادامه داد: هدف این مجتمع جلوگیری و کنترل معلولیت ‌ها برای حفظ سلامت نوزاد و مادر است و مهمترین مقوله، کنترل معلولیت‌ها است و تمام امکان سنجی و ارزیابی‌‌ها ماهانه توسط این مرکز به وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

غفاری با تاکید بر اینکه باید ایجاد اینگونه مراکز خدماتی در کشور گسترش یابد گفت: تمام مادران می ‌توانند از خدمات این مجتمع بهره‌‌مند شوند و از معلولیت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و حتی پس از تولد جلوگیری کنند.

رییس مجتمع کنترل اختلالات رشد با بیان اینکه معلولیت‌ها به دو دسته ژنتیکی و غیر ژنتیکی تقسیم می‌شوند افزود: امروزه می‌توان به جرات گفت که تمامی معلولیت‌های ناشی از عوامل ژنتیکی قابل پیشگیری است و از 50 درصد معلولیت‌های ناشی از عوامل غیر ژنتیک نیز می‌توان پیشگیری کرد.

غفاری افزود: در حال حاضر پیشرفته ترین دستگاه‌های سونوگرافی و تصویر برداری در این مجتمع وجود دارد و مجتمع یاد شده نخستین و تنها مرکز غربالگری و تشخیص بیش از 43 بیماری متابولیک با استفاده از تکنولوژی MS/MS در کشور است که می‌توان با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد، به وجود بیماری در هفته نخست پی برد.

نخستین مجتمع کنترل اختلالات رشد، تکامل و ناهنجاری‌های زمان تولد، امروز پنجشنبه با حضور سید حسن امامی رضوی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران گشایش یافت.

کد خبر 169893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز