سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

ساری- بتول سلطانی: شالیکاری حرفه اصلی مردم مازندران و مهم‌ترین منبع درآمد آنان محسوب می‌شود و از پرزحمت‌‌ترین کارهای بخش کشاورزی است.

تابستان و گرمای پر از رطوبت آن برای این محصول اگرچه خوشایند است اما برای کشاورزی که به همراه خانواده خود در شالیزار به کاشت این محصول می‌پردازد، طاقت‌‌فرسا‌ست.چهره آفتاب‌‌سوخته کشاورزان همان رنگ مشقتی است که باید تحمل کرد و در گل‌ولای تابستانی تا عمق یک متر در آن فرو رفت تا دید ارزش رنج کشاورز و اهمیت‌‌ندادن به آن چگونه‌ است.

استان مازندران با شرایط خاص اقلیمی و آب و هوای متنوع و خاص به عنوان قطب کشاورزی دارای 240هزار هکتار اراضی شالیزاری است که سالانه با تولید یک‌میلیون و 420هزار تن برنج و بیش از 950هزار تن برنج سفید 44درصد برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند. کارشناس مسئول برنج جهاد‌کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امسال به علت شرایط جوی، کشاورزان برای آماده‌سازی‌ شالیزار زودتر اقدام کردند که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشت ولی خزانه‌گیری به علت سرد بودن هوا کمی دیرتر از سال قبل در حال انجام است.

ابراهیم قربان‌نژاد افزود: یکی از سخت‌ترین و دشوارترین فعالیت‌ها در زمینه کشاورزی مراحل مختلف تولید برنج است، به‌طوری که کشاورز برنجکار باید یک ماه قبل از فصل بهار وارد آب‌و‌گل برای آماده کردن خزانه برنج شود و به‌دنبال آن مراحل خزانه برنج، آماده کردن زمین برای نشای برنج، نشای برنج در زمین اصلی، وجین، مبارزه با آفات و بیماری‌های زراعی و سپس برداشت محصول که تا اواخر مرداد و حتی گاهی تا شهریور هم به طول می‌انجامد. وی پیش‌بینی کرد که امسال در140هزار هکتار از شالیزارهای مازندران برداشت مکانیزه انجام شود.

خود‌کفایی در تولید برنج

در کنار مشکلاتی که برای کشت برنج در زمین‌های کشاورزی مازندران وجود دارد، بحث خودکفایی برنج پس از گندم همچنان مطرح است.رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران با اعلام اینکه در بسته خودکفایی برنج 2گزینه توسعه عملکرد کیفی و بالا و استفاده از آموزش‌های ترویجی مدنظر است، تصریح کرد: حمایت از ارقام جدید باید در دستور کار قرار گیرد زیرا این امر باعث می‌شود تا سریع‌تر بتوانیم مقداری که باید تولید کنیم.

شهدی کومله اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال، سال طلایی برای تولید برنج باشد زیرا یکی از مواردی که تولید را درمعرض خطر قرار می‌دهد، وجود آفات و بیماری‌ها و دیگری مصرف برنج‌های خارجی است که خوشبختانه در سال حمایت از تولید ملی، برنجکاران کشورمان تحت حمایت بیشتر قرار خواهند گرفت.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور با اعلام اینکه برنج ایرانی سالم‌تر از تمامی برنج‌های تولیدشده در سایر نقاط جهان است، افزود: با فراهم آوردن شرایط مناسب، شالیکاران برای کشت بیشتر و تولید مناسب‌تر ترغیب خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: ثابت شده است که برخی از برنج‌های خارجی از لحاظ آلودگی مشکل‌ساز هستند، اما خوشبختانه برنج ایرانی فاقد هرگونه آلودگی است.

اصغر رحیمی، شالیکار مازندرانی می‌گوید: تولید برنج سخت و دشوار است و دشوارتر از آن زمانی است که محصول تولیدی خود را که با زحمت زیاد تولید شده است با قیمتی ناچیز که به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های آن نیست به بازارهای مصرف عرضه کنیم و در این راه فقط رنج‌ها سهم‌مان باشد.

دیگر برنجکار مازندرانی که کار کشت امسال را با شخم و شیار و آماده کردن خزانه نشای برنج آغاز کرده است، می‌گوید: برنجکاری، کاری سخت و دشوار است که برای آسان‌سازی‌ آن باید زمینه استفاده از ماشین‌های مختلف کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت مهیا شود. یحیی میر‌‌حسینی اظهار داشت: قیمت زمین‌های کشاورزی مازندران به‌دلیل بافت گردشگری آن بسیار بالاست. بنابراین بیشتر تولیدکنندگان برنج با این وسوسه دائمی و اغواگر روبه‌رو هستند که زمین خود را به فروش برسانند و با پول آن درآمدهای دیگری برای خود دست‌و‌پا کنند. وی افزود: این تهدید در بسیاری از مناطق مازندران به ویژه مناطق ساحلی جدی است و برای اینکه این مشکلات بیش‌از‌پیش باعث یأس و ناامیدی کشاورزان برنجکار نشود باید به فکر چاره بود که بهترین راهکار در این زمینه حمایت همه‌جانبه عملی از برنجکاران است.

اگر چه زراعت برنج در استان همواره با اضطراب خشکی، کم‌آبی، بارندگی‌های متوالی، سرمای بی‌هنگام و... همراه است که موجب بروز مشکلاتی در انجام عملیات زراعی کاشت، داشت و برداشت برنج خواهد شد، اما با اتکا به الطاف پروردگار و با تلاش شالیکاران سختکوش و همراهی و هدایت کارشناسان مجرب کشاورزی در استان امیدواریم با مدیریت تغییر ارقام پرمحصول، کشت مناسب در منطقه، مصرف بهینه کود و سم، تناوب آبیاری، توسعه پرورش زیتون و سایر راهکارهای اثربخش، تقویت و توسعه تولید برنج استان را شتاب بیشتری ببخشیم.

کد خبر 169588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز