یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

سید محمدهادی ایازی: 1- کتاب زندگی است یا وسیله‌ای برای زندگی بهتر؟ به این سؤال چه جوابی می‌دهید؟

کتاب زندگی است زیرا معنی و مفهوم هویت و طول عمر یک ملت، تاریخ، اندیشه و میراث مکتوب او را در سفیدی بی‌خط کاغذ روایت می‌کند یا نه، می‌گویید کتاب وسیله‌ای برای زندگی بهتر است زیرا عبرت، علم، پند، جد و طنز را برایمان در چند برگ به ارمغان می‌آورد. هرکدام از این تعاریف را بپذیریم انکار نکرده‌ایم که کتاب نیاز امروزه حیات بشری است و فرهنگ برآمده از عمق سطرهای آن راه زندگی بشر را هموار می‌سازد تا بپیماید مسیر کمال را و چه زیباست که اسلام این دین دانش بنیاد، تاکید فراوان بر کتاب و دانش دارد و آیات آغازین آن با سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد آغاز می‌شود؛«ن و القلم و ما یسطرون».

انقلاب اسلامی هم انقلابی فرهنگ محور است. از آرمان‌های انقلاب اسلامی که به رهبری مردی کتابخوان و نویسنده به سرانجام رسید توسعه و بسط دانش و فرهنگ کتابخوانی بود. این دغدغه کتابخوانی و اهمیت فرهنگ و کتاب در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در این سال‌ها بیانگر اهمیت و جایگاه کتاب در مجموعه مدیریت نظام است. بنابراین ترغیب و ترویج فرهنگ کتابخوانی و کمک به آنچه به حوزه کتاب و اهالی کتاب و دست‌اندرکاران نشر مربوط می‌شود، در واقع کمک به تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است که در نمایشگاه کتاب به‌عنوان تجلی فرهنگ بروز و ظهور می‌یابد.

2- تهران همان پایتختی که کمتر از صد و چند روز در سال هوای پاک دارد این روزها خوشحال است، زیرا می‌تواند با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تجلی فرهنگ و خرسندی فرهنگ‌دوستان را نظاره و ریه‌هایش را با تنفس عطر کتاب و بوی بهار تازه کند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی است برای درکنار هم قرار گرفتن اقتصاد و فرهنگ؛ فرهنگی که برای ادامه حیات نیازمند تپش نبض اقتصاد و اقتصادی که بدون قوام فرهنگی راه بی‌معنایی می‌رود. البته باید اذعان کرد، برگزاری یک نمایشگاه در سال نمی‌تواند اقتصاد فرهنگی را رونق دهد و ما با تاسف و آه ناظر تعطیل شدن بنگاه‌های انتشاراتی و کتابفروشی‌ها در سال گذشته بودیم. با توجه به عنایت مقام معظم رهبری به مقوله کتاب و نامگذاری امسال به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، این بخش تولیدی و سرمایه‌گذاری از 2 بعد معنوی و مادی باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

مدیریت فرهنگی شهر در جهت حمایت از این قشر فرهیخته و زحمت کشان عرصه نشر برای تمامی طول سال و به‌صورت دائمی، با تمام توان درصدد اتمام پروژه بزرگ باغ‌کتاب است که پیشرفت 80 درصدی آن نویدی امیدبخش به اهالی کتاب است که در ادامه این یادداشت‌ها بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

3ـ مشتاقان کتاب از تمام شهرهای کوچک و بزرگ ایران برای بازدید و خرید به تهران می‌آیند، آیا این همان فرصتی نیست که باید برای انتقال و تبادل فرهنگ از آنها بهره‌مند شویم؟ آیا نمایشگاهی که با حضور چندین ناشر بین‌المللی از سراسر جهان در یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای آسیا برگزار می‌شود فرصتی برای توسعه گردشگری و آشنایی ملل دیگر با داشته‌ها و میراث نیاکان در اختیارمان قرار نمی‌دهد؟ آیا نمی‌توان از مقامات سیاسی و چهر‌های فرهنگی که از سایر کشورها از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید می‌کنند یک سفیر فرهنگی ساخت تا در کشورشان از توسعه شهری و پیشرفت‌های همه‌جانبه کشورمان سخن به نیکی بگویند؟

4ـ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مجموعه‌ای از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی را پدید می‌آورد که ایجاد آنها خارج از این بستر با صرف هزینه انسانی و مالی هنگفتی همراه خواهد بود. با شناخت این فرصت‌ها و درک اهمیت بهره‌گیری از آنها می‌توان برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران را به یک اتفاق خوشایند شهری تبدیل کرد که تمامی اهالی کتاب و مردم از آن بهره و لذت ببرند.

مدیریت شهر تهران با تمام توان و امکانات در جهت برپایی هرچه بهتر و باشکوه‌تر این واقعه فرهنگی شهر در خدمت میهمانان و شهروندان خواهد بود. ارائه خدمات در حوزه‌های تبلیغات شهری و تغییر سیما و منظر شهری در جهت تبلیغ این رویداد فرهنگی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت رسانه‌ای خود نسبت به اطلاع رسانی آخرین اخبار نمایشگاه و نحوه برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های این ایام، آمادگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی بازدیدکنندگان و شهروندان، ارائه خدمات شهری در جهت نظافت و ایجاد فضای تمیز، پاکیزه و مفرح برای میهمانان و شهروندان و تفویض ماموریت وی‍ژه به شهرداری منطقه 7 در جهت همکاری مستمر با نمایشگاه از جمله این تمهیدات است. امید است که این روزهای فرهنگی با همدلی و همکاری همه دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه توفیق آن را رقم زنند.

* معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

کد خبر 169387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز