جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: درباره توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان آمریکا و افغانستان که به امضای باراک اوباما و حامد کرزی رسیده و همچنین اسنادی که دیروز آمریکایی‌ها از میان هزاران سند به دست آمده از خانه بن‌لادن منتشر کرده‌اند، با پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان گفت‌وگو کردیم.

  • مهم‌ترین محورهای توافقنامه همکاری راهبردی میان آمریکا و افغانستان چه مواردی هستند؟

نکته مهمی که در این توافقنامه وجود دارد و کرزی هم بعد از امضا به آن اشاره کرد این است که توافقنامه دو طرف علیه کشور ثالثی به‌خصوص همسایه‌های افغانستان نیست. نکته دیگری که وجود دارد این است که میزان کمک‌های آمریکا برای بازسازی افغانستان و آموزش نیروهای امنیتی این کشور در این سند مشخص نشده است. مسئله دیگر این است که آمریکایی‌‌ها هر چند به‌صورت غیرصریح اما به نوعی حق کاپیتولاسیون را برای نیروهای خود به دست آورده‌اند که با انتقادهای بسیار جدی در افغانستان روبه‌رو شده است. این مسئله به معنای آن است که نیروهای آمریکایی تا ۲۰۲۴ هر تخلفی انجام دهند افغانستان حق دخالت ندارد و خود آمریکایی‌ها به آن می‌توانند رسیدگی کنند.

  • آمریکایی‌ها به‌دنبال پایگاه‌های دائمی در افغانستان بودند. درباره این مسئله دو‌طرف به چه توافقی رسیده‌اند؟

در این توافقنامه به نوعی گفته شده همه امکانات و تاسیساتی که اکنون در اختیار نیروهای آمریکایی است تا سال ۲۰۲۴ در اختیار این کشور باقی می‌ماند. این در‌واقع چیزی به غیراز اینکه پایگاه نظامی به آمریکایی‌ها داده‌ شده نیست. اوباما بعد از امضای این توافقنامه اعلام کرده که آمریکا درصدد ایجاد پایگاه دائمی در افغانستان نیست ولی از متن توافقنامه قابل تقسیر است که آمریکایی‌ها پایگاه نظامی هم به دست آورده‌اند.

  • پس به‌نظرتان آمریکایی‌ها به اهداف خود در لفافه رسیده‌اند؟

آمریکایی‌ها به تمام نکاتی که می‌خواستند در این سند رسیدند. حامد کرزی هم در این توافقنامه به مسئله مهمی دست پیدا کرده است. در این سند بر خلاف پیش‌نویس اولیه ماده‌ای وجود دارد که دولت آمریکا براساس آن از نظام ریاستی کنونی حمایت می‌کند. بر این اساس، انتظاراتی که جبهه ملی و ائتلاف ملی داشتند که ساختار قدرت از نظام ریاستی به نظام پارلمانی تغییر کند به سادگی محقق نخواهد شد.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها مایل هستند که اکثر نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند اما بخشی از نظامیان خود را در این کشور نگه خواهند داشت. تحلیل‌هایی که درباره این توافقنامه وجود دارد مانند نظر حمید گل، رئیس سابق آی‌اس‌آی این است که این سند همکاری توازن استراتژیک قدرت را در آسیا به‌هم می‌زند. حمید گل معتقد است که آمریکایی‌ها از طریق این سند نظارت قوی را بر چین، روسیه، پاکستان و ایران اعمال خواهند کرد.

  • انتشار اطلاعاتی که گفته می‌شود از پناهگاه بن لادن به دست آمده در این شرایط به چه منظور صورت گرفته است؟

این اطلاعات کاملا جهت‌دار منتشر شده است. مواردی که اعلام شده مسائلی هستند که با دیدگاه‌های اوباما ومنافع او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده همخوانی دارد. به‌نظر می‌رسد اوباما به این دلیل در سالگرد حمله آمریکا به افغانستان رفت که به افکار عمومی آمریکا اعلام کند که ما در جنگ افغانستان پیروز شدیم و اکنون از موضع پیروزی و نه فرار، نیروهای خود را خارج می‌کنیم. مطالبی که منتشر شده مانند درخواست برای حملات بیشتر به نیروهای آمریکایی یا طرح کشتن اوباما با مظلوم‌نمایی به نفع رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات خواهد بود. انتشار این اسناد کاملا جهت دار است و احتمالا در آینده هم به نفع اوباما از این مسئله استفاده خواهد شد. 

کد خبر 168980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز