دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

از زمان اجرای مقررات و جریمه‌های جدید راهنمایی و رانندگی، به میزان قابل توجهی از خطرات و مشکلات ترافیکی کاسته شده است اما به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به سطح مطلوبی از فرهنگ ترافیکی، هنوز فاصله داشته باشیم.

سطح شهر

با این حال باید این نکته را درنظر داشت که هر گونه تحولی در این زمینه تنها از رانندگان توقع نمی‌رود؛ به این معنا که شرط داشتن یک فرهنگ بالای ترافیکی اصلاح همزمان رفتارهای رانندگی و همچنین اصلاح رفتارهای عابران پیاده در خیابان و گذرگاه‌های عمومی است.

خوشبختانه متولیان امر راهنمایی و رانندگی برای این مسئله هم چاره‌اندیشی‌های لازم را اتخاذ کرده‌اند و قرار است که جریمه‌های مشابهی برای عابران پیاده‌ای که رفتارهای منضبط و قانون‌مدارانه در سطح خیابان‌ها ندارند، به اجرا گذاشته شود. اگر این قوانین ضمانت اجرایی پیدا کنند و توسط مسئولان پیگیرانه دنبال شوند و از سویی رسانه‌ها هم پشتوانه‌های فرهنگی آن را فراهم آورند، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور به سطح قابل‌قبولی از فرهنگ ترافیکی برسیم، اما اگر این کار صورت نگیرد، نمی‌توان امید به بهبود و ارتقای فرهنگ ترافیکی داشت.

واقعا چه فایده اگر تنها رانندگان متخلف جریمه شوند اما کسی کاری به کار عابر پیاده‌ای که با وجود چراغ سبز، قانون را زیر پا می‌گذارد و از وسط ماشین‌ها آزادانه حرکت می‌کند و بدین طریق حق همشهریان سواره‌اش را زیر پا می‌گذارد، نداشته باشد. واقعیت این است که همه جا حق با عابر پیاده نیست؛ مثلا وقتی عابر پیاده‌ای از خط ویژه عابرپیاده استفاده نمی‌کند و خود را یکباره وسط خیابان می‌اندازد، چگونه می‌تواند توقع یکجانبه از سواره‌ها داشته باشد؛ اویی که نه برای جان خویش ارزش قائل است و نه قانون؟! به هر روی اصلاح و ارتقای فرهنگ ترافیکی در گرو احترام و ارج متقابل عابران پیاده و سواره نسبت به حقوق یکدیگر است.

کودکان را دریابید

با گرم شدن هوا، رفت‌وآمد شهروندان به بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری، افزایش چشمگیری پیدا کرده است. این روزها می‌توان پدران و مادرانی را دید که به‌ویژه عصرها با وجود خستگی ناشی از یک روز تلاش روزانه، دست کودک خود را گرفته و برای بازی به بوستان‌ها می‌آورند. کودکان به‌دلیل جثه کوچک و قد کوتاه‌شان کمتر به چشم می‌آیند. به همین دلیل پدران و مادران باید مراقب آنها به‌خصوص در جاهایی که وسایل نقلیه در تردد هستند، باشند.

مواردی پیش آمده که راننده‌ای در حال دنده عقب گرفتن و یا حرکت به جلو، متوجه کودکی که در مسیر او قرار گرفته، نشده و به این طریق حادثه ناگواری برای آن کودک رقم زده شده است. کودکان به‌دلیل بازیگوشی و جنب و جوش زیادی که به اقتضای سن و سال خود دارند، کمتر متوجه اطراف خود هستند؛ از این‌رو ضمن اینکه پدران و مادران باید توجه بیشتری به آنها در مکان‌های شلوغ و پرتردد داشته باشند، رانندگان وسایل نقلیه هم باید در این روزها حواس خود را بیشتر جمع کنند و هنگام حرکت به جلو یا عقب، همواره فرض را بر این بگذارند که کودکی در خط سیر آنها قرار گرفته است. این مسئله سبب می‌شود تا خطرات احتمالی بر سر راه کودکان به حداقل خود برسد.

کد خبر 168479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز