شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

در پایان هر سال و آغاز سال جدید، زمزمه افزایش قیمت کالاها و خدمات در جامعه به گوش می‌رسد، به‌گونه‌ای که برخی از شهروندان به خیال خود برای دفع موقتی! اثرات و پیامدهای تورم دست به خرید بیش از نیاز خود می‌زنند.

سطح شهر

در چنین شرایطی جوی روانی بر بازار و قیمت کالاها حاکم می‌شود و خود این مسئله به سودجویان در افزایش بی‌رویه و بی‌منطق قیمت‌ها مدد می‌رساند. گرچه تورم نشان از بحرانی موقت در اقتصاد و عدم‌توازن در مناسبات عرضه و تقاضا دارد - که در جای خود بسیار مهم و قابل بررسی هستند - اما نقش عوامل یاد شده را در ایجاد آن نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

این روزها وقتی به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها برای خرید می‌رویم، با دو نرخه و گاهی مواقع چند نرخه بودن قیمت برخی از کالاها روبه‌رو می‌شویم. در مواردی بین قیمت کالای تولید قبلی با کالای تولید جدید، تفاوتی حدود 300 تا 700 تومان و بیشتر وجود دارد. این مسئله به سردرگمی شهروندان و فروشندگان منجر شده است، به‌طوری‌که مردم نمی‌دانند کدام نرخ درست و واقعی است.

در این میان فروشندگان هم ناچارند خرید قبلی خود را به یک قیمت و خرید جدید خود را به قیمت دیگری عرضه دارند. مجموع این مسائل به بگو مگوی هر روزه خریداران با فروشندگان دامن زده است. در این میان برخی از فروشندگان هم از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند، به این معنا که قیمت خرید کالاهای قبلی خود را مخدوش می‌سازند و به جای آن قیمت جدید را روی آنها درج می‌کنند. به هر حال، گذشته از آنکه تداوم این وضعیت به اعتماد میان شهروندان لطمه وارد می‌کند، به‌نوبه خود بر شدت جو روانی حاکم بر بازار نیز می‌افزاید. ازاین‌رو شهروندان از مسئولان و دست اندرکاران امر انتظار دارند که هرچه زودتر تدابیری بیندیشند تا این وضعیت خاتمه یابد.

کد خبر 168178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز