چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری سنگال، عبدالله واد (80 ساله) رییس دولت این کشور به پیروزی رسید.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، بنا به اعلام خبرگزاری APS سنگال، واد پس از شمارش آرا در 35 حوزه رای‌گیری توانست 55.7 درصد آرا را کسب کند و بدین ترتیب در دور اول انتخابات، اکثریت مطلق را کسب کند.

سوسیالیست‌های اپوزیسیون اعلام کردند که این نتایج اعتراض دارند. یکی از سخنگویان عثمان تانور دینگ، رییس سابق سوسیالیست‌ها گفت بسیاری از رای‌ها دو بار شمارش شده‌اند.

واد پس از اعلام نتایج انتخابات، ترکیب کابینه خود را اندکی تغییر داد. پیش از این، یکی از وزیران کابینه وی که برای رقابت با وی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود، از دولت خارج شد و سه تن دیگر از وزیران هم‌حزبی او نیز استعفا کردند.

رییس جمهور سنگال پیش از پایان شمارش آرا از پیروزی خود سخن گفته بود. وی در سال 2000 پس از 26 سال به عنوان اپوزیسیون عبدو دیوف، رییس جمهوری سوسیالیست پایان داد.

انتخابات روز یکشنبه، واد را مجاز می‌کند تا پنج سال دیگر نیز در منصب قدرت بماند. منتقدان واد، آمار بالای بیکاری جوانان را نقطه ضعفی برای وی می‌دادند. این امر باعث شده است بسیاری از آنان به اروپا فرار کنند.

سنگال که پیش‌تر مستعمره فرانسه بوده است، به دلیل سیستم چند حزبی و آزادی مطبوعات در این کشور الگوی دموکراسی آفریقا محسوب می‌شود. این کشور غرب آفریقا تنها کشور این منطقه است که هنوز کودتا در آن رخ نداده است.

بر خلاف اپوزیسیون سوسیالیست، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) این رای‌گیری را آزاد و شفاف اعلام کرد. میزان مشارکت حدود 75 درصد بوده است.

عمده‌ترین چالش واد، ادریس زک (48 ساله)، فرزند رضاعی سیاسی سابق وی بود که از سال 2002 تا 2004 ریاست دولت را بر عهده داشت. وی محبوب رای‌دهندگان جوان محسوب می‌شد.

وی در سال 2005 به اتهام اختلاس هفت ماه به زندان افتاد و سپس با فشار گروه‌های بشردوستانه آزاد شد. بیش از 40 درصد جمعیت 12 میلیونی سنگال را کمتر از 14 سال سن دارند.

کد خبر 16814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز