جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: تبلیغات 130 نامزد برای کسب 65 کرسی از صندلی‌های باقیمانده مجلس نهم، به‌صورت رسمی کلید خورد.

انتخابات مجلس

شاید خصیصه اصلی تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس نهم را بتوان در میدانی بودن آن دانست، در این دور از تبلیغات که از روز پنجشنبه- 7 اردیبهشت - رسما شروع شده و تا پنجشنبه این هفته14 اردیبهشت ادامه خواهد یافت، سخنرانی نامزدها در جمع هواداران، برجسته‌تر از شکل‌های دیگر تبلیغات عمومی شده است. میزگردها و مناظره‌های انتخاباتی به‌ویژه در دانشگاه‌های کشور نیز از اصلی‌ترین بخش‌های این دور از انتخابات است؛ همچنان‌که در دور اول انتخابات بود.

در تهران که بنا به تعیین تکلیف 25 کرسی آن در دور دوم انتخابات، مهم‌ترین حوزه رقابت در مرحله دوم است، از روز چهارشنبه که هنوز تبلیغات رسما شروع نشده بود، همایش‌هایی با حضور برخی چهره‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در میدان‌های
هفت تیر، انقلاب، فاطمی و برخی دیگر از میادین شهر برگزار شد. در یکی از ساختمان‌های میدان انقلاب همایش حامیان ولایت با حضور‌کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان یکی از این همایش‌ها بود. در میدان هفت تیر و در حاشیه مراسم عزاداری‌های
فاطمی و همچنین دیروز در حاشیه مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه، برخی بولتن‌ها و بروشورهای تبلیغاتی هم منتشر شد.

همایشی نیز به نام بانوان جبهه پایداری و با حضور برخی چهره‌های این جبهه در قسمت دیگری از شهر برگزار شد. جبهه مردمی اصلاحات نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نامزدهای فهرست صدای ملت و خانه کارگر که به دور دوم انتخابات راه‌یافته‌اند حمایت می‌کند.

توصیه به پرهیز از تخریب

در این میان چهره ناشایست تخریب‌ها هم خود را نشان داد که این تخریب‌ها با توصیه‌های اخلاقی و انتقادهای برخی نامزدهای معتدل گره خورده است. در مهم‌ترین این توصیه‌ها آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به نامه‌ای واکنش نشان داد که گفته می‌شد برخی دانشجویان دانشگاه امام صادق در انتقاد از آیت‌الله مصباح یزدی آن را منتشر کرده‌اند. آیت‌الله مهدوی کنی با انتقاد از انتشار نامه‌های بدون امضای منتسب به دانشجویان این دانشگاه از مسئولان دانشگاه امام صادق خواست با افرادی که عامدانه به‌دنبال تخریب فضای اخلاقی و علمی دانشگاه هستند برخورد کنند.او گفت که علما و بزرگان در طول دوران سخت مبارزه با رژیم طاغوت همیشه اصرار داشتند تا پای اعلامیه‌ها و نامه‌هایی را که صادر می‌کردند امضا کنند.

جبهه متحد اصولگرایان نیز با انتشار بیانیه‌ای نامزدهای انتخاباتی را دعوت به پرهیز از تخریب سایر نیروهای انقلاب کرد و نوشت: بر همگان مشخص شده که این تخریب‌ها و تهمت‌ها به نیروهای انقلاب که متأسفانه از رسانه‌ها و افراد مدعی اصولگرایی ناب منتشر می‌شود عملا پشت صحنه آن عوامل جریان فتنه و جریان انحراف قرار دارند.

از سوی دیگر محمدنبی رودکی عضو جبهه متحد اصولگرایان در همایش حامیان ولایت به برخی بروشورهای تخریبی که در حاشیه مراسم‌های عزاداری شهادت دخت نبی اکرم(ص) منتشر شد واکنش نشان داده و گفت که ما از ابتدا مخالف فضای تخریب بودیم و معتقدیم که جبهه دیگر هم باید اخلاق انتخاباتی را به‌خوبی رعایت کند. او افزود: اینکه جناحی جناح دیگر را تخریب کند به دور از اخلاق است و ما از ابتدا این روش را در جبهه متحد اصولگرایان رد کردیم. رودکی گفت اگر جناحی امروز به‌دنبال تفرقه است ولایتمداران به تاسی از رهبر معظم انقلاب در مقابل آن ایستادگی می‌کنند. در نشست حامیان ولایت همچنین
علی اصغر خانی ‌ کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان بر تقویت فرهنگ ایثار و فداکاری به عنوان عامل موفقیت مجلس نهم تاکید کرد.

کار را تمام کنید

برخی نامزدهای معتدل راه یافته به دور دوم انتخابات نیز در سخنرانی هایشان با اشاره به بخشی از توصیه‌های رهبری مبنی بر اینکه اهمیت مرحله دوم انتخابات، کمتر از مرحله اول نیست از مردم برای تمام کردن کار و انتخاب اصلح دعوت به حضور کردند. از جمله‌ محمد حسن ابوترابی گفت: انتظار می‌رود مردم در دور دوم‌، دقت عمل بیشتر به خرج داده و به چهره‌های‌کارآمد رای دهند و گام دوم را بلندتر از گام اول برداشته و حماسه خود در 12 اسفند را کامل کنند.

انتخابات مرحله دوم در 33 حوزه

رای‌گیری برای مرحله دوم انتخابات روز جمعه 15 اردیبهشت ماه انجام می‌شود. در این مرحله 130 نامزد در33 حوزه برای 65 کرسی مجلس رقابت خواهند کرد. اسامی‌حوزه‌هایی که ‌ مرحله دوم انتخابات درآنها برگزار می‌شود، به این شرح است: 1. آبادان - 2. آباده، بوانات و خرم بید - 3. اردبیل، نمین، سرعین و نیر - 4. اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار - 5. اصفهان - 6. اهواز و باوی - 7. ایذه و باغملک - 8. ایلام، ایوان، مهران، شیروان وچرداول و ملکشاهی -9. بروجرد - 10. بهبهان - 11. پلدختر - 12. تبریز، اسکو و آذرشهر - 13. تفرش، آشتیان و فراهان - 14. تویسرکان - 15. تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر - 16. خرم آباد و دوره - 17. دورود و ازنا - 18. دزفول - 19. دشت آزادگان و هویزه - 20. دهلران، دره شهر و آبدانان - 21. رشت - 22. زابل، زهک و هیرمند - 23. سمیرم - 24. سنندج، دیواندره و کامیاران - 25. شیراز - 26. طوالش، رضوانشهر و ماسال - 27. کرمانشاه - 28. گرگان و آق‌قلا -29. لنجان - 30. مشهد و کلات - 31. ملایر - 32. مهریز، بافق، ابرکوه و خاتم - 33. همدان و فامنین.

کد خبر 168002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز