چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گرم‌تر شدن هوا، عرق ریختن‌های مداوم، گرمازدگی و البته کلافه شدن را در پی دارد. در روزهای گرم هر کسی در پی سایه‌ساری است تا دمی در پناه آن خنک شود.

سطح شهر

انواع بستنی‌های رنگ و وارنگ، فالوده و آب میوه-اگرچه درفصل سرما نیز طرفداران پر و پا قرص خود را داشتند-اکنون با فرا رسیدن فصل گرما، طیف بیشتری از شهروندان را به سوی خود می‌کشند. بستنی و آبمیوه، مهم‌ترین خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی هستند که در هنگام گرما به داد آدم می‌رسند. به همین خاطر بازار بستنی و آبمیوه‌فروشی‌ها در فصل گرما رونق می‌گیرد.

واقعا چقدر خوردن یک بستنی یا نوشیدن یک لیوان آبمیوه خنک در هوای گرم می‌چسبد! با این حال باید در خرید این دست نوشیدنی‌ها و خوردنی‌ها مراقبت باشیم. در این باره توصیه پزشکان این است که از بستنی‌های شیری که به‌گونه پاستوریزه در کارخانه‌های معتبر یا به شکل سنتی در برخی مغازه‌ها تولید می‌شوند، استفاده کنیم. اشکالی که در مورد این قبیل بستنی‌ها وجود دارد، افزودنی‌هایی است که به این نوع بستنی‌ها زده می‌شود تا آنها ظاهری مشتری‌پسند پیدا کنند. از سویی دیگر؛ نگهدارنده‌هایی که به این بستنی‌ها افزوده می‌شود، در طولانی مدت برای سلامتی زیانبار است.

به همین خاطر باید این دست بستنی‌ها به‌طور تفننی مصرف شوند و از مصرف زیاد آنها خودداری کرد اما در این میان بستنی‌هایی هم وجود دارند که بیشتر به شکل سنتی تهیه می‌شوند که نه شیر و نه خامه‌ای که در تهیه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچ‌یک بهداشتی و پاستوریزه نیستند. به هر روی هرگاه خواستید بستنی ، چه شیری و چه یخی یا از نوع کارخانه‌ای یا سنتی بخرید، از شیوه تهیه آن اطمینان به دست آورید.

هندوانه و طالبی و یک نکته بسیار مهم

هندوانه، خربزه، دستنبو و طالبی به‌دلیل خاصیت فوری آنها در فرو نشاندن تشنگی و رفع گرمازدگی میهمانان همیشگی سفره‌های ایرانیان در 6 ماه نخست سال هستند. این روزها علاوه بر میوه‌فروشی‌ها، وانت‌بارهایی را می‌توان دید که هندوانه و طالبی را به شرط چاقو می‌فروشند و بدین طریق ما را به خرید آنها تشویق می‌کنند. البته سوا کردن هندوانه و طالبی شیرین و آبدار از هر کسی بر نمی‌آید. هستند افرادی که با یک نگاه و دست زدن به هندوانه یا طالبی، متوجه خوب و بد بودن آن می‌شوند. به هر صورت، به‌ویژه این روزها که میوه‌های بهاری و تابستانی هنوز به وفور به بازار نیامده‌اند، هندوانه و طالبی می‌توانند جای خالی آنها را پر کنند.

متخصصان تغذیه بر این نظرند که این دسته از صیفی‌جات از ویتامینc بالایی برخوردارند. اما پوست هندوانه، طالبی و دستنبو را پس از مصرف باید به‌سرعت داخل کیسه‌های محکم زباله قرار داد و به زباله‌دانی منتقل کرد. اگر این کار به‌موقع صورت نگیرد، پوست آنها به‌سرعت تجزیه شده و تولید شیرابه می‌کند. این وضعیت به غیر از ایجاد بوی نامطبوع می‌تواند بیماری‌زا نیز باشد. متأسفانه برخی از شهروندان در این زمینه کوتاهی می‌کنند. آنها پوست هندوانه و خربزه را داخل کیسه‌های محکم زباله قرار نمی‌دهند و در انتقال آن به بیرون از آپارتمان دقت لازم را نمی‌کنند. نتیجه این امر لکه‌هایی است که از شیرابه پوست هندوانه یا طالبی، در راه‌پله یا پارکینگ بر جای می‌ماند. این امر ضمن آنکه فضای آپارتمان را زشت و محیط‌زیست ساکنان آن را آلوده می‌سازد، به تکثیر سوسک‌ها نیز مدد می‌رساند.

باید قدر هوای پاک را دانست

چند سالی است که نبود هوای آلوده و تنفس کردن در هوایی به دور از دود و گرد و غبار برای همه به یک آرزوی - اگر نگوییم دست نایافتنی- دشوار بدل شده است. به همین خاطر باید قدر مواقعی را دانست که هوا به‌طور نسبی تمیز و نیالوده است. با بارش‌های روزها و هفته‌های گذشته هوای پایتخت و دیگر شهرهایی که در معرض آلودگی شدید قرار دارند تا حدودی پاک شده بود و بدون نگرانی می‌شد، ریه را از هوای خوب و تمیز پر کرد؛ اما هنوز چند صباحی نگذشته بود که رسانه‌ها خبر از بازگشت آلودگی و هوای ناپاک دادند.

بی‌تردید بررسی اینکه چه عواملی در پیدایی این آلودگی مؤثر هستند، از اهمیت شایانی برخوردار است و کارشناسان می‌توانند در این خصوص نظر بدهند؛ اما یک نکته کاملا آشکار است و آن، اینکه ما شهروندان به‌نوبه خود در زمینه کاهش آلودگی چه اقداماتی صورت داده‌ایم؟ آیا قدر مواقعی را که مانند چند وقت پیش هوا پاک و تمیز شده بود، دانسته‌ایم؟ آیا هربار که می‌خواهیم سوار خودرو خود شویم، هرگز پیش خود می‌اندیشیم که با این کار چه سهمی در آلودگی خواهیم داشت؟ اینها و پرسش‌های دیگر، ضمن آنکه مسئولیت ما را در قبال معاصران و آیندگانمان افزایش می‌دهند، پاسخ فوری و عاجل ما را هم می‌طلبند. از همین روست که جدای از چاره‌یابی‌های کارشناسانه، یک همت همگانی و ملی می‌تواند در رفع این بحران راهگشا باشد و آرزوی داشتن هوایی سالم و پاک و آسمانی آبی را دست‌یافتنی و آسان‌تر گرداند.

کد خبر 167900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز