سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند که تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر قرار دارند، مفید است

نوزاد نارس

به گزارش ایرنا، قطع زودهنگام لوله‌های تغذیه، برخلاف تصورات پیشین برای نوزاد خطر مشکلات روده‌ای به دنبال ندارد.

محققان دانشگاه آکسفورد 400 نوزاد را که هر کدام دست کم پنج هفته زودتر از موعد به دنیا آمده بودند و به نسبت سن‌شان جثه کوچکی داشتند ، بررسی کردند.

سالانه بیش از 60 هزار نوزاد نارس در انگلیس به دنیا می‌آید و از هر 10 کودک، یک کودک به دلیل مشکلات هنگام تولد، تولد زودهنگام و یا شرایطی که جانش را به خطر می‌اندازد به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارد.

نوزادان نارس در معرض مشکلات جدی روده‌ای از جمله انتروکولیت نکروزان هستند. نگرانی درمورد این مشکل روده‌ای موجب شده است که واحدهای مراقبت ویژه در شروع استفاده از شیر برای تغذیه نوزاد جانب احتیاط را در نظر بگیرند.

اما لوله‌های تغذیه نیز ممکن است خطراتی از جمله عوارضی برای کبد داشته باشند.

پژوهشگران در این مطالعه، در پی آن بودند که دریابند آیا نوزادان نارس می‌توانند زودتر تغذیه با شیر را آغاز کنند و به این ترتیب سریع‌تر به وزنی مناسب دست یابند یا خیر.

این پژوهش با همکاری واحد ملی اپیدمولوژی بارداری در دانشگاه آکسفورد و با مشارکت 54 بیمارستان در انگلیس و ایرلند انجام شده است.

تقریبا نیمی از کودکان مورد آزمایش مشکلات تنفسی داشتند، البته نوزادان بسیار بیمار در این تحقیق بررسی نشدند.

در این تحقیق به نیمی از نوزادان، یک روز پس از تولدشان شیر داده شد و بقیه در شش روزگی تغذیه با شیر را آغاز کردند. سه چهارم نوزادان به جای شیر خشک کمکی با شیر مادر تغذیه کردند.

نوزادانی که از روز دوم شیر خوردن را آغاز کرده بودند زودتر به تغذیه کامل - به معنی این که نوزاد 72 ساعت با خوردن شیر تغذیه کند - رسیدند.

به طور میانگین نوزادانی که در دو روزگی شیر خوردن را آغاز کرده بودند، 18 روز پس از تولد کاملا از طریق شیر تغذیه می‌شدند. در حالی که آنهایی که از روز ششم شیر را شروع کرده بودند در روز بیست و یکم به مرحله تغذیه کامل ‌رسیدند.

گروه اول 11 روز را در واحد مراقبت ویژه سپری کردند، در حالی که این مدت برای گروه دوم 15 روز بود.

هیچ تفاوت آماری روشنی در خصوص مشکلات روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، بین دو گروه وجود نداشت.در گروه اول 36 نوزاد (18 درصد کل) و در گروه دوم 30 نوزاد (15 درصد کل) دچار این مشکل شدند.

محققان تحت سرپرستی دکتر' آلیسون لیف ' و پروفسور 'پیتر بروکلهورست ' دریافتند آغاز تغذیه با شیر در 24 تا 48 ساعت پس از تولد می‌تواند برای نوزاد مفید باشد.

'بروکلهورست ' که مدیر موسسه سلامت زنان در دانشگاه لندن است، در این مورد گفت: ظاهرا تغذیه زودهنگام برای این نوزادان تحت خطر، مفید است.

این گروه تحقیقاتی اعلام کرده است که یافته‌های این تحقیق را از هم اکنون می‌توان در واحدهای مراقبت ویژه اطفال به کار بست.

کد خبر 167725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز