گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که پیش از این وعده کاهش 20درصدی شهریه‌ها را داده بود اعلام کرد، «شهریه دانشگاه آزاد زیاد نیست».

دانشگاه آزاد

فرهاد دانشجو، پس از گذشت 2ماه از تحویل‌گرفتن کرسی ریاست دانشگاه آزاد در تغییر دیدگاه آشکار نسبت به شهریه دانشگاه آزاد تصریح کرد: «شهریه‌های دانشگاه آزاد حتی کمتر از رقم شهریه دبستان‌های غیرانتفاعی است».او در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تخفیف شهریه‌های دانشجویان گفت: شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی زیاد نیست اما می‌دانیم توان مردم برای پرداخت این شهریه‌ها نیز اندک است.

دانشجو با مقایسه شهریه دانشگاه آزاد با شهریه یک دبستان غیردولتی اظهار کرد: اگر شهریه‌های دانشگاه را با یک دبستان غیرانتفاعی مقایسه کنید خواهید دید این رقم حتی کمتر از رقم ثبت‌نام این‌گونه دبستان‌ها است.به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد منابع مالی جدید سعی خواهد شد تخفیف‌های ویژه برای دانشجویان ایجاد شود اما دانشجویان و خانواده‌ها باید قدری صبور باشند زیرا این طرح نزدیک به 2 سال کار می‌برد.

تغییر دیدگاه

فرهاد دانشجو، در نخستین روز پس از انتخابش به‌عنوان رئیس بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی جهان که یک میلیون و 600هزار دانشجو دارد از کاهش شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خبر داده بود، ولی پس از گذشت تنها 2ماه چنین به‌نظر می‌رسد که کاهش هزینه چندان عملی نیست.

بسیاری از کارشناسان پس از اظهارات رئیس دانشگاه آزاد درباره برخی از مسائل مانند کاهش شهریه‌ها را «در باغ سبز» دانستند که نشان شتابزدگی و مطلع‌نبودن او از وضعیت جاری امور در این دانشگاه است.البته برخی دیگر اظهارات رئیس جدید دانشگاه آزاد در باره کاهش شهریه‌ها را کسب محبوبیت در بین دانشجویان بیان می‌کردند زیرا شهریه همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان دانشگاه آزاد بوده است.

هم‌اکنون بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد توان پرداخت شهریه را ندارند و وام شهریه نیز پاسخگو نیست.هنگام اعلام خبر کاهش 20درصدی شهریه‌ها، برخی با دیده شک و تردید به آن نگریستند، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و وضع تورم چنین امری امکان‌پذیر به‌نظر نمی‌رسد. البته رئیس دانشگاه آزاد پیش از این درباره راهکار کاهش شهریه دانشگاه آزاد به خبرگزاری مهر گفت: اگر شهریه تنها منبع تامین هزینه‌های دانشگاه آزاد همانند 29سال گذشته باشد و هر سال هم با یک تورم 10، 15 یا 20درصدی مواجه باشیم، بنابراین باید پذیرفت که هر سال 20 درصد به شهریه‌ها اضافه شود تا اینکه بتوان همین سطح و روال کنونی را حفظ کرد.

او اظهار کرد: صحبت من سخت و غیرقابل فهم نیست، من می‌گویم باید گشت و منابع مالی غیرشهریه‌ای یافت، کدام منتقد متخصصی پیدا می‌شود که با این موضوع مخالفت کند؟ پایداری سیستم مالی، پایداری بودجه دانشگاه و اینکه بتوان از فشار تورم روی دانشجویان جلوگیری کرد در این است که منابع مالی جدیدی به‌دست‌ آید.

ایجاد بانک دانشگاه آزاد

وی بهمن ماه 90 تشکیل بانک دانشگاه آزاد را ازجمله راهکارهای خود برای کاهش شهریه‌ها عنوان کرد.منتقدان بر این نکته تاکید می‌کنند که تاسیس بانک دانشگاه آزاد اسلامی ادامه همان راهبرد غلط پیشین دانشگاه آزاد به شیوه‌ای دیگر است.
آنان بر این باور هستند اگر بخش اعظم این منابع قرار نیست در فعالیت‌های مربوط به‌خود دانشگاه اختصاص یابد و تنها سود سرمایه‌گذاری این منابع مورد نظر مسئولان دانشگاه است، چرا به جای تاسیس یک بانک جدید، منابع دانشگاه در بانک‌های موجود سپرده‌گذاری نمی‌شود؟

موافقان تاسیس بانک دانشگاه آزاد نیز براین نکته تاکید می‌کنند که ایجاد بانک تنها هدف دانشگاه نیست بلکه هدف اصلی دانشگاه آزاد ایجاد منبع مالی جدید است تا بودجه دانشگاه دیگر از محل شهریه‌های دانشجویان تأمین نشود.براساس اعلام دانشگاه آزاد، تجاری‌سازی‌ محصولات تحقیقاتی دانشگاه، عقد قرارداد با سازمان‌های دولتی و خصوصی، از جمله فعالیت‌هایی که قرار است در واحد مالی جدید (بانک دانشگاه آزاد) برای رفع مشکلات علمی این سازمان‌ها و همچنین فعال‌کردن ارتباط با صنعت و واحدهای تولیدی برای مشکلات جامعه انجام شود.از دیگر اهداف تأسیس بانک دانشگاه آزاد این است که با این امر ارزش افزوده برای پول دانشگاه از طریق گردش مالی جدید ایجاد شود.

ساماندهی شهریه دانشگاه آزاد

در همین حال مدیر‌کل شورای گسترش وزارت علوم از برگزاری نشست ساماندهی شهریه دانشگاه آزاد خبر داد.
مدیرکل شورای گسترش وزارت علوم، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اقدامات شورای گسترش وزارت علوم درخصوص ساماندهی وضعیت شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: قصدمان این است که درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی نشست جامعی در اردیبهشت ماه جاری داشته باشیم تا بتوان درخصوص رشته‌ها، شهریه‌ها و واحدهای علوم تحقیقات که دارای مجوز نیستند، ساماندهی صورت گیرد.

به هر روی چنین به‌نظر می‌رسد که عملی‌شدن وعده رئیس دانشگاه آزاد در باره کاهش شهریه دانشگاه آزاد پروژه‌ای زمان‌بر و در عین حال دشوار است، وقتی شهریه دانشگاه آزاد از شهریه یک دبستان غیردولتی کمتر است آیا می‌توان انتظار داشت که کاهش یابد.

کد خبر 167654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز