جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران کشور فرانسه و آلمان قصد دارند با تشدید کنترل مرزها با مهاجرت غیرقانونی مقابله کنند. این اقدام به معنای کنار گذاشتن موقت قرارداد شنگن است که رفت و آمد آزاد میان ۲۵ کشور اروپایی را ممکن می‌کند.

طرح آلمان و فرانسه برای کنترل دوباره‌ مرزها

۱۷ سال از نخستین قرارداد شنگن که میان آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند به امضا رسید می‌گذرد. در این مدت اغلب کشورهای اروپایی به جز کشورهایی چون انگلستان، ایرلند، بلغارستان، قبرس و رومانی به این پیمان پیوسته‌اند.

 

 

قرارداد شنگن گذشتن از مرزهای داخل اروپا را ساده کرده است. آلمان و فرانسه معتقدند برای بهره‌بردن از امکان رفت و آمد آزاد در داخل اروپا ضروری است که مرزهای خارجی این قاره بهتر کنترل شود.

کنترل مرزها در یک دوره یک ماهه

موضوع کنترل بهتر مرزهای خارجی اروپا به ویژه در جنوب و شرق سابقه‌ای طولانی دارد. بنابر گزارش‌ها در آستانه‌ی دیدار وزیران کشور اتحادیه اروپا بحث در مورد این مسئله بار دیگر شدت گرفته است.

روزنامه آلمانی "زود دویچه" روز جمعه ۲۰ آوریل(اول اردیبهشت) نوشت، وزیر کشور آلمان هانس پتر فریدریش در نامه‌ای به همتای فرانسوی خود پیشنهادهایی را مطرح کرده که قرار است در نشست هفته‌ی آینده وزیران کشور اتحادیه اروپا در مورد آن بحث شود.

به گزارش زود دویچه، هانس پتر فریدریش در نامه‌ای که سه روز پیش نوشته شده پیشنهاد می‌کند با تغییر قرارداد شنگن به آلمان و فرانسه امکان داده شود هر زمان لازم دیدند برای یک دوره یک ماهه مرزهای خود را کنترل کنند.

ضرورت بازنگری پیمان شنگن

به گزارش خبرگزاری آلمان تصمیم‌گیری مستقل کشورها برای از سر گیری کنترل مرزهای ملی از مسائل مورد مناقشه در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. روزنامه زود دویچه به نقل از یکی از سخنگویان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا می‌نویسد، رایزنی بر سر پیشنهاد فرانسه و آلمان پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده انجام می‌شود اما تصمیم‌گیری در این مورد زودتر از ماه ژوئن نخواهد بود.

کنترل مرزها و مقابله با ورود غیرقانونی مهاجران یکی از وعده‌های انتخاباتی نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه است. این کشور سال گذشته به منظور جلوگیری از ورود مهاجران کشورهای شمال آفریقا برای مدتی اقدام به کنترل مرزهای خود با ایتالیا کرده بود. دانمارک نیز تابستان گذشته مرزهای خود با سوئد و آلمان را کنترل کرد که با اعتراض این کشورها روبرو شد.

بر اساس قرار داد شنگن مرزهای داخلی اروپا باید به جز موارد استثنایی، مانند برگزاری مسابقات ورزشی یا کنسرت‌های بزرگ برای رفت و آمد شهروندان باز باشد. وزیر کشور آلمان چندی پیش گفته بود از آنجا که کنترل مرزهای جنوبی و شرقی اتحادیه اروپا دشوار شده پیمان شنگن محتاج بازنگری است.

کد خبر 167041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز