گروه شهری: در نشست خبری محمدهادی ایازی سخنگوی شهرداری تهران درخصوص جزئیات بارندگی اخیر تهران و اتفاقاتی که طی چند روز اخیر افتاد توضیحاتی به اصحاب رسانه ارائه شد.

ایازی

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، 10 هزار نفر پرسنل در سطح شهر، ایستگاه‌های مترو و محل رودخانه میانرود در عملیات مدیریت بحران حاصل از بارندگی و سیلاب اخیر شرکت داشتند ضمن اینکه در این عملیات 109 خودروی حریق، 330 دستگاه خودروی عمومی، 51دستگاه خودروی جانبی، 131دستگاه آتش‌نشانی، 362 لودر، ‌بیل مکانیکی، باب‌کت و غیره به محل حادثه اعزام شد.

ایازی گفت: در دوره بارندگی امسال یعنی از مهرماه سال 90 تا‌کنون شاهد رشد چشمگیر بارش‌ها بودیم به‌گونه‌ای که متوسط دوره بارندگی سال قبل 24‌میلی‌متر بود ولی امسال آن هم در شرایطی که هنوز دوره بارندگی به پایان نرسیده 330 میلی متر بارش داشتیم. وی درتوضیح ویژگی‌های رودخانه میانرود که سیلاب آن به داخل تونل‌های خط 4 مترو سرازیر شد، گفت:

رودخانه میانرود محل تلاقی سه رود درکه، تپه نیزار و فرحزاد است که درحاشیه شمال اتوبان کرج جریان دارد و با توجه به دبی آب این رودخانه که در پی بارش‌های اخیر فوق‌العاده زیاد شده بود در محدوده ایستگاه اکباتان، آب، حاشیه رودخانه را از بین برد و باعث شد تا آب به سمت کارگاه متروی اکباتان جاری شود و از آنجا وارد خط 4 شده و ایستگاه‌های آزادی، استاد معین و حبیب‌اللهی را درگیر سازد.

وی در این باره گفت: 4 قطار در مسیر خط مورد اشاره مشغول سرویس‌دهی بودند که کمتر از 3 دقیقه مسافران آن به خارج از ایستگاه انتقال داده شدند و هیچ اتفاقی در مسیر و تونل ایستگاه مترو و محل سیلاب رخ نداد. این درحالی است که رودخانه میانرود خارج از شهر تهران است و اگر شهرداری می‌خواست می‌توانست از زیر بار مسئولیت این سیلاب به‌دلیل اینکه مسئولیت رودخانه‌ها بادولت است، شانه خالی کند اما این کار را نکرد و فارغ از اینکه مسئولیت این کار با چه دستگاهی است رسیدگی به بحران حاصله را وظیفه خود دانست و اگر نبود مدیریت جهادگونه شهرداری تهران سیلاب اخیرعواقب نگران کننده‌ای برای شهر تهران داشت.

وی در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام اینکه مهار سیلاب اخیر در حداقل زمان صورت گرفت، گفت: 3شب متوالی صدها تن از پرسنل شهرداری استراحت نداشتند. ایازی همچنین افزود: رئیس شورای اسلامی شهر، نایب رئیس شورا، اعضای هیات رئیسه و شخص شهردار تهران در تمام مراحل مدیریت بر مهارسیلاب حضور داشتند، به‌گونه‌ای که کارنظافت ایستگاه آزادی به اتمام رسیده ونظافت ایستگاه‌های استاد معین و حبیب‌اللهی نیز تا فردا به اتمام می‌رسد به‌گونه‌ای که تا اواخر هفته آینده خط 4 مجددا آماده خدمات‌رسانی به شهروندان خواهد بود.

از نظر سخنگوی شهرداری تهران موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی برای مدیریت شهری بسیارجدی است زیرا شهر تهران دشت پای کوهی است و قاعدتا در برابر اینگونه بارندگی‌ها آسیب‌پذیر است به همین دلیل شهرداری طی چند سال اخیر اقدام به احداث 478 کیلومتر کانال، تونل و لوله‌گذاری برای جمع‌آوری آب‌های سطحی کرده اما تا اتمام کار نیاز به احداث 222 کیلومترکانال و لوله‌گذاری دیگر است که در مرحله اجراست.

در ادامه این نشست خبرنگار همشهری از سخنگوی شهرداری تهران پرسید با توجه به‌شدت بحران آیا اعضای ستاد مدیریت بحران که متشکل از کلیه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی است شهرداری تهران را در مهار این سیلاب یاری کردند یا شما را تنها گذاشتند گفت: برخی از سازمان‌ها به‌صورت داوطلبانه همکاری خوبی با ما داشتند مثل شرکت نفت و شرکت آب و فاضلاب اما برخی دیگر که علاقه‌ای نداریم نامی از آنها ببریم به‌رغم اینکه اطلاع‌رسانی در همان ساعات اولیه بروز بحران توسط شهرداری صورت گرفت به جای کمک، مصاحبه‌های تخریبی علیه مدیریت شهری داشتند.

یکی از خبرنگاران پرسید: شنیده شده یکی از مسئولین وزارت کشور در هنگام بحران تلفن خود را خاموش کرده بود اگر چنین است درصورت صحت این موضوع به‌نظر می‌رسد نمایندگان مردم چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای اسلامی شهر تهران باید بابت این مسئولیت‌ناپذیری توضیح بخواهند و پیگیری‌های قانونی را انجام دهند، در این باره ایازی پاسخ داد: برابر قانون، بحث حفظ و نگهداشت رودخانه‌ها بر‌عهده دولت است.

براساس اصل 45 قانون اساسی و بند14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مصوب سال62 کاملا بر این امر تاکید شده‌است در ضمن شنیدم که دوستان گفتند می‌خواهند شکایت کنند. اگر شکایت کنند ما نیز اسناد و مدارک خود را ارائه خواهیم کرد. این درحالی است که شهرداری تهران فارغ از اینکه مسئولیت با کدام دستگاه است اساسا وارد اینگونه بحث‌ها نشد زیرا آنچه برای ما مهم است تامین امنیت شهروندان است و هرگز تمایل نداریم شیرینی مدیریت جهادگونه بحران اخیر را با اینگونه حرف‌ها به کام مردم تلخ کنیم.

کد خبر 166935
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز