دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: بارش‌های بهاری که ابتدا در روز جمعه از غرب کشور شروع شد و سپس روانه مرکز و شرق شد، همچنان در اغلب استان‌های کشور ادامه می‌یابد.

آبگرفتگی - سیلاب

در همین خصوص عبدالرضا امیدوار‌شهری، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: بیشینه ناپایداری‌های جوی در روز یکشنبه در غرب، مرکز، شرق و همچنین دامنه‌های البرز رخ داد اما در روز دوشنبه نیز در شمال‌غرب، مرکز، دامنه‌های البرز، شرق و شمال‌شرق کشور و در روز سه‌شنبه در شمال‌غرب، غرب، سواحل دریای مازندران، دامنه‌های البرز، شمال‌شرق و جنوب‌شرق این ناپایداری جوی رخ خواهد داد و به تناوب در این مناطق بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی آسمان پایتخت را نیز طی امروز و فردا نیمه‌ابری، به‌تدریج افزایش ابر و در پاره‌ای از نقاط بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی کرد.

‌خسارات باغ‌ها

اما بارش‌های مداوم چند روز اخیر در شهرها و روستاهای کشور خسارات ریز و درشتی را به بار آورد. در شهرستان نقده بارش باران موجب جاری شدن سیل در 5روستای بخش محمدیار و تلف‌شدن دست‌کم 500راس گوسفند شد. همچنین محور نقده- حیدرآباد به‌دلیل انباشته شدن گل‌ولای در سطح جاده مسدود شد. البته راهداران این شهرستان با هدایت سیلاب به خارج از مسیر جاده و پاکسازی رسوبات رودخانه‌ای، توانستند این جاده را بازگشایی کنند اما خبرها حاکی از این است که تردد در محورهای روستایی این شهرستان همچنان به‌سختی صورت گرفته و در برخی نقاط غیرممکن به‌نظر می‌رسد. فرماندار نقده با بیان اینکه بیشترین خسارت در پی بارش شدید باران و وقوع سیل مهیب به محور روستای کهریزه عجم و کارخانه قند نقده وارد شده، گفت: تخریب شانه و حریم راه‌های روستایی، شکستن تعداد زیادی از علائم و تابلوهای ایمنی و آسیب‌دیدگی ابنیه‌‌ فنی از مهم‌ترین خسارت‌های وارده است.

یوسفی افزود: بر اثر سیلاب در روستای کهریز عجم 500رأس گوسفند تلف شدند، 20واحد مسکونی خسارت جدی دیدند و در روستاهای شوراکندی، تلخاب، دربه‌سر و تازه‌کند عمده خسارات به زمین‌های زراعی و باغات وارد شده است. وی از نجات 7 تن از روستاییان گرفتار در میان امواج خروشان سیل با حضور بموقع امدادگران به ویژه امدادگران هلال احمر خبر داد و یادآور شد: کارشناسان ستاد حوادث غیرمترقبه مشغول برآورد میزان خسارات وارد شده هستند. در شهرستان خلخال بارش شدید باران به بیش از 500هکتار از اراضی کشاورزی خسارات وارد کرد و 3دهنه پل ارتباطی نیز در روستاهای مورستان، گلستان علیا و سفلی تخریب شد. فرماندار خلخال عدم وجود دیوار ساحلی و وجود درختان در عرض رودخانه مورستان را باعث آبگرفتگی منازل دانست.

در شهرستان نایین استان اصفهان هم پدیده‌های جوی اخیر با اتفاقی نادر همراه شد. در این اتفاق نادر، صاعقه با میله آنتن نصب شده روی پشت بام منزلی مسکونی برخورد کرد و به سیم‌کشی داخلی خانه نفوذ و موجب آتش گرفتن تمامی سیم‌کشی‌ها و حتی تخریب شدید دیوارها نیز شد. همچنین برق بسیاری از خانه‌های محل این حادثه قطع و اکثر دربازکن‌های آنان نیز خراب شد. این واقعه که با صدای بسیار مهیب و وحشتناکی همراه بود، هیچ‌گونه تلفات جانی در بر نداشت. در الیگودرز نیز بارندگی‌های 2روز گذشته موجب بروز سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی 30روستای بخش بشارت شد. ‌

آبگرفتگی معابرکرج

در استان البرز بارش‌ باران و تگرگ با آبگرفتگی معابر همراه بود. البته به گزارش مهر بارش‌های بهاری چند روز اخیر نه‌تنها شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخت بلکه باعث به تعویق افتادن وعده مسئولان شهری کرج مبنی بر پر شدن 80درصد چاله‌ها تا پایان فروردین نیز شد. این نکته از آنجا قابل تصور است که طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارش باران با ورود جبهه‌ای بارش‌زا تا روزهای آتی ادامه خواهد داشت و این امر نه‌تنها تا یک‌هفته که تا مدت‌ها بعد‌تر هم‌ زمان پر شدن چاله‌های شهاب سنگی کرج را به تعویق خواهد انداخت. عبدالله پورمظاهری، یکی از اعضای شورای شهر کرج با بیان اینکه 95میلیارد تومان بابت پروژه‌های جدول‌گذاری، ترمیم آسفالت و مواردی از این دست در بودجه سال91 شهرداری کرج منظور شده است، گفت: 60میلیارد تومان آسفالت معادل یک‌میلیون تن قرار است توسط کارخانه آسفالت کرج تولید شود که گام مؤثری در جهت رفع مشکل آسفالت خیابان‌های شهر کرج خواهد بود؛ هرچند این یک‌میلیون تن هم کافی نخواهد بود و شهرداری بخش دیگری را از سایر نقاط و پیمانکاران خصوصی تأمین خواهد کرد. ‌ وی اظهار داشت: موضوع آبگرفتگی معابر و خیابان‌های کرج مربوط به امروز و دیروز نیست و مشکلی زیرساختی است که در بازه زمانی مشخص و با برنامه‌ریزی جامعی رفع خواهد شد.

خوشحالی کشاورزان زنجانی

در زنجان طی 2روز نخست هفته جاری نزدیک به 51میلی‌متر باران بارید که البته با توجه به خشکسالی‌های سال‌ پیش این استان، اتفاق خوشحال‌کننده‌ای برای کشاورزان بود. با وجود این، طبق هشدارهای فصلی سازمان هواشناسی، کشاورزان باید مراقب محصولات خود در برابر بارش تگرگ باشند.

کد خبر 166453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز