سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین – محمد عجم: این روزها صحبت های داغ در مورد جنگ جهانی سوم، جنگ صلیبی نوین، رزم آرماگدون (نبرد پایان جهان و بازگشت مسیح) ، روز قیامت، پیشگوئیهاى نوسترآداموس و ... از حوزه وبلاگها و محافل غیر رسمی فراتر رفته و به روزنامه ها و تلویزیونهای جهانی مانند بی بی سی نیز کشیده شده است.

در حالیکه مومنان واقعی اعم از مسلمان و مسیحی برای صلح دعا می کنند یک فرقه مسیحی صهیونیست که بیشترکارگزاران کاخ سفید به آن وابسته اند برای جنگ دعا می کنند چرا که آنها تصور می کننداگر لبنان به صحنه جنگ داوطلبان مسیحی و مسلمان تبدیل شود و دامنه آن سایر کشورهای خاورمیانه را دربرگیرد پیش بینی های ماخولیایی  آنها تحقق خواهد یافت .

در همین راستا  و بدنبال  تهاجم ددمنشانه  اسرائیل به لبنان ، بیشتر از 3400  رهبر فرقه انجیلی  (ایوانجلیست)  موسوم به "مسیحیان دوباره تولّد یافته"  از 50  ایالت آمریکا برای اعلام پشتیبانی و جمع آوری کمک و نیرو برای اسرائیل و حمایت از جنگ افروزی به نیویورک رفته  و ازکارگزاران  دولت آمریکا تقاضا نموده اند که تمام تلاش خود را برای دفاع از اسرائیل بکار برد.

پاستور جان هیگ گفت این اولین بار در تاریخ آمریکا است که چنین گردهمایی صورت می گیرد. او که رهبر بزرگترین تله انجیلی ( پروتستانهای تولد دوباره که از طریق تلویزیون موعظه می کنند)  جهان است  معتقد است که روح القدس فلسطین را به یهودیان اعطا کرده و مسیحیان بویژه آمریکا وظیفه الهی دارند از یهودیان حمایت نمایند و رهبری جنگ را برعهده گیرند تا رهبری  هزار ساله جهان بعد از آرماگدون به زعامت آمریکا به پیش رود. 

 جان هیگ به تقلید از  پیشگوئی هاى نوسترآداموس ( 1503)  پیش بینی هایی کرده است، در مورد ایران (Persia) به صراحت ادعا  مى‏کند که ایران، درصدد تسخیر جهان بر می آید . ایران از طریق آناتولى غرب اروپا را فتح خواهد کرد و بالاخره ایران باعث وقوع جنگ جهانى سوم خواهد شد ولی پیروزی نهایی از آن بنی یهود خواهد بود. به ادعای این فرقه؛ جنگ پیشگیرانه علیه ایران و حزب الله یک وظیفه انجیلی است.

او می گوید ما برای کمک به اسرائیل  یک لابی به مراتب قدرتمندتر از لابی یهودی ایپاک در آمریکا تاسیس کرده ایم و بر سیاست خارجی آمریکا تاثیر بیشتری از ایپاک خواهیم گذاشت  زیرا ایپاک تنها  نماینده 6 میلیون یهودی است اما جمعیت ما انجیلی ها 80 میلیون نفر است و می توانم با قاطعیت بگوییم نیمی از این جمعیت از برنامه های ما برای دفاع از یهودیان حمایت می کنند او می گوید ما باید به تحقق  وعده الهی کمک کنیم.  اسرائیل عشق اولین خداوند است.

در حالیکه کلیسای کاتولیک مومنان را از درگیر شدن در قدرت شدیدا  برحذر می دارد  این فرقه از انجیلی های پروتستان معتقدند که بهترین مومنان آنهایی هستند که ثروتمند تر و نیرومندتر  شوند. بنظر این گروه ، انسان مومن باید به بالاترین درجه های قدرت دست اندازد. در انتخابات سال 2000 ایوانجلیست‌ها رسماً از جورج دبلیوبوش حمایت کردند و از طرفداران خود خواستند که الگور، کاندیدای حزب دموکرات را شکست دهند.

 بسیاری از مقامات فعلی آمریکا از جمله رایس جزو این فرقه هستند. در آمریکا 56 میلیون نفر از سیاست‌های "ائتلاف مسیحیان برای آمریکا" حمایت می‌کنند و رأی آنها برای پیروزی کاندیدهای حزب جمهوری‌خواه نقش حیاتی دارد. اعضای شورای مرکزی این ائتلاف 40 درصد اعضای "شورای ملی حزب جمهوری‌خواه" را تشکیل می‌دهند.

 

 در آمریکا 20 تا 25 درصد جمعیت را مسیحیان انجیلی زایش نو ( ایوانجلیست)  تشکیل می‌دهند و تعداد آنها بیش از 80 میلیون نفر می‌باشد. عملکرد انجیلی های جدید یا زایش نو بتدریج بسوی افراط پیش می رود و تاسیس گروه نظامی از سوی آنها  عملکرد آنها را بسمت رقابت با القاعده سوق خواهد داد .

 آنها   برای پیشبرد اهداف خود از هر وسیله ای بهره می گیرند  حتی  هیپنوتیزم ،  افسانه گویی و شفا دادن  و غیب گو.یی های مضحک اما  مانند سلفی ها درهای اندیشه و عقل  را می بندند.
 
خرافه های این گروه  در مورد آغاز هزاره  در آخرین روزهای سال 1999  و چند روز قبل از آغاز هزاره دوم ( 2000) میلادی باعث شد که در حومه شهر کامپالاحدود 1400 نفر بدبخت اوگاندایی و رواندایی که  به تازگی به این فرقه گرویده بودند تحت تاثیر پیشگویی های خرافی این فرقه  برای روز قیامت در کلیسا مستقر شدند  و دربها را بسته و سپس همگی اقدام به خودسوزی  نمودند .

 حتی یک نفر نیز زنده  باقی  نماند تا اسرار این خودسوزی جنون آمیز را برای رسانه های گروهی شرح دهد. این فرقه قبل از سال 2000 معتقد به ظهور عیسی در سال 2000 بود و الان معتقد است تا سال 2007 این واقعه روی خواهد داد.

انجیلی ها( ایوانجلیست‌ها) زایش نو یا دوباره تولد یافته  طرفدار و حامی سرسخت  اسرائیل  و صهیونیزم هستند  و معتقد هستند که  خداوند مصلحت دانسته است که مسیحیت ادامه رسالت  موسی باشد و اگرچه عیسی مسیح دعای یهودیان را اجابت نمی‌کند، ولی از وجود اسرائیل حمایت می‌کند؛ چرا که (مطابق اعتقادات ایوانجلیست‌ها)در آخرالزمان یهودیان از سراسر جهان باید به سرزمین فلسطین مهاجرت نمایند و هم زمان با ظاهر شدن دجّال، 144000 نفر از یهودیان به مسیح اعتقاد پیدا خواهند نمود و همراه "مسیحیان دوباره تولّد یافته" و مسیح به بهشت خواهند رفت و آنگاه تمامی یهودیان جهان به دست دجّال کشته خواهند شد.

 هفت سال بعداز ظاهر شدن دجّال، مسیح همراه مسیحیان دوباره تولّد یافته به زمین فرود خواهند آمد و دجّال را در محل فلسطین در جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) شکست خواهند داد و مسیح پس از آن برای مدت هزار سال  حکومت جهانی را به پایتختی بیت‌المقدس رهبری خواهد کرد.

ایوانجلیست‌های شبه نظامی

در میان ایوانجلیست‌ها، گروه‌های شبه نظامی مسیحی به وجود آمده است و هفت گروه مسلح از آنها در آمریکا یک اتحادیه نظامی تشکیل داده‌اند. این اتحادیه نظامی مسیحیان با عنوان "جنبش هویت مسیحی"  معروف می‌باشد که تنها شاخة "قدیسان میهن‌پرست مسیحی" در تمامی پنجاه ایالات متحدة آمریکا 60000 عضو مسلح دارد و قدرتمندترین گروه شبه نظامی این کشور محسوب می‌شود. شبه نظامیان "جنبش هویت مسیحی" خود را "ایوانجلیست‌های جنگجو"  می‌نامند و اعتقاد دارند که تا تمامی دنیا را مسیحی نکنند مسیح ظهور نخواهد کرد.

 بیش‌تر صاحبان و فروشندگان اسلحه در آمریکا از ایوانجلیست‌ها می‌باشند و آنها یک اتحادیة ملی را به نام "انجمن ملی تفنگ‌داران"  به‌وجود آورده‌اند.
ایوانجلیست‌های جنگ‌جو که در این کشور 5 میلیون هوادار و عضو دارند در تبلیغات خود اعلام می‌دارند که ایالات متحدة آمریکا باید به یک "جمهوری مسیحی" تبدیل گردد و اگر این خواستة آنها پذیرفته نشود آنها انقلاب خشونت‌آمیز را آغاز خواهند نمود.

 آنها خود را "بازماندگان"  می‌نامند و مطابق اعتقادات آنها در جنگ آرمگدون آنها تنها "بازماندگان این جنگ نهایی خواهند بود." تمامی اعضای ایوانجلیست‌های جنگ‌جو را فقط سفیدپوستان مهاجر از اروپای شمالی تشکیل می‌دهند و آنها خود را از نژاد اصلح و برتر تصور می‌کنند و مطابق اعتقاد آنها در پایان جنگ نهایی آنها حاکمان جهان برای مدت یک هزار سال به رهبری مسیح خواهند بود.

آنها برای روزهای جنگ آرمگدون در حال ذخیره‌سازی غذا، دارو، طلا، نقره و اسلحه می‌باشند که با عنوان "توشة بقا"  صورت می‌گیرد و این مطالب را در تبلیغات خود در سطح گسترده تبلیغ می‌کنند. این گروه  مسلح انجیلی هم اکنون در حال اعزام نیرو برای کمک به ارتش اسرائیل است  که به یهودیان داوطلب اعزامی از روسیه و سایر داوطلبان در یک گردان ویژه  به جنگ حزب الله خواهند رفت.

انگیزة مهم و برجستة ایوانجلیست‌های آمریکایی بسیج مسیحیان جامعة این کشور در راستای اهداف محافظه‌کاران سیاسی می‌باشد. آنها در روی کار آمدن ریگان و بوش نقش کلیدی ایفا کردند.
 
از آغاز سال 1979م شعار آنها این بوده است که هنگام آن فرا رسیده که برای تغییر مسیر آمریکا و نجات این کشور، مسیحیان متدیّن از کلیسا وارد کنگره (پارلمان آمریکا) شوند.  در آمریکا بیش از 400 هزار کلیسا وجود دارد که 110 هزار کلیسا در اختیار ایوانجلیست‌ها قرار دارد.

در سال 1983 ریگان طرح "ابتکار دفاع استراتژیک"  را در یک جلسة دینی در میان ایوانجلیست‌ها اعلام  کرد و از شوروی سابق به عنوان "امپراتوری شیطانی"  نام ‌برد؛ چرا که ابوانجلیست‌ها،  شوروی سابق را امپراتوری شر و شیطانی معرفی می‌کردند.

این فرقه   برای پیشبرد اهداف سیاسی و اجتماعی خود تعداد زیادی  مؤسسه را در آمریکا تأسیس کرده‌اند که در سطح کشور فعالیت می‌کنند مانند :

1)  ائتلاف مسیحیان برای آمریکا: این مؤسسه از مسیحیان متعصّب می‌خواهد که در تمامی انتخابات از شورای محلی گرفته تا ریاست جمهوری شرکت فعال داشته باشند و به کاندیدای مورد تأیید مؤسسه رأی دهند.

2) میزگرد دینی:  این مؤسسه در سال 1979 تأسیس گردید که در آن فرماندهان ارشد ارتش، سیاستمداران و رهبران برجستة  انجیلی عضویت دارند و مسئولیت آنها تأیید سیاستمدارانی است که از ارزشهای دینی و سنتی مسیحی پیروی می‌کنند، تا در انتخابات مختلف به پیروزی برسند.
3) ائتلاف آمریکایی برای ارزش‌های سنتی
 
4) جنگ صلیبی علمی بین‌المللی برای مسیح:  این مؤسسه برای تبلیغات دینی و سنتی در دانشگاه‌های آمریکا در سال 1951 در دانشگاه لُس آنجلس تأسیس گردید. این مؤسسه علاوه بر تبیلغات دینی در دانشگاه‌های آمریکا مبلّغان را برای تبلیغات مسیحی به کشورهای مختلف اعزام می‌کند و بیشتر از  16000 مبلغ مسیحی در سراسر جهان دارد و بودجة سالانه آن   بیشتر از ، 300 میلیون دلار است .

5) زنان علاقه‌مند به آمریکا:این مؤسسه در سال 1979 تأسیس گردید و فعال‌ترین مؤسسة فعالیت‌های دینی و سیاسی زنان طرفدار اعتقادات ایوانجلیست‌ها در آمریکا می‌باشد. در این مؤسسه بیش از 600000 زن عضو می‌باشند و 800 دفتر در سراسر کشور دارد و بودجة سالیانة آن بیش از 10 میلیون دلار می‌باشد. این مؤسسه برای دفاع از ارزش‌های دینی و سنتی و حفظ خانواده فعالیت گسترده دارد.

6) انجمن خانوادة آمریکایی:انجمن ملی ایوانجلیست‌ها-  بنیاد آزادی مسیحیت که ، به ایوانجلیست‌ها، برای به دست آوردن مقام و پُست‌های  مهم دولتی، آموزش می‌دهد-  بنیاد میراث: که در شکل‌دهی سیاست‌های دولت‌های حزب جمهوری‌خواه نقش حیاتی ایفا می‌کند.  - "پروژه‌ای برای قرن جدید آمریکایی"  -  "انستیتو واشنگتن برای سیاست‌گذاری در خاور نزدیک"   و چندین موسسه ، بنیاد و دهها رادیو و تلویزیون  از دیگر مؤسساتی است که   تحت نفوذ ایوانجلیست‌ها فعالیت می‌نمایند.


رهبران انجیلی آمریکا

1- فالول  یکی از  رهبران برجستة ایوانجلیست در آمریکا است که  دشمنی علنی علیه، اسلام و رسول اکرم(ص) دارند. در اکتبر 2002، فالول در یک سخنرانی که از شبکه‌های تلویزیونی در آمریکا پخش گردید آشکارا به حضرت رسول اکرم(ص) اهانت نمود که بعداز این سخنرانی، مسلمانانِ سراسر جهان علیه وی اعتراض شدید نمودند.

2-  پت رابرتسون: وی یکی از رهبران با نفوذ ایوانجلیست‌ها در آمریکا و صاحب شرکت تلویزیونی دینی "شبکة سخن‌پراکنی مسیحیان 700 "   و دانشگاه ریجنت است . ارزش فعلی این شرکت تلویزیونی 230 میلیون دلار می‌باشد و بعداز شبکة تلویزیونی سی.ان.ان (CNN) و ESPN Sports بزرگ‌ترین شبکة تلویزیونی در آمریکاست.


رابرتسون نیز مانند سایر ایوانجلیست‌ها طرفدار سرسخت اسرائیل و صهیونیسم می‌باشد و مطابق اعتقادات جدید پروتستان‌ها دربارة "عملی نمودن خواسته‌های مسیح   و "تحقق پیش‌گویی‌های انجیل"  تأیید همه جانبه از دولت اسرائیل  را یک وظیفة دینی برای خود می‌دانند.

 رابرتسون مانند دیگر ایوانجلیست‌ها به‌طور گسترده چنین تبلیغ می‌کند که مسیح تا سال 2007 حتماً ظهور خواهد نمود و کتابی را با عنوان پایان عصر تألیف نموده و در آن تأکید می‌نماید که جنگ نهایی مقدس (آرمگدون) بعداز سال 2000 و قبل از سال 2007 آغاز شده، در این جنگ سراسر جهان نابود خواهد شد و فقط ایوانجلیست‌ها که خود را "مسیحیان دوباره تولّد یافته" معرفی می‌کنند نجات خواهند یافت.

 وی در کتاب دیگر خود نظام نوین جهانی، "جهانی شدن"  اقتصاد و تقویت سازمان‌های بین‌المللی را موانع اصلی در تحقق یافتن اهداف دینی ایوانجلیست‌ها قلمداد می‌کند و تهدید می‌نماید که در آغاز هزاره سوم، ایوانجلیست‌ها این وضعیت جهان را تحمل نخواهند کرد و دنیا در آغاز هزاره جدید باید منتظر اقدامات عملی جنگ‌جویان مسیحی باشد.

3- هال لیندسی :  وی یکی از رهبران معروف دینی پروتستا‌ن‌ها و مبلّغ برجستة انجیل در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. وی در آمریکا به عنوان "پدر مکتب اعتقاد به تحقق پیش‌گویی‌های انجیل   معروف است. لیندسی صاحب "شبکة سخن‌پراکنی تثلیث   و ماهنامة "شرح وقایع آخرالزمان"  و فصلنامة "شمارة معکوس برای نبرد آخر زمان "است.

 لیندسی بیش از بیست کتاب در تفسیر پیش‌گویی‌های انجیل تألیف کرده است و محور این کتاب‌ها آغاز جنگ نهایی آرمگدون در فلسطین  به رهبری آمریکا و ظهور دوبارة مسیح در آغاز هزارة سوم می‌باشد.

هال لیندسی یک ماه بعداز حادثه 11 سپتامبر 2001 کتابی را با عنوان آمریکا بر سر دو راهی   تألیف نموده در آن تبلیغ می‌کند که حادثه 11 سپتامبر 2001 زمینه‌ساز آغاز جنگ نهایی آرمگدون می‌باشد. قبل از این حادثه همین نویسنده در آغاز سال 2001 کتابی را با عنوان در پیشگویی‌های انجیل، جای آمریکا کجاست؟  تألیف کرده بود. در این کتاب، نقش دولت ایالات متحدة آمریکا و متحد آن  بریتانیا  در جنگ نهایی آرمگدون بیان شده است.

کشیش  دیگری  که شهرت جهانی دارد و  سخنان او همواره از تلویزیونهای جهانی کلیسا پخش می شود دکترجان هیگ است او نیز مانند سایر نو انجیلی ها دشمنی  شدید  ضد روسیه و کمونیزم سابق را به طرف مسلمانان معطوف کرده است.

او بنیانگذار بنیاد تکریم و بزرگداشت  یهود است که وظیفه هماهنگی و همبستگی با ملت یهود و اسرائیل را برعهده دارد کتاب مقدس بنا بر تفسیر وی در 7 آیه ازمسیحیان خواسته است که یهودیان را یاری کنند .  نوارهای سخنرانی او از جمله  شمارش معکوس (برای نبردآرماگدون)  و میثاق یهود  همواره از تلویزیون کلیسا تبلیغ می شود.

او پیش بینی کرده است که روسیه و ایران با کمک اعراب به اسرائیل حمله خواهند کرد اما وی از قول خداوند  وعده  می دهد  که قوم یهود را پیروز و قوم روس و پارس را نابود خواهد کرد.

منابع مالی ایوانجلیست‌ها

بخشی از کمکهای این فرقه از سوی  مالیات پرداخت کنندگان بدست می آید  اوراق پرداخت به سازمانهای خیریه این فرقه از سوی صنایع بزرگ  همانند  پرداخت مالیات( معافی مالیاتی)  محسوب می شود.
 
یکی از ویژگی‌های برجستة  انجیلی ها ( ایوانجلیست‌ها) بهره برداری از دهها شبکه رادیو و تلویزیون ماهواره ای است  در رادیو و تلویزیون برنامه‌های دینی پخش می‌کنند و به  گردآوری کمک و اعانة مالی برای امور تبلیغات دینی و ادارة ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون خود می پردازند .

آنها چنین تبلیغ می‌کنند که مسیح خواسته است پیروان وی از لحاظ مالی قدرتمند باشند و هرچه بیشتر به مسیح کمک مالی نمایند، مسیح هم ثروت آنها را چند برابر افزایش خواهد داد. آنها با ارسال نامه‌های مستقیم و ایمیل به هواداران خود تقاضای کمک مالی می‌نمایند.

"بنیاد تثلیث"  که در سال 1973 در آمریکا تأسیس گردید، اعلام داشته که ایوانجلیست‌ها توسط شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دینی متعلق به آنها در سال 2002، بیشتر از  2/1 20 میلیارد دلار درآمد کسب نموده‌اند.
 
 در ایالات متحدة آمریکا نزدیک به نیم میلیون کلیسا وجود دارد و فقط در 2 درصد کلیساها، هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شرکت می‌نمایند و در 75 درصد کلیساهای آمریکا هر هفته تنها 50 تا 75 نفر در مراسم عبادی حضور می‌یابند.
 مطابق گزارش "مرکز تحقیقات دینی پرینستون"  در آمریکا از نیم میلیون کلیسا فقط در 600 کلیسا هر هفته بیش از دو هزار نفر در مراسم عبادی شرکت می‌کنند و اکثر این کلیساها در ایالت‌های جنوبی مانند کالیفرنیا، تگزاس، جورجیا و فلوریدا وجود دارد و وابسته به کلیساهای "کنوانسیون بابتیست‌های جنوبی" و "اجتماعات خدا" می‌باشند.

بهره گیری از هنر و رسانه

ایوانجلیست‌ها رادیو و تلویزیون را برای تبلیغ انجیل وسیله‌ای شگفت‌انگیز و ابزاری معجزه‌آسا می‌دانند که در تحقق اهداف  دستاوردهای شگفت‌انگیزی داشته است.

 فردی که اولین بار این برنامه ها راببیند فکر می کند که دارد فیلم سینمایی نگاه می کند  تمام حرکات سخنران به بازیگران فیلم های هالیود شباهت دارد  سخنرانان در این تلویزیونها از فن هنر پیشه گی  فن  خطابه و از هیپنوتیزم و سایر حقه ها برای جذب مخاطب بهره می گیرند.

براساس آمار ارائه شده در کتاب راهنمای سخن پراکنی دینی در آمریکا،  تا پایان سال 1985م در آمریکا 1043 ایستگاه رادیویی و 96 ایستگاه تلویزیونی دینی وجود داشته و در سال 1989 م تعداد ایستگاه‌های رادیویی به 1485 و ایستگاه‌های تلویزیونی دینی به 336 عدد افزایش یافته است.

اکنون در آمریکا 1550 ایستگاه رادیویی و 350 ایستگاه تلویزیونی دینی در این کشور فعالیت دارند و در این ایستگاه‌ها بیش از 500 تلی ایوانجلیست و 750 رادیو ایوانجلیست برنامه‌های دینی و تبلیغی مسیحی اجرا می‌کنند و هر هفته بیش از 14 میلیون نفر، این برنامه‌های تلویزیوین را تماشا می‌کنند.

 بودجة سالیانة مؤسسات دینی مسیحی که این برنامه‌ها را از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی دینی پخش می‌کنند همه ساله 20 تا 25 درصد افزایش پیدا می‌کند  برنامه‌های تبلیغی مسیحی از جانب تلی ایوانجلیست‌های معروف؛ مانند جری فالول، پت رابرتسون، جیمز رابیسون،  جیمی سواگارت و رابرت شول دائماً در حال توسعه است.

 آنها در تبلیغات خود مردم را از دوران "عذاب شدید" (Tribulation) به دست دجّال (Anti-Christ) می‌ترسانند و اظهار می‌دارند دجال به زودی ظهور خواهد نمود و دنیا به عذابی سخت دچار خواهد شد و فقط "مسیحیان دوباره تولد یافته"  نجات خواهند یافت.

برای تحقق  هدف واگذاری پستهای حساس به وفاداران انجیلی ، تلی ایوانجلیست‌های معروف آمریکا  هفت دانشگاه و  مؤسسه  آموزش عالی  را برای تربیت متخصصان با اعتقادات دینی و  برای احراز پست‌های کلیدی در کشور به وجود آورده‌اند.

دانشگاه ریجنت،دانشگاه لیبرتی،دانشگاه اورل رابرتز از جمله این موسسات است که در این مؤسسات آموزش عالی، علاوه بر تربیت کادر اداری دولتی، متخصصان را برای اداره و تولید برنامه‌های تبلیغی مسیحی در ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی آموزش می‌دهند.

انجیلی ها با کمکهای سخاوتمندانه خود شدیدا در قاره آفریقا در حال گسترش نفوذ هستند جنوب سودان ، اوگاندا ، کنیا و  غنا  از جمله مکانهای موفق این گروه بوده است.

کد خبر 1664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز